The orientation of the cognitive activity, a proposal of a methodological conception for the graduate ́s formation in Psychology and Pedagogy

Main Article Content

Sergio Luís Alea García

Abstract

The orientat ion of the cognitive activity constitute s one of its crucial moments, which is an essential link and didactic function in the teaching - learning process, depending on the studied organization level and integration. The efficiency and effectivenes s with which they are completed depend in a great deal of the premeditation, flexibility, differentiation, and regulation capacity with which it is designed and appl ied in the development of this process. This article summarizes the main difficulties and identif ied inadequacies and the solution proposal carried out by the author in the research performed by Alea, S. (2011) , a methodology for the orientation of the cognitive activity with the students in Psychology and Pedagogy career of the Pedagogic University " Rafael María de Mendive" and the results obtained as part of the continuity of the research process in the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alea García, S. L. (2015). The orientation of the cognitive activity, a proposal of a methodological conception for the graduate ́s formation in Psychology and Pedagogy. Mendive. Journal on Education, 13(2), 182–189. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/722
Section
ARTICLES

References

-Álvarez, C. (1996) Hacia una escuela de excelencia, Edición Académica, La Habana. Cuba, 92 páginas

-Álvarez de Zayas, R. M. (1999) La formación de habilidades profesionales, Formato digital. La Habana, 102 páginas

-Álvarez de Zayas, R. M. .La escuela en la vida (didáctica) (1999) Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba, 98 páginas

-Arias, G. (1999) Educación, desarrollo, evaluación y diagnóstico desde el enfoque histórico cultural, Ciudad de La Habana Cuba (En soporte digital)

-Blanco, A. (1997) Introducción la Sociología de la Educación. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación

-Castellano, D. y otros. (2002) Aprender y Enseñar en la Escuela. Editorial Pueblo y Educación Ciudad de La Habana

-Chávez, J. y otros (2005) Acercamiento necesario a la Pedagogía General, Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana, Cuba,

-Chávez, J. y otros (1996).Filosofía y educación en América Latina. En Revista Educación,

-Coll César y otros. (1996) El constructivismo en el aula. Editorial Grao de Serveis Pedagogía. Barcelona 5ta Edición

-Guerra, S. Diseño y Ajuste de la ayuda pedagógica en el contexto escolar (Asesora técnica del CELAE) Congreso Pedagogía (1997) La filosofía martiana de la educación, La Habana "paper”.

-Galperin P. (1982) Introducción a la Psicología. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación

-García, G. (2002) Compendio de Pedagogía. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación

-González, Reinoso (2002) Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

-Labarrere G. y Valdivia G. (1985) Pedagogía. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación,

-Leontiev A. (1981) Actividad, Conciencia y Personalidad. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo, y Educación (tomado de la edición original en ruso Politizdat Moscú 1975).

-López J. Miranda O. Alfonso M. y Chávez J. (2002) Fundamentos de la Educación. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

-Lompscher, J. Markova, A. y Davidov, V. (1987) Formación de la Actividad Docente de los Escolares. Edit. Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.

-Klimberg L. (1978) Introducción a la Didáctica General. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación (tomado de la edición alemana 1972).

-MINED (1976) Antecedentes, situación actual y perspectivas del desarrollo de la educación en Cuba: Ciudad de La Habana.

-González Soca A. y Reinoso C. (2002) Nociones de Sociología Psicología y Pedagogía, Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, p 310.

-Petrovsky A. (1985) Psicología Evolutiva y Pedagógica. Moscú: Editorial Progreso.

-Pérez G. y Nocedo I. (1984) Metodología de la Investigación Pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

-Rico, P. (2003) La zona de desarrollo próximo. Procedimiento y tareas de aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, Cuba. p.99.

-Rodríguez Márquez A y otros El sistema diagnóstico-pronóstico como instrumento para lograr la dirección eficiente del aprendizaje (Evento: PEDAGOGÍA 2003) "paper”.

-Silvestre M. y Zilberstein J. (2002) Hacia una Didáctica Desarrolladora. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

-Sáez A. Compendio de Filosofía de la Educación Tomo I Universidad Pedagógica, “José Martí” Camagüey Centro de estudios e investigaciones para el desarrollo educacional.

-Seminario regional de educación, UNESCO. Carta del maestro latinoamericano. Material elaborado por el IPLAC. Habana, 1997.

-Talizina N. (1984) Psicología de la Enseñanza. Moscú Editorial: Progreso.

-Vandenplas-Holper C (1982) Educación y Desarrollo Social del Alumno. Madrid: Anaya-2.

-Vigotsky, L. S. (1998). Pensamiento y Lenguaje. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

-Vigotsky, L. (1984) Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores, Ed. CientíficoTécnica, La Habana.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.