Scientific culture: A theoretical approach to the term

Main Article Content

Rafael Antonio Hernández Cruz Pérez
Caridad Amado Paula
Carlos Manuel Caraballo Carmona

Abstract

Presently article is made a valuation of the term scientific culture starting from a realized systematizing to the records from the term to international level, but with emphasis in the positions assumed by Cuban authors and you culminates with the definition of Scientific Culture of (Pinar 2006). This definition, contrary to those mentioned, explicit the process for the development of the Scientific Culture, having present the Ethics and the historical-social context in its development, for what is not limited alone to the knowledge related with the Science and the Technology. As essential element in this definition the humanist focus is revealed, it is emphasized in the related with the man's development and with its autorrealización that will facilitate them a harmonic bond with the Nature and the Society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Cruz Pérez, R. A., Amado Paula, C., & Caraballo Carmona, C. M. (2014). Scientific culture: A theoretical approach to the term. Mendive. Journal on Education, 12(3), 297–303. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/691
Section
ARTICLES

References

NUÑEZ JOVER, J. 1999 La ciencia y la tecnología como procesos sociales, lo que la educación científica no debería olvidar. Editorial Félix Varela. La Habana. Cuba Bibliografía

ADDINE, R., 2006. Estrategia didáctica para potenciar la cultura científica desde la enseñanza de la Química en el preuniversitario cubano. Tesis presentada en opción del Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana.

AÑORGA, J. Y MOREJÓN, E. 1996. Un proyecto para el mejoramiento de los recursos humanos laborales en el sector agropecuario. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Libro 3. Soporte magnético

BYBEE, R., 2000. Achieving Technological Literacy: A. National Imperative. The teacher, September 200, 23-28.

BYBEE, R.W. (1985). Science-technology-society. 1985 NSTA Yearbook. Washington, DC: National Science Teachers Association.

CHAMPAGNE, A. B., et al. 1989. Scientific Literacy: This year in school science 1989. Washington D.C.: American Association for the Advancement of Science.

HIRCH, E.D. Jr. 1987. Cultural Literacy: What every American needs to know. Boston: Houghton Mifflin.

HODSON, D., 1993. In Search of a Rationale for Multicultural Science Education. Science Education, 77 (6) pp 585-711.

LACASA, P., 1998. Aprender en la escuela, aprender en la calle. Editorial Visor, Madrid, p.119, 120, 123, 132.

MEMBIELA, P., Ed. (2002). Enseñanza de las ciencias desde la perspectiva ciencia- tecnologíasociedad. Formación científica para la ciudadanía. Madrid: Narcea

NUÑEZ JOVER, J. 1989. Interpretación teórica de la Ciencia. Editora de Ciencias sociales. La Habana. Cuba.

PÉREZ TAMAYO, L. Y BARZAGA SABLÓN, O. 2006. Hacia la promoción de una cultura científica en la sociedad desde las universidades, Material en soporte digital del CITMA. IV Jornadas por la Cultura Científica. La Habana. Cuba .p.8

PINO GARCÍA, L. 2003. Hacia un enfoque Axiológico del Programa de la asignatura Tecnología de los Procesos Químicos. Tesis en opción al título académico de Master en Didáctica de la Química. Instituto Superior Pedagógico”Enrique José Varona”.

PINO GARCÍA, L. 2005. La cultura científica: una necesidad del proceso de enseñanza aprendizaje en el siglo XXI. Ponencia. 5to Congreso Provincial de Educación Superior. ISPJAE. Ciudad de la Habana.

SALAZAR FERNÁNDEZ D. (2004) sobre la Cultura Científica y formación interdisciplinaria de los profesores en la actividad científico - investigativa

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.