Theoretical model of the configuration of development life projects from an educational orientation

Main Article Content

Alfredo Javier Pérez Gamboa
Mario Mitsuo Bueno Fernández
María Teresa de Jesús de la Paz Rosales
Víctor Hugo González Torres

Abstract

Comprehensive development is one of the main categories of modern higher education; however, effectively contributing to this process is also one of the great challenges to be faced. One of the fields of knowledge associated with the promotion of this comprehensiveness is educational guidance, which is considered a discipline and a practice whose center is the relationship of professional help. In this sense, the review of the literature and the ethnographic analysis carried out showed multiple shortcomings that limit the implementation of educational guidance, which is exacerbated by incorporating the category of life project, another of the conceptual pillars of comprehensive development. In order to mitigate these limitations, the objective of this article is to propose a theoretical model of the configuration of developmental life projects from educational guidance. The research was carried out based on the socioconstructivist approach and combined two qualitative designs: ethnography and thematic analysis. As a result, a model is proposed consisting of three subsystems and nine subprocesses that promote the integration of socio-educational agents in the guiding action and the integration of the life project as a category of higher education. It is concluded that the proposal is viable and transferable to multiple contexts, although it demands an adequate prior evaluation and diagnosis process to clarify the conditions of its introduction and make the pertinent adaptations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Gamboa, A. J., Bueno Fernández, M. M., de la Paz Rosales, M. T. de J., & González Torres, V. H. (2025). Theoretical model of the configuration of development life projects from an educational orientation . Mendive. Journal on Education, 23(1), e4107. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4107
Section
ARTICLES

References

Carbache Mora, C. A., Ultreras Rodríguez, A., Cervantes Martínez, L., & Peraza Aguirre, J. A. (2024). Evaluación de los aprendizajes en la formación de estudiantes universitarios. Perspectiva Científica, 1(1), 61-74. https://doi.org/10.5377/pc.v1i1.18739

Casquete Tamayo, E. J., Ultreras Rodríguez, A., Salazar Echeagaray, J. E., & Salazar Echeagaray, T. I. S. (2024). La escuela inclusiva con diversidad. Actas Iberoamericanas en Ciencias Sociales: AICIS, 2(1), 175-189. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9780563

Díaz Torriente, A., Prado Mursulí, J. D., Armiñana García, R., & Padilla Gómez, A. (2023). La orientación educativa en la licenciatura en educación. Pedagogía-Psicología desde la disciplina educación física. Revista Universidad y Sociedad, 15(5), 349-364. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202023000500349&script=sci_arttext&tlng=en

Garbizo Flores, N., Ordaz Hernández, M., & Lezcano Gil, A. M. (2021). Capacitación al profesor universitario para la labor educativa, a través de la orientación psicopedagógica y el proyecto de vida profesional: Capacitación al profesor universitario para la labor educativa. Didáctica y Educación, 12(5), 210-223. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1275

González-Fernández, I., Farradas-López, O., García-López, M. E., Rodríguez-Castillo, Y., & Leal-Zanabria, G. (2021). La orientación educativa del docente de ciencias médicas ante la covid-19. Revista Médica Electrónica, 43(5), 1360-1370. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1684-18242021000501360&script=sci_arttext&tlng=pt

Hagenauer, G., Muehlbacher, F., & Ivanova, M. (2023). "It's where learning and teaching begins - is this relationship" - Insights on the teacher-student relationship at university from the teachers' perspective. Higher Education, 85(4), 819-835. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00867-z

López Rodríguez del Rey, M. M., Inguanzo Ardila, A. M., & Guerra Domínguez, E. (2024). La Orientación Educativa. Desafíos teóricos y prácticos. Región Científica, 3(1), 2024245. https://doi.org/10.58763/rc2024245

Noroña González, Y., Colala Troya, A. L., & Peñate Hernández, J. I. (2023). La orientación para la proyección individual y social en la educación de jóvenes y adultos: Un estudio mixto sobre los proyectos de vida. Región Científica, 2(2), 202389. https://doi.org/10.58763/rc202389

Ramírez Echavarría, Y., Colala Troya, A. L., & Jiménez Zapata, R. (2024). La gestión de la acción orientadora: Un análisis temático desde el liderazgo distribuido promovido por directivo escolar. Estrategia y Gestión Universitaria, 12(1), 1-15. https://doi.org/10.5281/zenodo.11187966%20

Rodríguez Torres, E., Dávila Cisneros, J. D., & Gómez Cano, C. A. (2024). La formación para la configuración de proyectos de vida: Una experiencia mediante situaciones de enseñanza-aprendizaje. Varona. Revista Científico Metodológica, 79. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1992-82382024000100007&script=sci_abstract

Sánchez Cabezas, P., Amaiquema Márquez, F. A., & Ruíz Porras, M. C. (2024). Orientación educativa y formación continua del profesor universitario. Reflexiones de una experiencia en Ecuador. Región Científica, 3(1), 2024240. https://doi.org/10.58763/rc2024240

Vélaz-de-Medrano Ureta, C., González-Benito, A., & Otero-Mayer, A. (2023). Análisis comparado del modelo y organización de los servicios de orientación profesional en el contexto europeo. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34(2), 29-46. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.2.2023.38065

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.