Training of inspectors of the National Labor Inspection Office

Main Article Content

Leidy Marian Pérez Ramos
Vadim Aguilar Hernández
Jannet Pérez Triquero

Abstract

The article offers a perspective of the training process of the inspectors of the National Labor Inspection Office in Pinar del Río, as they have the social responsibility of efficiently verifying compliance with the provisions and regulations established by the Ministry of Labor and Social Security, taking into account the updating of the Cuban economic and social model that has put society before a changing scenario, generating challenges and training needs, which requires inspectors with knowledge and skills that allow them to make relevant decisions. in the performance of his work; Its main objective was to explain the historical evolution of the training process of ONIT inspectors, under the historical-cultural approach, the man-society relationship, general pedagogy and Professional Pedagogy, this study being a valid option to improve the process. training for ONIT inspectors, based on the application of a group of methods that were elementary, such as: observation, document review, survey, analysis and synthesis, logical history. Theoretical references are revealed from the consultation of bibliographies and a group of considerations from different authors are taken into account, based on the dialectic-conjugation of pedagogical and labor processes under a teaching-learning approach, which could be generalized in any labor entity. for the training of its workers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Ramos, L. M., Aguilar Hernández, V., & Pérez Triquero, J. (2023). Training of inspectors of the National Labor Inspection Office. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3285. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3285
Section
ARTICLES
Author Biographies

Leidy Marian Pérez Ramos, Provincial Institute of Labor Studies. Pinar del Rio. Cuba

Lic. Educacion Laboral e Informatica

Profesora

Vadim Aguilar Hernández, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Monte de Oca". Pinar del Río. Cuba

Licenciado en Educación. Especialidad “Construcción de Maquinarias”

Master en Ciencias de la Educación

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor: Titular

 

 

 

 

 

 

Jannet Pérez Triquero, Provincial Institute of Labor Studies. Pinar del Rio. Cuba

Ingeniera Agronoma

Directora del Instituto Provincial de Estudios Laborales

References

Álvarez G, G., Viteri M, J., Estupiñán R, J., y Viteri S, C. (2021). La formación continua de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17(S1), 431-439. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1800

Argueta, G. V. y Jiménez, C. P. (2017). Gestión del conocimiento en investigadores de la Universidad de Guadalajara (México). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 1-9. https://doi,org/10.24320/redie.2017.19.3.1151

Durán, C. M., Rosado, A. A. y Quintero, C. (2019). El emprendimiento y la docencia como eje transversal en la formación de los profesionales universitarios. Revista Espacios, 40(19), 3-10. https://www.revistaespacios.com/a19v40n19/a19v40n19p03.pdf

Gato, C. A. (2017): La comunicación pedagógica en la especialidad Agronomía de la Educación Técnica y Profesional. Revista IPLAC, 45(2), 30.

Gato, C. A. (2019). Estrategia para lograr la profesionalización en función del desarrollo social comunitario. Conrado, 21(2), 208-219.

Hernández Sampieri R, Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Edamsa Impresiones S.A. de C.V. (5ta Edición).

Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. (2006). Resolución No. 29/06. Reglamento para la planificación, organización, ejecución y control del trabajo de la capacitación y desarrollo de los recursos humanos, en las entidades laborales. Ciudad de La Habana. Cuba: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Mena, J.A. y Cueto M (2017). Una aproximación al carácter investigativo de la Educación Técnica y Profesional cubana actual. Revista Española de Educación Comparada, (30), 136.149.

Mena, J.A (2017). Integración Educación trabajo: necesidad de la Formación profesional, Editorial Académica Española, ISBN: 978-3-84-84-78-77.

Páez, M. (2017). El trabajo de los colectivos pedagógicos como potenciadores del aprendizaje pedagógico organizacional. Revista Órbita Científica, 23(96), 20-34.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>