Updated criteria on educational research methodology: A bibliographic approach
Main Article Content
Abstract
Within the framework of the complexity of the current reality, university professionals must be able to turn research into an essential tool as leaders in social processes. The objective was to assess updated criteria of various authors on elements of the methodology of educational research. The methodology was based on the qualitative approach with the use of data to approach some sources on digital platforms. The consultation of articles in impact journals was privileged, taking into account the immediacy of the results in this type of publication. The conception of the documentary research made it possible to apply the strategy of collecting bibliographic information for its subsequent content analysis with the use of bibliographic files and content sheets. In the results, the bibliographic analysis of the sources allowed us to affirm that the updating in topics of educational research and its methodology is a marked interest among those who reflect in written form their ideas about this important field of social sciences. The reading of the texts consulted allowed us to understand that the changing reality of the educational fact implies constant modifications in the scientific gaze from the inquiry around the educational problems. En la discusión se expresó que el estudio bibliográfico realizado evidencia la necesidad de la actualización constante en las temáticas de la metodología de la investigación educativa, a partir de su concepción como ciencia social en constante transformación y en función del objeto de estudio y el problema científico a resolver.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Álvarez, C. E. M., & Jiménez, J. C. (2001). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill, México. ISBN 9701033663. https://pure.urosario.edu.co/en/publications/metodolog%C3%ADa-de-la-investigaci%C3%B3n
Arias Gonzáles, J. L., & Covinos Gallardo, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Academia. https://www.academia.edu/69037546/Arias_Covinos_Dise%C3%B1o_y_metodologia_de_la_investigacion_1_
Ávila, H. F., González, M. M., & Licea, S. M. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿métodos o técnicas de indagación empírica? Didasc@ lia: didáctica y educación, 11(3), 62-79. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/992
Bautista, N. P. (2022). Proceso de la investigación cualitativa: epistemología, metodología y aplicaciones. Editorial El Manual Moderno. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=yr2CEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT13&dq=investigaci%C3%B3n+2022&ots=1yM5o_NVFo&sig=czi2XjA3piSMgEDoY5gT2aVI -lg#v=onepage&q=investigaci%C3%B3n%202022&f=false
Carhuancho Mendoza, I. M., Sicheri Monteverde, L., Nolazco Labajos, F. A., Guerrero Bejarano, M. A., & Casana Jara, K. M. (2019). Metodología de la investigación holística . Ecuador: GUAYAQUIL/UIDE/2019. https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3893
de la Orden Hoz, A. (1989). Investigación cuantitativa y medida en educación. Bordón: Revista de pedagogía, 41(2), 217-236. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=54287
Real Academia Española (2021). Diccionario de la lengua española. Real Academia Española https://dle.rae.es/investigar%20?m=form
Espinoza Freire, E. E., & Calva Nagua, D. X. (2020). La ética en las investigaciones educativas. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 333-340. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s2218-36202020000400333
Falcón, A. L., & Serpa, G. R. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3), 22-31. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133
Fontaines-Ruiz, T., Maza-Cordova, J., & Pirela, J. (2020). Tendencias en investigación. Secretaria de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (Senescyt - Ecua-
dor). y la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI Sede Ecuador), ISBN: 978-9942-8772-1-5. https://www.researchgate.net/profile/Francisco-Martinez-Ortega/publication/342601242_El_diario_de_campo_aportaciones_desde_la_didactica_de_la_investigacion_educativa/links/5efcb18192851c52d60cc86d/El-diario-de-campo-aportaciones-desde-la-didactica-de-la-investigacion-educativa.pdf
García-González, J. R., & Sánchez-Sánchez, P. A. (2020). Diseño teórico de la investigación: instrucciones metodológicas para el desarrollo de propuestas y proyectos de investigación científica. Información tecnológica, 31(6), 159-170.
González Rivera, P. L. (2022a). Educación en situaciones de crisis, pedagogías emergentes y estrategias docentes. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 692-701. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2246
González Rivera, P. L. (2022b). Estrategia de capacitación profesoral activa y formación profesional pedagógica. Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1109-1122. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3091
Gutiérrez, E. J. D. (2020). Otra investigación educativa posible: investigación-acción participativa dialógica e inclusiva. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 115-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7246043
Guzmán, V. (2021). El método cualitativo y su aporte a la investigación en las ciencias sociales. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 1(4), 19-31. http://revistagestionar.com/index.php/rg/article/view/17
Hernán-García, M., Lineros-González, C., & Ruiz-Azarola, A. (2022). Cómo adaptar una investigación cualitativa a contextos de confinamiento. Gaceta sanitaria, 35, 298-301. https://www.scielosp.org/article/gs/2021.v35n3/298-301/es/
Hernández Mendoza, S., & Duana Avila , D. (2020). Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Boletín Científico De Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 9(17), 51-53. https://doi.org/10.29057/icea.v9i17.6019
Iglesias, M. E. (2021). Metodología de la investigación científica: diseño y elaboración de protocolos y proyectos (Vol. 9). Noveduc. https://books.google.com.mx/books?id=z39EEAAAQBAJ&dq=metodolog%C3%ACa+de+la+investigaci%C3%B2n+educativa++2021&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
Latorre, A., Del Rincón, D., & Arnal, J. (2021). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones experiencia. https://books.google.com.mx/books?id=ZF4wEAAAQBAJ&dq=metodolog%C3%ACa+de+la+investigaci%C3%B2n+educativa++2021&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
Maturrano, E. F. L. (2021). El fichaje de investigación como estrategia para la formación de competencias investigativas. EDUCARE ET COMUNICARE: Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 9(1), 67-77. https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/594
Nieto Bravo, J. A., Moncada Guzmán, C. J., Calneggia, M. I., Arnoletto, A., Lucchese, M., Klinger Aguirre, A., & Pinto López, C. A. (2022). Investigación narrativa en educación: reflexiones metodológicas. Repositorio Insitucional Universidad Santo Tomás: Colombia. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/44755
Pereyra, L. E. (Ed.). (2020). Metodología de la investigación. Klik. https://books.google.com.mx/books?id=x9s6EAAAQBAJ&dq=metodolog%C3%ACa+de+la+investigaci%C3%B2n+educativa++2020&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
Piza Burgos, N. D., Amaiquema Márquez, F. A., & Beltrán Baquerizo, G. E. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455-459. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000500455&script=sci_arttext&tlng=pt
Real Academia Española (2021). Diccionario de la lengua española. España: RAE. https://dle.rae.es/investigar%20?m=form
Rojas, V. M. N. (2021). Metodología de la Investigación: diseño, ejecución e informe. Ediciones de la U. https://books.google.com.mx/books?id=WCwaEAAAQBAJ&dq=metodolog%C3%ACa+de+la+investigaci%C3%B2n+educativa++2021&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
Salcedo, R. A. S., & Delgado, E. C. (2021). Selección de lecturas de metodología de la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Zapana Calderón, R. F. (2006). Metodología de la Investigación. Repositorio Bibliolatino. http://aplicaciones.bibliolatino.com/handle/bibliolatino/763
UNESCO (2017). Recomendación sobre la Ciencia y los Investigadores Científicos. UNESCO. http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=49455&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html