Emotional competences in the professional training of the sociocultural manager
Main Article Content
Abstract
This article addresses the issue of emotional competencies in the professional training of the sociocultural manager, recognizing the need to develop them in university students for a sociocultural management that corresponds to the demands of current Cuban society. The research was carried out from a qualitative design with the use of theoretical methods such as historical-logical, analytical-synthetic and systemic-structural; in addition to empirical methods such as documentary analysis, the survey and the semi-structured interview. The objective was to characterize the emotional competencies in the professional training process of the students of Sociocultural Management for Development at the University of Pinar del Río. The results were shown that emotional competences are knowledge that manages to integrate the necessary resources to fulfill the role of the sociocultural manager, which demands emotional competences such as emotional awareness, emotional autonomy, emotional regulation, competence for life and welfare and social competence. It was evidenced that emotional competencies are considered a type of professional competence and it was revealed that the development achieved by students in relation to these competencies does not contribute to the effective fulfillment of the professional performance of the sociocultural manager. It was specified as conclusions that it is a felt need of students and teachers, to promote the development of emotional competencies in the professional training process of sociocultural managers, since these become knowledge that manages to integrate the necessary resources to make the process more efficient future professional performance.
Downloads
Article Details
References
Alpizar, J.L. y Molina, M.J. (2018). Las competencias en el contexto de la Educación Superior del Ecuador. Revista Atenas. Vol.2 (42) abril – junio, 108 -121. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/374/659
Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. https://www.redalyc.org/pdf/706/70601005.pdf
Corominas, E. (2001). Competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, Madrid, (325), 299-321. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19417
Costa, A. y Faria, L. (2017). Educación social y emocional revisitada: perspectivas sobre la práctica en la escuela portuguesa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88 (31.1), 65-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5980956
De Souza, L. y Carbonero, M.Á. (2019). Formación inicial docente y competencias emocionales: análisis del contenido disciplinar en universidades brasileñas. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Vol. 45(e186508), 1-16. http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201945186508
Fernández, P., Cabello, R. y Gutiérrez, M.J. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Vol. 88(31.1.), 15-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5980739
Fernández, M.D. y Malvar, M.L. (2020). Las competencias emocionales de los orientadores escolares desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista de Investigación Educativa. Vol. 38(1), 239-257. https://doi.org/10.6018/rie.369281
González, V. y González, R.M. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación. Vol.47, 185-209. https://rieoei.org/historico/documentos/rie47a09.pdf
López, E., Pérez, N. y Alegre, A. (2018). Competencia emocional, satisfacción en contextos específicos y satisfacción con la vida en la adolescencia. Revista de Investigación Educativa. Vol. 36(1), 57-73. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.273131
Martínez, M. (2019). Aproximación a las relaciones entre la educación para el desarrollo y la educación emocional. Sinergias – diálogos educativos para a transformação social. Vol. 8, 31-46. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/89630
Mórtigo, A.M y Rincón, D.A. (2018). Competencias emocionales en estudiantes de educación superior: autopercepción y correlación demográfica. Revista Kavilando. Vol. 10(2), 430-448. http://www.kavilando.org/revista/index.php/kavilando/article/view/271
Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
Proyecto Tuning. (2006). Una introducción a Tuning Educational Structures in Europe. La contribución de las universidades al proceso de Bolonia. https://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Spanish_version.pdf
Resolución No. 2/2018 (GOC-2018-460-O25). Ministerio de Educación Superior.
Sotomayor, D.R. y Águila, A. (2021). Estrategia pedagógica para formar la competencia resolución de conflictos en estudiantes de Sociología. Revista Mendive. Vol. 19 (1), 67-85. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2143
Vega, J.O., Bello, Z., Medina, J. y Alfonso, A. (2019). La ciencia y las competencias emocionales en el proceso de inserción laboral de los profesionales de medicina y enfermería de la Universidad Técnica de Manabí en Ecuador. Revista Cubana Educación Superior. Vol. 38(2) e18, 1-12. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n2/0257-4314-rces-38-02-e18.pdf