Digital skills in times of COVID-19, challenge for the teachers of the Educational Institution CECAT "Marcial Acharán"/Competencias digitales en tiempos de COVID-19, reto para los maestros de la Institución Educativa CECAT "Marcial Acharán"

Main Article Content

Sheila Sierralta Pinedo

Abstract

The sweeping technological progress and the globalization of knowledge led to have the presence of Information and Communication technologies in all spheres of society. Education does not escape from this reality and the use of technologies and new ways of learning and communicating are increasingly present in education. However, it is common, although for students and teachers to use in classrooms and media technologies, the true integration of Information and Communication Technologies in Processes is far from the educational reality aspired by Organizations and institutions. An example of this has been seen during more than a year of pandemic, in which educational institutions have sought in virtual training the way to continue the training process. In this sense, this article aims to expose the effect that distance training in times of COVID-19 has had on the digital competencies of teachers of the Public Educational Institution CECAT “Marcial Acharán” district and province of Trujillo, La Libertad region in Peru and what challenges remain for the future. The analysis was carried out with 36 teachers and among the most outstanding results are the poor preparation for virtual teaching and how it is a challenge not only to achieve digital competencies but also pedagogical competencies from virtuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sierralta Pinedo, S. (2021). Digital skills in times of COVID-19, challenge for the teachers of the Educational Institution CECAT "Marcial Acharán"/Competencias digitales en tiempos de COVID-19, reto para los maestros de la Institución Educativa CECAT "Marcial Acharán". Mendive. Journal on Education, 19(3), 755–763. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2569
Section
ARTICLES
Author Biography

Sheila Sierralta Pinedo, Universidad César Vallejo

Ingeniero Químico egresada de la Universidad Nacional de Trujillo y Licenciada en Educación Primaria egresada de la Universidad Católica ULADECH. Magíster en Investigación y Docencia, egresada de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo y con estudios de Doctor en Gestión Pública y Gobernabilidad en la Universidad Cesar Vallejo. Además cuento con Diplomados de Especialización en Monitoreo, Supervisión y en Currículo de Universidades Nacionales de prestigio. En mi carrera profesional, a nivel escolar con 20 años en la docencia y en la IE CECAT MARCIAL ACHARÁN como coordinadora pedagógica, realizo el trabajo con el equipo directivo, enfatizando la labor de acompañamiento pedagógico y fortaleciendo el trabajo colegiado de los docentes a mi cargo. Experiencia como Monitora Regional en la Gerencia Regional de Educación La Libertad. Experiencia como Especialista en el Área de Gestión Pedagógica de la UGEL 04 Trujillo Sur Este. Experiencia como Consultor externo para el rediseño de programa de estudios de las escuelas de: Ingeniería de Materiales, Ingeniería Metalúrgica, Ingeniería Industrial, Derecho, Educación Secundaria con mención en Historia y Geografía, Economía de la Universidad Nacional de Trujillo. Participante en diversos eventos académicos como organizador y expositor, en temas de pedagogía, currículo, didáctica y evaluación. Docente Capacitadora de diferentes programas de formación en Servicio del Ministerio de Educación. Actualmente Asistente de Innovación Tecnológica de la UGEL 04 Trujillo Sur Este Docente en el Programa de Complementación Pedagógica y Complementación Universitaria de la Universidad Católica de Trujillo. Docente de Post Grado de la Universidad Católica de Trujillo con dictado de cátedra en Maestria con mención en Investigación y Docencia Universitaria y Maestría con mención en Gestión y Acreditación Educativa.

References

Abella García, V.; grande de Prado, M.; García-Peñalvo, f. J.; Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid.

Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera. SciELO-Scientific Electronic Library Online. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.22

Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEduCheck-In». Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID-19, CEPAL-UNESCO.

García-Peñalvo, f. J. (2020b). La metodología antes que la tecnología para afrontar la nueva normalidad docente en la universidad. Ciclo de Webminars "La nueva realidad docente de la Universidad de Salamanca: Lecciones aprendidas y reflexiones". Salamanca, España. https://doi:10.5281/zenodo.3900279.

MINEDU. (2016). Estrategia nacional de las tecnologías digitales en la educación 2016-2021: De las TIC a la inteligencia digital (p. 25). MINEDU. http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/MINEDU/5937

Morata Sanz, J. I. (2020). Uso de TIC en orientación educativa en tiempos de COVID-19. AOSMA, (No Extra 28), 88-91. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7381638.pdf

Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, 36(1), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7642921

Sánchez-Caballé, A., Gisbert-Cervera, M., & Esteve-Mon, F. (2020). The digital competence of university students: a systematic literature review. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 38(1), 63-74. http://revistaaloma.net/index.php/aloma/article/view/388

UNESCO-IESALC (2020). COVID-19 y Educación Superior: De los efectos inmediatos al día después. UNESCO-IESALC. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID -19-ES-130520.pdf

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.