The family preparation on environmental education for the community sustainable development
Main Article Content
Abstract
The planet is in danger of disappearing due to man's indiscriminate aggression on the environment, which is why it is a task of the first order to develop actions to save it. This becomes a problem that needs to find a solution through scientific research; In this context, the present article is written, which is aimed at the preparation of families of children from five to six years of age on environmental education for sustainable community development, highlighting the role that belongs to the family as an enhancer of integral development. the documents and surveyed the relatives and teachers of preschool. Afterwards, an interview was applied to managers, concluding that there are not enough offers of orientation of teaching staff to prepare families about environmental education for sustainable community development, no treatment is intended to environmental education in activities with the family, research and participation in scientific events of preschool education staff are limited in matters related to family preparation on environmental education for sustainable community development. The empirical study made it possible to confirm that the families have insufficient preparation and the actions of the school in the development of an environmental education towards the community are insufficient.
Downloads
Article Details
References
Arés, P. (2003). MI Familia es Así. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Agostinh, G. (2014). Estrategia pedagógica para la educación ambiental de estudiantes de la carrera geografía en la Escuela Superior Pedagógica de Bié. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.
Burque, M., T. (2013) ¿Padres y educadores? En Reflexiones desde nuestros encuentros. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Comenius A. J. (1592). Psicología infantil. Editorial Pueblo y Educación. Mined.
Constitución de la República de Cuba, 1992.
Dirección del Círculo Infantil y el Grado Preescolar. (2006). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Engels, F. (1988). El origen de la familia, la propiedad privada y el estado, Moscú, Editorial Progreso.
Ley No. 81 Del Medio Ambiente.2001
Martí, J. (1891). Obras Completas. Tomo 19. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Sociales.
Martínez, H. (2014). Integración de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la preparación del maestro. Una estrategia metodológica. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Mayabaque, Cuba: Universidad Agraria de La Habana.
Pérez, R. (2016). La educación ambiental en la enseñanza preescolar. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.
Tyova, A. (2015). Estrategia pedagógica para la preparación en educación ambiental de los profesores de la escuela de Formación Técnica de Salud en Lubango. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.
UNESCO. (2014 a). Declaración de Aichi-Nagoya sobre Educación para el Desarrollo Sostenible. Aichi-Nagoya: UNESCO.
UNESCO. (2014 b). XII Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental. Declaración Final. Lima: UNESCO.
Jesús Jorge Pérez García. (2016). Estrategia de capacitación en educación ambiental para los dirigentes de la Empresa de Transporte Agropecuario. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.