The podcast as a feedback tool in evaluating virtual activities / El podcast como herramienta de retroalimentación en la evaluación de actividades virtuales

Main Article Content

Rossana Fiorella Felipa Andrade
Meivys Páez Paredes

Abstract

Evaluation and feedback are closely related processes that make up an important part of the binomial teaching learning. In virtual learning environments, the realization of this task become essential and translates into a huge challenge for educators. This proposal was conceived as a response to the limitations presented by teachers at a private university in Lima, Peru, when accompanying students in achieving significant learning in virtual courses. Along the same lines, it is an attempt to make the use of ICT as a functional alternative to achieve ambitious learning achievements. The objective of this article is to review the effect of the use of the podcast in the learning process of first cycle students of transversal subject of Language. In turn, it exposes the results of the implementation of the use of podcast as a feedback tool in the evaluation of virtual activities, based on a pre-experimental study method. The most representative results indicate that the intervention of this resource allowed a significant number of students to reach levels of performance with outstanding achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Felipa Andrade, R. F., & Páez Paredes, M. (2021). The podcast as a feedback tool in evaluating virtual activities / El podcast como herramienta de retroalimentación en la evaluación de actividades virtuales. Mendive. Journal on Education, 19(1), 16–29. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2107
Section
ARTICLES
Author Biographies

Rossana Fiorella Felipa Andrade, North Private University

Lima, Perú (1987). Docente universitaria, Magíster en Gestión Educativa y doctorando con mención en Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle – La Cantuta (UNE). Fue becaria por la Facultad de Educación (Posgrado) de la Pontifica Universidad Católica del Perú (PUCP) y reconocida como Docente de Excelencia por el área de Calidad Educativa de la Universidad Privada del Norte en los años 2013, 2014, 2015, 2017 y 2018. Se ha desempeñado como catedrática del área de Lengua y Redacción en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM), en la Universidad Privada del Norte (UPN) y como responsable de la enseñanza virtual en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC).

Meivys Páez Paredes, University of Pinar del Rio "Hnos Saíz Montes de Oca"

Meivys Páez Paredes, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Maestría en Ciencias de la Educación, mención Tecnología Educativa, Ingeniera en Informática. Actualmente profesora del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de la Universidad de Pinar del Río. Coordinadora de Tecnología Educativa y miembro del grupo de experto de Educación a Distancia. Secretaria ejecutiva adjunta del Taller de Pedagogía de la Educación Superior en el Congreso Universidad. Profesora invitada en países como México, Nicaragua, Venezuela, España, Argentina y Colombia. Árbitro de la Revista Congreso Universidad, Revista Mendive de la Universidad de Pinar del Río y Revista 2enT de Universidad Santander.

References

Cabaní, M. L. P., Carretero, M. R., Palma, M. & Rafel, E. (2000). La evaluación de la calidad del aprendizaje en la universidad. Infancia y aprendizaje, 23(91), 5-30. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/021037000760087847

Dorrego, E. (2016). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), (50). Recuperado de https://doi.org/10.6018/red/50/12

Galan, F. (2018). Aplicaciones del Podcast en el aula de ELE. Universidad de Alcalá 82. Recuperado de https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/34682/aplicaciones_galan_eleando_2018_N8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García, D., Guajardo, V. & Valdez, F. (2014). La Retroalimentación como factor indispensable en la educación on-line. VI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social VI CILCS Universidad de La Laguna, 121. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/14SLCS/2014_actas/071_Garcia.pdf

Grau, K. (2019). SoundCloud/ : sus posibilidades y limitaciones como una plataforma de distribución de pódcast educativos SoundCloud/ : Possibilities and Limitations of a Streaming Platform for Educational Podcasts. RED. Revista de Eduación a Distancia, 59, 116.

Hernandez-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: Mc Graw Hill Education.

Herrero, C. (2016). Uso del Podcast como complemento de retroalimentaciones en Educación a Distancia. Ateneo de Profesores, 13.

Ortega, I. (2019). la comprensión auditiva del inglés como segunda lengua. Revista de Lenguas Para Fines Específicos, 5(2), 925. Recuperado de https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20420/rlfe.2019.283

Quesada, R. (2006). Learning evaluation in on-line distance education. RED. Revista de Educación a Distancia. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/M6

Saborío, S. (2018). Podcasting: Una herramienta de comunicación en el entorno virtual. Innovaciones Educativas, 20(29), 95-103. Recuperado de https://doi.org/10.22458/ie.v20i29.2254

Santiago, R. & Bárcena, E. (2016). El potencial del podcast como recurso didáctico para el desarrollo de las destrezas orales de segundas lenguas con dispositivos móviles. Porta Linguarum, ISSN 1697-7467, Nº. Extra 1, 6172. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6733380

Sigüenza, J., Montánchez, M. y Palta, N. (2018). La tutoría académica y la herramienta web 2.0. Podcast en la educación superior. Revista Killkana Sociales, 2(2), 39-46. Recuperado de https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i2.297

Solano, I. & Sánchez, M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 1(36), 125139. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36815128010

Yzidi, F. (2019). El podcast como herramienta creativa para desarrollar el aprendizaje y autoaprendizaje del E / LE. Trans, (23). Recuperado de http://www.inst.at/trans/bio/yzidi-fatima-zohra/

Most read articles by the same author(s)