Integrated system for the management of the professional guidance process towards local development
Main Article Content
Abstract
Vocational guidance and its direction towards technical careers constitute priorities to contribute to local development from an educational process. The objective of the article is to propose a system that integrates the directors of Junior High Schools and those of companies belonging to Strategic Sectors, from their working systems, for the direction of the process of professional guidance towards technical careers, in the municipality of Trinidad. The result of the diagnosis about the direction of the professional guidance process was based on the theoretical study and the systematization of the daily practices of the directors when establishing alliances between sectors with different social objectives and the skills in the management functions to guide towards technical careers so as to contribute to local development. The educational context in which the diagnosis took place was in five Junior High Schools, in the municipality of Trinidad, in the province of Sancti Spíritus. Theoretical methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive and empirical methods such as observation, document review, survey and interview were used. In addition, the descriptive statistics method was used to process the data obtained from the application of the diagnostic instruments. The results allowed to identify the strengths and weaknesses that, in the direction of the professional orientation process towards technical careers, were determined by educational and business directors and to design proposals for solutions, based on local development, through the use of the scientific method.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguilera, A.M., Prada, J. J. y Sandó, P.V. (2021). Las nuevas formas de trabajo del tercer perfeccionamiento educacional cubano: un procedimiento para su implementación. (Original). (2021). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 17(3), 366-386. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2634
Cuevas Lizárraga, Guadalupe. (2024). Liderazgo estratégico desde la dirección escolar. Formación Estratégica, 8(1), 87105. Recuperado a partir de https://www.formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/129
Díaz Romero M. (2021). Programa para la Orientación Profesional Pedagógica a estudiantes de Secundaria Básica. Joven Educador, (37), 79 - 90. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rJEdu/article/view/1264
Gonzalez Rodríguez M., y González González D. (2023). Los componentes del proceso de orientación profesional pedagógica: herramientas del profesor de Biología. Varona, (76). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1781
Guerras Martín, L.A. y Navas López, J.E. (2022). La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones. Thomson Reuters Civitas. Madrid. Sexta edición ISBN: 978-84-1125-540-0
Herrera Martínez, L. (2021). El sistema de trabajo en la escuela. Sociedad & Tecnología, 4(1), 3846. https://doi.org/10.51247/st.v4i1.74
Justiz Carrión, Y., KattJustis, O. y Brito Sierra, Y. (2022). La gestión educativa en las estructuras municipales para la transformación de los procesos de dirección.(original). ROCA, 18(4), 1-15 http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4403496032
Lemus Álvarez AL. (2020). La influencia de la orientación profesional en los estudiantes del primer año de la Licenciatura en Administración de empresas de la Universidad Rafael Landívar del Campus Central. Guatemala: UNIVERSIDAD RAFAEL LANDÍVAR; 2012. 2017. Disponible en: http://biblio3.url.edu.gt/Tesis/2012/05/24/Lemus-Ana.pdf
López, M. J. D. (2021). La perspectiva de género en instituciones de formación. Propuestas para la orientación profesional. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(36), 115-127. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8078200.pdf
Milá Valdés, R. (2023). Estrategia pedagógica para la Orientación Profesional de los adolescentes en Secundaria Básica (Original). (2023). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 19(1), 300-322. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3784
Remón Fonseca, D. B., Gómez Morales, Y. y Arribas Llópis, P. E. (2019). La orientación profesional. Un reto educativo. Didáctica y Educación, 10(6), 91-103. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1085
Soto Bañuelos, E, & Capetillo Medrano, C. B. (2020).Ética y orientación profesional. Revista Mexicana de Orientación Educativa (17), 38. https://doi.org/10.31206/rmdo192020
Tamayo García Y. (2021). Gestión de procesos de cambio (Revisión). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(3), 339-350. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2706
Valiente Sandó, P., Del Toro Prada, J. J., & González Ramírez, J. (2019). El proceso pedagógico de la formación especializada del director escolar: sus componentes dinamizadores. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(6), 122. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/828
Vargas Jiménez, M. del C., & Meleán Romero, R. (2022). Gestión por procesos. Una aproximación gnoseológica a su estudio desde la Cadena de Valor. Revista Repique, 4(1). https://doi.org/10.31876/repique.v4i1.160
Velázquez Ramírez, K., y Hernández Freeman, L. (2020). La formación vocacional y orientación profesional pedagógica: prioridad en las Escuelas Pedagógicas. LUZ, 19(3), 131-140. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1051