Human development: social imaginaries from university students

Main Article Content

Edwin Roger Esteban Rivera
Noemí Lizbeth Claudio Cortez
Zarahy Deycira Polinar Abad
Nohely Vásquez Velásquez

Abstract

There are various concepts about human development and each concept assumes certain indicators to establish the human development index. Most of the concepts have an economic connotation, which is far from the meaning that university students give to human development. This research aims to reveal the social imaginaries of the students of the National University "Hermilio Valdizán" of Huánuco, Peru, about human development. Therefore, the interpretive paradigm, qualitative methodology perspective and hermeneutic phenomenological method were assumed. The information was collected through in-depth interviews with 16 students of the aforementioned university and was processed using Atlas Ti 9.1. The findings are presented in the following categories: conception of human development, conception of quality of life, components of human development, perception of the human development index, does the human development index reflect the quality of life of people?, proposals for new indicators for human development. It is concluded that it is necessary to update the indicators of human development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Esteban Rivera, E. R., Claudio Cortez, N. L., Polinar Abad, Z. D., & Vásquez Velásquez , N. (2024). Human development: social imaginaries from university students . Mendive. Journal on Education, 22(3), e3756. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3756
Section
ARTICLES

References

Batista, L. (2006). Educación y desarrollo humano. Enfermería en Costa Rica, 27(1), 31-33.

Benhumea Rodríguez, C., Arriaga Ornelas, J. y Velasco Orozco, J. (2020). ¿Promover el desarrollo humano en la universidad? El caso de la Universidad Autónoma del Estado de México y su modelo de Innovación Curricular. Revista De La Educación Superior, 49(196), 21-37. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1405

Bicocca, M. (2018). Competencias, capacidades y Educación Superior. Repensando el desarrollo humano en la universidad. Estudios Sobre Educación, (34), 29-46. https://doi.org/10.15581/004.34.29-46

Challú, A. (2023). Explicando las brechas del desarrollo humano en la Argentina de la belle époque. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, (58), 123-128. https://doi.org/10.34096/bol.rav.n58.11871

Correa Mautz, F. (2020). El fin de lo humano en el concepto de desarrollo humano de Naciones Unidas. Revista De Filosofía UCSC, 19(2), 1129. https://doi.org/10.21703/2735-6353.2020.19.02.0001

Esteban Rivera, E. R., Rojas Cotrina, A. R., Callupe Becerra, S. F., & Chávez Albornoz, J. B. (2022). Desarrollo del currículo estructurado con base enproyectos formativos: Experiencia universitaria durante confinamiento social. Espiral. Cuadernos del profesorado, 15(30), 24-37. https://doi.org/10.25115/ecp.v15i30.5615

Fernández López, J., Fernández Fidalgo, M. y Alarcos Cieza. (2010). Los conceptos de calidad de vida, salud y bienestar analizados desde la perspectiva de la Clasificación Internacional del Funcionamiento (CIF). Revista Española de Salud Pública, 84(2), 169-184. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272010000200005

Garcés-Delgado, Y, Santana-Vega, LE y Feliciano-García, L (2022). Desarrollo emocional y contexto sociofamiliar en adolescentes en riesgo de exclusión. Reidocrea, 11(28), 329-239. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/76061/11-28.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Miranda Beltrán, S. y Ortiz Bernal, J. A. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717

Nogueira Pires, R., Mentz da Silva, W., Granemann Piola da Silva, R., Ribeiro Rossi, E., Moraes Marques, C., Meister Coelho, I. y Guetter Mello, R. (2022). Evaluación de intervenciones que promueven la calidad de vida de los estudiantes de medicina: una revisión sistemática. Revista Española de Educación Médica, (2), 65-79. https://revistas.um.es/edumed/article/view/514541/326411

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (1990). Desarrollo humano. Informe 1990. Colombia: PNUD.

Ramos Baquero, H. (2011). Perspectivas de desarrollo humano en la Universidad. Revista de la Universidad de La Salle, (56), 137-145. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=ruls

Vargas Morales, Z. E. (2008). Centralismo, descentralización y exceptivas de la ciudadanía (Conchucos Bajo - Región Ancash). Investigaciones Sociales, 12(21), 203-220. https://doi.org/10.15381/is.v12i21.7198

Villalobos López, J. (2023). Marco conceptual del desarrollo económico y desarrollo humano. Denarius, 1(44), 163-203. https://denarius.izt.uam.mx/index.php/denarius/article/view/517

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.