Self-management of knowledge in the Bachelor of Education, specialty Spanish-Literature: historical study

Main Article Content

Adaymí González Valdés
Débora Mainegra Fernández
Marislay García Cruz

Abstract

The objective of the article is to carry out an analysis of the planning of the didactic process of self-management of knowledge in the study plans through which the Bachelor of Education career, a Spanish-Literature specialty, has passed since its emergence in Cuba as part of the training pedagogical professional superior.For this, theoretical methods such as historical-logical and induction deduction and empirical methods such as bibliographic analysis were used, which allowed determining that the didactic process of self-management of knowledge has not been sufficiently promoted in the years to come. the different study plans and programs conceived for this career, which has made it impossible for students to use different study techniques to assimilate the information contained in the bibliography, carry out varied research work with a professional approach and apply linguistic knowledge independently and creatively and lit erarios in their pre-professional work. It is concluded that this lack has prevented the graduates from demonstrating in their modes of action the professional skills and distinctive qualities of cognitive independence typical of a good teacher of the Spanish-Literature subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Valdés, A., Mainegra Fernández, D., & García Cruz, M. (2021). Self-management of knowledge in the Bachelor of Education, specialty Spanish-Literature: historical study. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1142–1154. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2682
Section
ARTICLES
Author Biography

Débora Mainegra Fernández, University of Pinar del Rio “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Didáctica del Español-Literatura. Licenciada en Educación.

References

Calcines, M. E., Valdés, J. R. y Monteagudo, R. (2017). La autogestión del conocimiento: ¿una meta inalcanzable? EDUMECENTRO, 9(2). (p.227). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200018

Carosio, N. L. (2014). Autogestión del conocimiento. CREAD: Argentina. (p.1). Disponible en: https://www.creadargentina.com.ar

Fabila, A. M., Pérez-Morales, F. L. y Castillo-Guzmán, R. (2017). Autogestión del conocimiento desde los grupos de investigación. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. 4(8). (p.15-16). Disponible en: https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/136

Heredia, M. (2016). La autogestión del conocimiento de estudiantes universitarios. Revista electrónica Maestro y Sociedad. Universidad de Oriente. Cuba. Número especial (2). (p.96). Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1779

Ministerio de Educación Superior. (2010). Plan de Estudio D para la Carrera Licenciatura en Educación en Español-Literatura. MES: La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudio E de la Carrera: Licenciatura en Educación Español-Literatura. MES: La Habana, Cuba. (pp.4-44). Disponible en: https://www.mes.gob.cu

Ministerio de Educación. (1990). Licenciatura en Educación Carrera Español-Literatura. Plan de Estudio C. MES: La Habana, Cuba. (pp.49-73).

Rojas, H. G. y Roa, V. A. (2017). Modelo de autogestión del conocimiento para la productividad de las empresas de menor tamaño en la era del conocimiento. Ureus Tecnología Multimedia e Informática Ltda. Universidad de Santiago de Chile. (p.8). Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/322103139

Sayago, A. (2016). Entornos virtuales de aprendizaje: gestión del conocimiento académico. Escenarios de aprendizaje basados en TIC. Universidad Católica de Salta. (p.3020). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6014548

Solórzano, E., Aranda, B. L. y Heredia, M. (2020). La gestión del conocimiento como nodo formativo de estudiantes y docentes de la educación. Revista Didasc@lia: D&E. Cuba. (pp. 57-58, 60-64). Disponible en: http://revistas.ult.edu.cu

Tunnermann-Bernheim, C. (1996). La educación superior en el umbral del siglo XXI. Disponible en: http://www.enriquebolanos.org

Zaez-Juara, B., Diéguez-Batista, R. y Quintana-Bernabé, N. (2020). La autogestión del conocimiento científico en los estudiantes de Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Educación y Sociedad. Cuba. 18(1). (p. 32). Disponible en: http://revistas.unica.cu

Zaez, B., Quintana, N., Santiesteban, C., Server, M. y Cruz, E. (2008). La autogestión del conocimiento en la integración de las Ciencias Sociales con el uso de las TICs. Universidad 2008. 6to Congreso Internacional de Educación Superior. (p.3).

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>