Methodology for the management of learning objects in the Physics discipline
Main Article Content
Abstract
The introduction of learning objects in the educational field, especially in Universities, constitutes new challenges for teachers, researchers and students as it allows the use of more complete didactic resources for the teaching-learning process in any of the modalities of learning studies. This article; The objective was to propose a methodology for the management of learning objects for the teaching of Physics in the Agronomy career under the dialectical materialist conception and the use of methods using the analysis-synthesis, induction-deduction, documentary analysis methods, survey, as well as the determination of dimensions. The selected population was made up of first- and second-year students (78) of the Agronomy major at the University of Pinar del Río during the 2021-2022 academic year, professors from the Physics department and members of the Educational Technology Group. The methodology, is supported from the Educational Sciences, provides the steps to follow the object until its conservation and socialization. Contains two components; the first conceptual theoretical with an objective and foundations that support it and the second instrumental with four stages, each one with actions to be carried out. The results obtained allow us to improve the teaching process that is carried out in keeping with current times and established educational policies, encouraging both teachers and students to acquire the necessary skills and abilities to solve the proposed activities, to which is added collaborative work and share knowledge through virtual environments.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguilar Juárez, I., Alfonso Alejo, V., & Ayala de la Vega, J. (2020). Desarrollo de objetos de aprendizaje para el aprendizaje de las estructuras de datos. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 6(1), 53-69. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.5297
Alfonso -Easy, P., Arisyennys -Yakelin Easy, P., & Selpa, M. (2011). Metodología para el estudio de los problemas ambientales en la clase desarrolladora e integradora sobre educación ambiental. Cuadernos de Educación y Desarrollo (28).
Alonso Reyes, R., Pacheco Ballagas, & Santana Gutiérrez, L. (2017). Metodología para la creación de objetos de aprendizaje. Revista Referencia Pedagógica, 5(1), 63-73. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/download/116/143/387
Alvarado Melitón, D., & Berra Mondragón, S. E. (2022). Importancia de las competencias del docente sobre tecnología educacional aplicadas durante y postpandemia. Revista Scientific, 6(22), pp.359-376. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.22.19.359-376
Alvarez de Zayas, C., & Sierra Lombardía, V. M. (s. f.). La investigación científica en la sociedad del conocimiento. En Metodología de la Investigación (p. p.4). - https://documentop.com/primera-parte_598d9eb81723dd1b9b1cd566.html
Blanco Pérez, A. (1997). Introducción a la Sociología de la Educación (Facultad de Ciencias de la Educación. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona).
Colome,D. (2019). Objetos de Aprendizaje y Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior. Revista Electrónica de Tecnología Educativa EDUTEC, 19, pp.89-101. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1221
González Castro, V. (1990). Teoría y Práctica de los medios de Enseñanza (Pueblo y Educación).
Hernández-Domínguez, I., Caballero-Velázquez, E., & Hernández-González, Y. (2022). Los medios de enseñanza y las tecnologías: Objetos de aprendizaje de lengua española. Luz, 21(4), 95-109. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1814-151X2022000400095&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Maldonado Mahauad, Jorge. (2017). Diseño, creación y evaluación de objetos de aprendizaje. Metodología DICREOVOA 2.0. CEDIA. http://www.cedia.org.ec
Martínez Naharro, S., Bonet Espinosa, M. P., Cáceres González, P., Fargueta Cerdá, F., & García Félix, E. (2008). Los objetos de aprendizaje como recurso de calidad para la docencia: Criterios de validación de objetos en la Universidad Politécnica de Valencia. TICAI 2007: TICs para el Aprendizaje de la Ingeniería, 2008, ISBN 978-84-8158-380-9, págs. 67-72, 67-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7752573
Menéndez -Domínguez, V. H., & Prieto- Méndez, M. E. (2015). Herramientas de Gestión para Objetos de Aprendizaje. Plataforma AGORA. http://www.kaambal.com
Nueva, L. de la C. A., Gutiérrez, R., Herrera, M. E. M., Guerra, J. E. R., & Arévalo, L. M. G. (2022). Objetos de aprendizaje para el estudio de la Ontogenia Humana. Argumentación teórica. MULTIMED, 26(1), Art. 1. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2534
PCC. (2000). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución.
Tamayo -Cuenca, R., Álvarez -Hernández, L. G., & Álvarez -Márquez, M. C. (2018). Indicadores para la evaluación del uso de recursos virtuales de aprendizaje en la Universidad de Holguín. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 6(2), pp.69-84.
Toll Palma, Y. del C., Ruiz Ortiz, L., Trujillo Casañola, Y., & Ril Gil, Y. (2011). La calidad de los objetos de aprendizajes producidos en la Universidad de Ciencias Informáticas. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 18p. http://edutec.rediris.es/revelec2/revelec36
Valle Lima, G. (2007). Algunos modelos importantes para la Investigación Pedagógica. La Habana: ICCP
Vikostky, Lev. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológios superiores. (Primera edición). Crítica.
Wiley, D. A. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. The Instructional Use of Learning Objects. http://reusability.org/read/chapters/wiley.doc