Attention to comprehensive tutoring in a Peruvian educational organization of regular basic education
Main Article Content
Abstract
The objective of the research was to determine the perception of the comprehensive tutorial attention that the students of the fifth grade of secondary education of the IE 3054 La Flor, Carabayllo have because it is required to improve the achievement of students' skills in everyday life contexts through tutoring. The methodology used was quantitative approach, descriptive level quantitative approach, non-experimental and cross-sectional design. The method of analysis was statistical analysis. The research was carried out without conflicts of interest as informed consent was obtained. The study variable was called integral tutorial attention, which had individual and group tutoring as dimensions. The population consisted of 350 high school students and the sample was selected by the probabilistic and stratified method, made up of 185 students of this organization. Among the main results, individual tutoring in the indicator called corporal, 47.54 % obtained a high level, while in the group tutoring dimension, in the indicator called social help dimension, 56.28 % obtained a high level. The main conclusion was that 48.09% of the students perceived the tutorial attention as integral, while 6.01 % perceived it as low.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Assis, C., Blesa, H., & Galinkin, E. (2022). La aproximación al aprendizaje importa en la predicción del logro académico. Revista De Psicología, 40(2), 905-933. https://doi.org/10.18800/psico.202202.010
Cuadra, D., Pérez, D., Sandoval, J., & Rubio, J. (2022). Clima escolar y factores asociados: modelo predictivo de ecuaciones estructurales. Revista De Psicología, 40(2), 685-709. https://doi.org/10.18800/psico.202202.002
Cruz, D. y López, A. (2020). Descubriendo la realidad social: un camino para el diseño de un proyecto de investigación social. Bogotá D.C., Colombia: Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Díaz, A., Vázquez, I., & Díaz, A. (2019). Sentido de la experiencia escolar en estudiantes de secundaria en situación de vulnerabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 237–252. https://doi.org/10.11600/1692715x.17114
Díaz, Z. (2022). La acción tutorial en estudiantes de educación secundaria. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(25), 1556–1562. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.434
Ferreyros, L., & Ferreyros, R. (2021). Servicio de Tutoría impartida por Docentes en la Nueva Secundaria en el Perú. Praxis educativa, 25(2), 229-239. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250213
Gómez, A., & Narvaez, M. (2022). Dimensiones de la personalidad y su relación con las tendencias prosociales y la empatía en niños(as) y adolescentes en vulnerabilidad psicosocial. Revista De Psicología, 40(1), 37-72. https://doi.org/10.18800/psico.202201.002
Hernández de la Torre, E. Fernández, A., Santana, T., y López, I. (2021). Student satisfaction on the tutorial attention of the university teacher. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 19(2), 73-90. https://doi.org/10.4995/redu.2021.15544
Massuga, F., Soares, S., & Dias, S. (2021). El papel del tutor en la enseñanza de la educación a distancia: una revisión sistemática sobre el enfoque de competencias. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(66). https://doi.org/10.6018/red.435871
Ministerio de Educación (2005). Marco conceptual de la Tutoría y Orientación Educacional, propuesta de Convivencia y Disciplina Escolar Democrática. Lima: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación (2007). Tutoría y Orientación Educativa en la Educación Primaria. Lima: Ministerio de Educación.
Murillo, F. J., & Carrillo, S. (2020). Segregación escolar por nivel socioeconómico en educación secundaria en Perú y sus regiones. Revista Peruana De Investigación Educativa, 12(12), 7–32. https://doi.org/10.34236/rpie.v12i12.130
Peinado, J. (2022). Funciones, roles y competencias de los(as) tutores(as) en la educación a distancia en el Instituto Politécnico Nacional. Revista mexicana de investigación educativa, 27(93), 537-556. Epub 06 de junio de 2022. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000200537&lng=es&tlng=es.