Emotional competences in the professional training of the sociocultural manager

Main Article Content

Gilma - Gómez Veloz
Máryuri García González

Abstract

This article addresses the issue of emotional competencies in the professional training of the sociocultural manager, recognizing the need to develop them in university students for a sociocultural management that corresponds to the demands of current Cuban society. The research was carried out from a qualitative design with the use of theoretical methods such as historical-logical, analytical-synthetic and systemic-structural; in addition to empirical methods such as documentary analysis, the survey and the semi-structured interview. The objective was to characterize the emotional competencies in the professional training process of the students of Sociocultural Management for Development at the University of Pinar del Río. The results were shown that emotional competences are knowledge that manages to integrate the necessary resources to fulfill the role of the sociocultural manager, which demands emotional competences such as emotional awareness, emotional autonomy, emotional regulation, competence for life and welfare and social competence. It was evidenced that emotional competencies are considered a type of professional competence and it was revealed that the development achieved by students in relation to these competencies does not contribute to the effective fulfillment of the professional performance of the sociocultural manager. It was specified as conclusions that it is a felt need of students and teachers, to promote the development of emotional competencies in the professional training process of sociocultural managers, since these become knowledge that manages to integrate the necessary resources to make the process more efficient future professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez Veloz, G. .-., & García González, M. (2021). Emotional competences in the professional training of the sociocultural manager. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1310–1324. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2656
Section
ARTICLES
Author Biographies

Gilma - Gómez Veloz, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades. Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca.

Licenciada en Psicología. Máster en Psicología Social y Comunitaria. Profesora del Departamento de Gestión Sociocultural de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades. Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca” de Pinar del Río. Jefa de la Disciplina de Metodología Social.Jefa del Proyecto Universitario: “Estrategia metodológica para potenciar la construcción de la identidad social y el proyecto de vida de los jóvenes pinareños desde la indagación apreciativa-generativa” de la Universidad de Pinar del Río comprendido para el período 2017-2021.

Máryuri García González, Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior. Universidad de La Habana.

Licenciada en Ingeniería Industrial. Doctora en Ciencias de la Educación.

References

Alpizar, J.L. y Molina, M.J. (2018). Las competencias en el contexto de la Educación Superior del Ecuador. Revista Atenas. Vol.2 (42) abril – junio, 108 -121. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/374/659

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://www.redalyc.org/pdf/706/70601005.pdf

Corominas, E. (2001). Competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, Madrid, (325), 299-321. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19417

Costa, A. y Faria, L. (2017). Educación social y emocional revisitada: perspectivas sobre la práctica en la escuela portuguesa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88 (31.1), 65-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5980956

De Souza, L. y Carbonero, M.Á. (2019). Formación inicial docente y competencias emocionales: análisis del contenido disciplinar en universidades brasileñas. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Vol. 45(e186508), 1-16. http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945186508

Fernández, P., Cabello, R. y Gutiérrez, M.J. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Vol. 88(31.1.), 15-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5980739

Fernández, M.D. y Malvar, M.L. (2020). Las competencias emocionales de los orientadores escolares desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista de Investigación Educativa. Vol. 38(1), 239-257. https://doi.org/10.6018/rie.369281

González, V. y González, R.M. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación. Vol.47, 185-209. https://rieoei.org/historico/documentos/rie47a09.pdf

López, E., Pérez, N. y Alegre, A. (2018). Competencia emocional, satisfacción en contextos específicos y satisfacción con la vida en la adolescencia. Revista de Investigación Educativa. Vol. 36(1), 57-73. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.273131

Martínez, M. (2019). Aproximación a las relaciones entre la educación para el desarrollo y la educación emocional. Sinergias – diálogos educativos para a transformação social. Vol. 8, 31-46. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/89630

Mórtigo, A.M y Rincón, D.A. (2018). Competencias emocionales en estudiantes de educación superior: autopercepción y correlación demográfica. Revista Kavilando. Vol. 10(2), 430-448. http://www.kavilando.org/revista/index.php/kavilando/article/view/271

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Proyecto Tuning. (2006). Una introducción a Tuning Educational Structures in Europe. La contribución de las universidades al proceso de Bolonia. https://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Spanish_version.pdf

Resolución No. 2/2018 (GOC-2018-460-O25). Ministerio de Educación Superior.

Sotomayor, D.R. y Águila, A. (2021). Estrategia pedagógica para formar la competencia resolución de conflictos en estudiantes de Sociología. Revista Mendive. Vol. 19 (1), 67-85. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2143

Vega, J.O., Bello, Z., Medina, J. y Alfonso, A. (2019). La ciencia y las competencias emocionales en el proceso de inserción laboral de los profesionales de medicina y enfermería de la Universidad Técnica de Manabí en Ecuador. Revista Cubana Educación Superior. Vol. 38(2) e18, 1-12. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n2/0257-4314-rces-38-02-e18.pdf

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.