The coherent questions facilitate communication teacher-students

Main Article Content

Adania Guanche Martínez

Abstract

The way to express questions as a good teaching resort is analyzed in this article, for it is an important resource to direct the teaching - learning process, especially during natural sciences lessons in primary education. Questions are also classified taking into consideration two points of view: their position into the process, and their methodological function according to the expected answ ers. Some examples from each kind of questions are demonstrated and also emphasized how all those questions must be accurate and directed to the main subjects, in order to promote the scholars capacities by using a coherent language as well as the precisen ess for a logical way to develop communicative skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guanche Martínez, A. (2012). The coherent questions facilitate communication teacher-students. Mendive. Journal on Education, 10(2), 173–179. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/528
Section
ARTICLES

References

(1) Varela Morales, Felix. La Gloria de un maestro. Ediciones Lux. La Habana s/a. pág. 65.

Bibliografía

Carrasco Espinach, Silvia y otros. Ciencias Naturales, Quinto grado. (Libro de texto). Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana, 1989

Engels, Federico. Dialéctica de la naturaleza. Editorial Grijalbo, México, 1961.

Equipo de Educación Popular del Centro Memorial Dr. Martin Luther King, Jr. Técnicas de Participación. Editorial Caminos, Ciudad de La Habana, 1999

Ganelin, M. I. La asimilación consciente en la escuela. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1976

González Serra, Diego. Concepto y determinación de las capacidades. En Revista Varona No. 21. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. Ciudad de La Habana, 1989

Goroshenko, V. P y I. A. Stepanov. Selección de temas de Metodología de la enseñanza de las Ciencias Naturales. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana, 1985

Guanche Martínez Adania: Aplicación de la enseñanza problémica a los programas de Ciencias Naturales en la Escuela Primaria. Tesis de Maestría (Inédito) ISPEJV. Facultad de Educación Primaria, Preescolar y Especial. Ciudad de La Habana, 1997

_________: Reflexiones acerca de la actividad pedagógica profesional. Artículo en soporte magnético. Ciudad de La Habana, 2004. 9. _________: Reflexiones en torno a la creatividad en sus relaciones con la calidad educacional. Artículo en soporte magnético. Ciudad de La Habana, 2004.

_________. Enseñanza de las Ciencias Naturales por contradicciones: una solución eficaz. Folleto Curso No. 60 IPLAC, Pedagogía 97. Ciudad de La Habana, 1997

Hernández Acosta, Rosa: La enseñanza problémica, una vía para el desarrollo de la creatividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geografía de Cuba en el sexto grado. En El desarrollo de la creatividad, teoría y práctica en la educación. Compilación. Segunda parte. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2009.

Leontiev, Alexei N. Actividad, conciencia, personalidad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1982

Majmútov, M. I. La enseñanza problémica. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana, 1983 14. Martí Pérez, José. Educación Científica. En Obras Completas. Tomo VIII, Editora Nacional de Cuba, La Habana, 1963

Martínez Llantada, Marta. Categorías, principios y métodos de la enseñanza problémica. Universidad de La Habana, 1986

_________: Filosofía Marxista-Leninista: su unidad teórico-metodológica y la enseñanza problémica. En Revista Varona No. 9 (julio-diciembre) La Habana, 1982

_________: Fundamentos teóricos y metodológicos de la enseñanza problémica. Curso Pre-reunión, Pedagogía 86. Palacio de las Convenciones, Ciudad de La Habana, 1986.

Shardakov, M. N. El desarrollo del pensamiento en el escolar. Editorial de Libros para la Educación. Ciudad de La Habana, 1988

Varela, Félix: La gloria de un maestro. Ediciones Lux, La Habana, (s.a.) 20. Vigotsky, Lev S. Pensamiento y lenguaje. Ediciones Revolucionarias, La Habana, 1968.

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.