Towards the artistic approach of the pedagogic professional orientation

Main Article Content

Tania Tamara Valido Árias
Reinaldo Néstor Cueto Marín
Yadyra De la Caridad Piñera Concepción

Abstract

This study is part of the project “Pedagogical and vocational professional orientation for achieve pedagogical career” that is accomplished in Center of pedagogical studies for general education in the University “Hermanos Saíz Montes de Oca” from Pinar del Río in Cuba. The authors start on exposing the main studies dealing the roll of art in professional orientation, otherwise some thematic axis are analyzed in order to include the approach of pedagogic professional orientation taking into account Cuban pedagogy. The mains methods applied are documental analysis and conceptual cartography with the objective to identify the main characteristics of artistic approach of pedagogic professional orientation. Some conclusions are arrived that evidence the reach of the goal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valido Árias, T. T., Cueto Marín, R. N., & Piñera Concepción, Y. D. la C. (2017). Towards the artistic approach of the pedagogic professional orientation. Mendive. Journal on Education, 15(3), 327–341. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1156
Section
ARTICLES
Author Biographies

Tania Tamara Valido Árias, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Licenciada en Educación, Máster en Ciencias Pedagógicas,  Profesora Auxiliar y docente del departamento de Educación Artística de la facultad Pedagógica de la Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez

Reinaldo Néstor Cueto Marín, Universidad de Pinar del Río. "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, Máster en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular y docente - investigador del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General (CEPEG) de la Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Yadyra De la Caridad Piñera Concepción, Universidad de Pinar del Río. "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, Máster en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular y docente - investigador del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General (CEPEG) de la Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

References

Addine Fernández, F. (2011). Los objetivos formativos. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodologíav científica. Caracas, Venezuela: Episteme.

Barkan, M. (1962). Transition in art education: Changing conceptions of curriculum content and teaching. Art Education, 15(7), 12-28.

Barrera, I. (2016). El proceso de orientación profesional pedagógica con enfoque grupal dirigido al desarrollo de intereses profesionales pedagógicos. Ponencia, Pinar del Río: Universidad de Pinar del Río "Hnos Saíz Montes de Oca.

Calderón, M. (2012). La orientación profesional desde la cátedra Manuel Ascunce como forma organizativa del proceso pedagógico. Villaclara: ISP Félix Varela.

Castilla, I. (2014). El arte y la educación en la formación inicial de los estudiantes de la Licenciatura Intructor de Arte. Santi Spíritus, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Capitán Silverio Blanco Núñez.

Castro, J. (2006). La expresión de la poesía a través de las Artes Plásticas. Una experiencia pedagógica de integración curricular. Actualidades Investigativas en Educación, 6(1), 23-31.

Cueto, R. (2012). Estrategia educativa para el desarrollo de la OPVP con enfoque multifactorial. Sancti Spíritus: UCP Capitán Silverio Blanco Núñez.

Curbelo, M. (2004). Tendencias pedagógicas y psicológicas contemporáneas. La Habana, Cuba: IPLAC.

Díaz, M. (2015). La orientación vocacional en la escogencia de la profesión docente caso UPEL. Valencia: Universidad de Carabobo. Recuperado a partir de http://www.riuc.bc.uc.edu.ve/handle/123456789/797

Eisner, E. (2012). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona, España: Paidós.

Gardner, H. (1987). La estructura de la mente, la teoría de las inteligencias múltiples. México: Fondo de Cultura económica.

González, K. (2005). Estrategia de capacitación de los directivos de educación del municipio Venezuela para la dirección de la orientación profesional pedagógica (Tesis Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico «Manuel Ascunce Domenech», Ciego de Ávila.

González, V. (2011). Perspectivas teóricas de la orientación profesional: una visión crítica desde el Enfoque Histórico – Cultural del desarrollo Humano. En Orientación Educativa, Parte I (pp. 101 – 122). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Llerena, O. (2009). Estrategias potenciadoras del desarrollo de la motivación hacia la profesión en la Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación, (48), 3-10.

Mariño, J. T., Pino, J. L., & Olivares, E. M. (2009). Motivación y orientación profesional pedagógica: dos propuestas cubanas ante un reto contemporáneo. Santiago de Cuba: Educación Cubana.

Martínez, M. (2015). Concepción pedagógica de superación profesional para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los instructores de arte de música en la educación preuniversitaria. Universidad de Pinar del Río.

Matos, Z. (2003). La orientación profesional-vocacional. Un modelo pedagógico para su desarrollo en el preuniversitario del territorio guantanamero (Tesis Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). ISP Enrique José Varona., La Habana, Cuba.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios de la educación del futuro. París: UNESCO.

Ortíz, O. L., & Nápoles, A. (2013). La orientación educativa como función profesional en la educación superior. Revista Pedagogía Universitaria, 8(4), 23-28.

Pino, J. L. (1998). La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica. Una propuesta desde el enfoque problematizador. La Habana, Cuba.: ISP. Enrique José Varona.

Pino, J. L. (2013). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Revista Alternativas Cubanas en psicología, 1(2), 17-28.

Pino, J. L. (2016). Concepción de la formación vocacional y la orientación profesional para el trabajo en el ministerio de educación de la República de Cuba. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

Read, H. (1943). Educación por el arte. Barcelona, España: Paidós.

Remedios, J. (2014). Sistematización acerca de la pedagogía cubana como ciencia de la educación. Su trascendencia en el modo de actuación del docente universitario. Sancti Spíritus: UNISS.

Ruíz, A. (2005). Fundamentos de la investigación educativa. En M. Martínez (Ed.), Metodología de la investigación educacional. Desafíos y polémicas actuales (pp. 15-40). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Shelley, K. (1997). Implementing arts education curricula in an elementary school: An action research study. Canada: University of Regina. Recuperado a partir de University of Regina: https://www.uregina.ca/search.html

Solis, M. (2013). Orientación vocacional, proyecto de vida y toma de decisiones. Recuperado 23 de octubre de 2016, a partir de http:www.linkedin.org

Tintaya, P. (2016). Orientación profesional y satisfacción vocacional. Revista de Investigacion Psicologica, (15), 4-13.

Tobón, S. (2015). Cartografía conceptual: estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías. México: CIFE.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.