The life and work of professor Ángel Luis Gómez Cardoso, a legacy for the future

Main Article Content

Martha Elena Báez García
Olga Lidia Núñez Rodríguez
Rolando Rodríguez Puga
Wilfredo Antonio Castañeda Torres

Abstract

Professor Ángel Luis Gómez Cardoso stands out in the educational and cultural spheres of Cuba, and Camagüey in particular. His career has a significant impact on the education of new generations. For this reason, this study was conducted to analyze the life and work of Professor Gómez Cardoso, as well as to assess his legacy in the current and future educational context. The research is based on a qualitative approach, utilizing data collection techniques such as interviews with colleagues and students, review of academic documents, and analysis of publications. A chronological overview of his biography was conducted, focusing on his pedagogical contributions and influence in various educational institutions. The findings reveal that Professor Gómez Cardoso is a pioneer in the implementation of innovative methodologies that promote active learning. His commitment to inclusive education and his ability to inspire others are evident in the appreciative testimonies of his former students and his collaborations with national and international institutions. In general terms, the life and work of Professor Ángel Luis Gómez Cardoso constitute an example to follow in the field of education. His legacy endures not only in his academic contributions but also in the formation of critical and committed citizens. This study highlights the importance of preserving and promoting his educational approach, which remains relevant today and promises to influence future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Báez García, M. E., Núñez Rodríguez, O. L., Rodríguez Puga, R., & Castañeda Torres, W. A. (2025). The life and work of professor Ángel Luis Gómez Cardoso, a legacy for the future . Mendive. Journal on Education, 23(3), e4283. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4283
Section
ARTICLES

References

Azel Jiménez, J., Luís Fernández, N., & Estive Yera Y. (2019). Magisterio y revolución en la vida y obra de dos maestras Santaclareñas. Conrado, 15(68), 168-174. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000300168&lng=es&tlng=es

Barrios Lugo, G. R. (2021). William Halsted: Su vida, su obra y su legado. A cien años de su muerte. Revista Venezolana de Oncología, 34(3), e1271. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=375670683005

Cruz Orozco, J. I. (2021). Trayectoria, obra y cultura pedagógica de Antonio Ballesteros Usano. Perfiles Educativos, 43(173), 58-75. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S0185-26982021000300058&lng=es&tlng=es

Domínguez Marrero, E. M., & Deler Ferrera, G. (2022). Investigaciones de educadores destacados del siglo XX en La Habana desde tesis doctorales. Horizonte Pedagógico, 11(3), 34-41. https://www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/260

Lotito Catino, F. (2022). Los profesores que hacen -y que marcan- la diferencia. Revista Honoris Causa, 14(1), 21-50. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/89

Moscoso Amador, M. L., & Pesantez Avilés, L, F. (2022). Docentes memorables. Revista Cubana de Educación Médica, 41(1), e892. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000100019&lng=es&tlng=es

Mirabal Nápoles, M., Cadenas Freixas, J. L., Puertas Quiroga, D., Santana Álvarez, J., & García Barrios C. R. (2023). Legado del profesor Arturo Teodoro Menéndez Cabezas a las nuevas generaciones de profesionales de la Salud. Archivo Médico de Camagüey, 25(5), 807-24. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=111616

Martínez Rodríguez, R., López Torres, E., Sánchez Agustí, M., & Miguel Revilla, D. (2024). Personajes históricos en la Educación Primaria: ¿quiénes y para qué? La visión de los profesores en ejercicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 19-33. https://revistas.um.es/reifop/article/view/604501

Mesa Selmo, A., Gómez Cardoso, Á., Gómez Núñez, E., & Rodríguez Puga, R. (2024). La atención a la diversidad en educandos en condiciones de inclusión. Revista del Hospital Psiquiátrico de La Habana, 21(3): e590. https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/590

Natal Álvarez, G. (2024). Semblanza de una historia vivida. Estudio Agustiniano, 59(2-3), 211-234. https://revistas.agustinosvalladolid.es/index.php/estudio/article/view/1151

Oliva Crespo, O., Senú González, I., & Santiesteban Labañino, M. M. (2022). La obra educativa de figuras relevantes del siglo XX cubano: metodología para su estudio histórico-pedagógico. EduSol, 21(80), 12-27. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300012&lng=es&tlng=es

Pérez Norambuena, S., & Rivera, E. (2021). Análisis de la construcción de identidad profesional en profesores excelentes encontrando al SER formador de docentes. Foro Educacional, 36(1), 79-100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7998532

Santiesteban Fernández, A. (2021). Las contribuciones de Joan Pagès a la educación política una obra imprescindible. Revista Fórum, 20(1), 233-248. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8230340

Ubilla Pérez, C., & Rostion Allel, C. G. (2021). Semblanza del Profesor Dr. Marcos Gastón Duffau Toro. Andes Pediátrica, 92(5), 799-801.

Valenzuela, L. (2021). Factores relacionados a la Práctica pedagógica, de los estudiantes de Ciencias de la Educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(1), 971-988. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/295

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.