The spelling competence for the training of the skilled worker in professional technical education

Main Article Content

Fidel Marimón Ramírez
Armando Acosta Iglesias

Abstract

This research had as purpose to elaborate a system of activities for the development of the orthographic competition in the students of masonry of the Technical and Professional Education. It is extremely important in the training of skilled workers since it has presented problems in order to guarantee the effectiveness of the teaching-learning process, by addressing the contents with an end in themselves and not in an integrated and contextualized way; given to a large extent by the lack of knowledge of the new approaches that are linked to the multiple communicative possibilities, which requires a study capable of making the necessary adjustments or redesigns that fit the needs of students to improve orthographic problems. In the investigative process were used, methods, techniques and procedures of the theoretical level, of the empirical level and statistical-mathematical, such as the system approach, modeling, analysis and synthesis, observation, surveys, documentary analysis and descriptive statistics the percentage analysis. The evaluation of specialists and the pre-experiment carried out make it possible to recommend the system of activities as a valid option for the development of orthographic competence in first-year masonry students in Technical and Professional Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marimón Ramírez, F., & Acosta Iglesias, A. (2017). The spelling competence for the training of the skilled worker in professional technical education. Mendive. Journal on Education, 15(3), 276–294. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1141
Section
ARTICLES
Author Biographies

Fidel Marimón Ramírez, IPU “Pedro García Veloz”

Profesor y estudiante de la II Edición de la Maestría en Pedagogía Profesional

Armando Acosta Iglesias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor investigador del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General

References

Abreu, R. L. (2012). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Abreu, R., & Soler, J. (2015). Didáctica de las Especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Arzuaga, M. (2012). Modelo para la formación de proyectos de vida profesionales en los estudiantes de las especialidades técnicas de la licenciatura en educación. (Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas., La Habana, Cuba.

Balmaseda, O. (2001). Enseñar y aprender ortografía. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Bermúdez, R., & Pérez Martín, L. (2012). Los procesos formativos en la Educación Técnica y Profesional. En Compendio de trabajos de posgrado para la Educación Técnica y Profesional (pp. 63-72). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Castro Ruz, F. (2005). La historia me absolverá. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

García, M. A., Pérez Barrera, M., & Miló, M. C. (2016). Algunas consideraciones en torno a los métodos modernos de análisis literario desde una perspectiva didáctica. Mendive, 14(4), 314-323.

Leal, A. A. (2016). La habilidad de comprensión lectora en inglés, en los profesores en formación del tercer año de la carrera de Educación Laboral-Informática. Mendive, 14(1), 9-16.

Llánez, A., & Sosa, D. (2017). Desarrollar habilidades ortográficas en estudiantes de la carrera de Enfermería. Edumecentro, 9(1), 190-207.

Martí, J. (1975). Obras completas, tomo 2. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Sociales.

Martín, F. (2005). Estrategia metodológica para el logro de la competencia ortográfica desde un enfoque cognitivo comunicativo y sociocultural en los estudiantes de séptimo grado de Alquízar. (Tesis de Maestría en Educación). Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, La Habana, Cuba.

Pérez, M., Pérez, I. M., Rodríguez, A. M., & Peláez, Y. (2012). Estrategia para desarrollar habilidades ortográficas en los estudiantes de Tecnología de la Salud. Humanidades Médicas, 12(2), 337-346.

Pérez Prats, J. (2016). Sistema de actividades para fortalecer la orientación profesional en los estudiantes de la especialidad Soldadura (Tesis de Maestría en Pedagogía Profesional). Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca, Pinar del Río.

Ramos, E. M., & Masaguer, Y. (2013). Actividades docentes dirigidas al aprendizaje ortográfico en estudiantes de primer año de la especialidad de contabilidad de la Educación Técnica y Profesional. Recuperado a partir de http://www.eumed.net/libros-gratis/2013a/1293/escritura.html.

Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Sánchez, D. (2014). Ejercicios para mejorar la ortografía en estudiantes de educación básica. Recuperado 3 de octubre de 2015, a partir de https://www.gestiopolis.com/ejercicios-para-mejorar-la-ortografia-en-estudiantes-de-educacion-basica/

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>