Learning strategies and academic performance in students of a private denominational university

Main Article Content

Ysrael Alberto Martinez Contreras
Alfonso Valverde Rodríguez
Lourdes Marlene Yaque Rueda
Mario Sarian Gonzalez

Abstract

Learning strategies and academic performance is a topic to be reconsidered in Higher Education during the pandemic. The objective of the research is to determine the correlation between ACRA learning strategies and academic performance in students of the first three cycles of the Administration School of a private confessional university. The materials consisted of the questionnaire called the Adaptation, Coding, Recovery and Support (ACRA) scale and the notes of the study subjects. The general method was the hypothetical-deductive one and the statistical one as the specific method. The main results consisted of how the students of Communication II and National Reality achieved 100% at the low level such as social interactions and extrinsic and intrinsic motivation. In addition, all three groups scored low on acquisition strategies in their evaluations. The main conclusion was that both variables have a significant relationship, because according to Spearman's Rho 0.821, a high positive correlation is indicated in the university higher educational organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martinez Contreras, Y. A., Valverde Rodríguez, A., Yaque Rueda, L. M., & Sarian Gonzalez, M. (2023). Learning strategies and academic performance in students of a private denominational university. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3200. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3200
Section
ARTICLES
Author Biographies

Ysrael Alberto Martinez Contreras, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Ha escrito artículos en revistas indexadas internacionales (2021). Magister en Gestión Educativa por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Es mentor en Laboratorio de Innovación Social vulnerabilidad organizacional (México 2022). Doctorando en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

Alfonso Valverde Rodríguez, Universidad Científica del Sur, Lima

Labora en Lima

Lourdes Marlene Yaque Rueda, Universidad César Vallejo, Filial Callao, Perú

Doctora en Psicología, profesora del Pregrado en Psicología (UCV). Líneas de
acción: evaluación curricular, didáctica, capacitación y desarrollo docente.
Además, ha participado en distintos proyectos de promoción y prevención en
Psicología.

Mario Sarian Gonzalez, Universidad Autónoma de Chile

Docente Asociado a la Universidad Autónoma de Chile

References

Alarcón, M., Alcas, N., Alarcón, H., Natividad, J. & Rodríguez, A. (2019). Empleo de las estrategias de aprendizaje en la universidad: Un estudio de caso. Propósitos y Representaciones, 7(1), 10-32. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.265

Céspedes, E., Suárez, N, Carrión, E., Guerrero, A. & Espinosa, J. (2022). Características del ingreso y resultados académicos en estudiantes de primer año de Medicina. EDUMECENTRO, 14, e1682. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100001&lng=es&tlng=es.

Chiecher, A. & Bossolasco, M. (2021). ¿Cómo te preparas para un examen?. Perfiles Educativos, 43(173). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.173.59973

Creswell, J. (2018) Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles : Sage Publications

García, M., Miranda, P. & Romero, J. (2022). Análisis de tecnologías de información y estrategias en el rendimiento académico durante la pandemia por COVID-19. Formación universitaria, 15(2), 139-150. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000200139

López, L., Agüero, M. & Jiménez, E. (2021). Efecto del aprendizaje basado en retos sobre las tasas académicas en el área de comunicación de la Universidad Europea de Madrid. Formación universitaria, 14(5), 65-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500065

Martínez, J., Ferrás, Y., Bermúdez, L., Ortiz, Y. & Pérez, E. (2020). Rendimiento académico en estudiantes vs factores que influyen en sus resultados: una relación a considerar. EDUMECENTRO, 12(4), 105-121. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400105&lng=es&tlng=es.

Najarro, J. (2020). Hábitos de estudio y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes del segundo año de la Escuela Profesional de Medicina de la Universidad Nacional de San Marcos, Perú. Conrado, 16(77), 354-363. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600354&lng=es&tlng=es.

Noguera, I. & Salsa, A. (2022). Construcción temprana de conocimientos numéricos. Perfiles Educativos, 44(176). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.59869

Restrepo, J., Jiménez, Y., Contreras, D., Zuluaga, J. & Cuartas, G. (2021). Estilos y estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en adolescentes infractores. Revista Criminalidad, 63(1), 21-37. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-31082021000100021&lng=en&tlng=es.

Ríos, T. (2022). Estrategia metodológica formativa para una docencia enfocada en el desarrollo de competencias. Perfiles Educativos, 44(175), 166-179. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.175.60178

Román, J. y Gallego, S. (2008) ACRA Escala de estrategias de aprendizaje. 4 edición TEA ediciones, S.A.

UNESCO e Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 

You may also start an advanced similarity search for this article.