Creative strategies applied in the reading development of middle school students

Main Article Content

Paola Vitalina Bustamante Toscano
Cinthya Isabel Game Varas

Abstract

The research covers the creative strategies for the development of reading, with the objective of analyzing the didactic strategies used by teachers for the teaching-learning of reading comprehension in the middle basic sublevel of the C03_04 circuit of the Buena Fe Canton. The applied methodology had a qualitative approach of an exploratory type, taking the position of several authors and the opinion of two experts on the subject that allowed affirming the criteria proposed in the investigation. A survey was applied to teachers to identify the teaching strategies they use to develop reading comprehension in students and an interview with experts to determine the characteristics of the creative teaching resources that teachers should use. The results reflect the limited application of creative strategies to encourage reading comprehension in students. It was concluded that the results of the research determine different innovative strategies through ICTs that teachers can use and in turn allow the student to build their own knowledge, considering their particularity or style at the time of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bustamante Toscano, P. V., & Game Varas, C. I. (2022). Creative strategies applied in the reading development of middle school students. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1135–1145. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3073
Section
ARTICLES

References

Armijos, LA., Fernández, A., Galarza, SP. & Regueira, D. (2017) El ajedrez y su relación con el desarrollo del cuarto estadio de Piaget. El caso Latinoamericano. Lecturas de Educación Física y Deportes, 21(225), 1-11. Obtenido de https://www.efdeportes.com/efd225/el-ajedrez-y-el-cuarto-estadio-de-piaget.htm

Calero, A. (2003). Estadística III. La Habana: Editorial Félix Valera.

Carrera, DA. (2021). Planteamiento micro-curricular para la promoción lectora en Ecuador desde las complejidades contemporáneas. Uniandes EPISTEME Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 8(4), 567-581. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8298230

Dueñas, FF. (2021). La pedagogía praxeológica y su fundamento teórico desde el constructivismo pedagógico. Inclusión y Desarrollo, 8(1), 1-5. Obtenido de https://revistas.uniminuto.edu/index.php/IYD/article/download/2460/2078

Durán, N. (2019). Estrategias pedagógicas para el desarrollo de la lectura inferencial. Educación y Ciencia, (23), 367-382. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7982139

Espinoza, E., Tinoco, WE. & Sánchez, XR. (2017). Características del docente del siglo XXI. Olimpia: Publicación científica de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(43), 39-53. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6210816

Farrach, GA. (2016). Estrategias metodológicas para fomentar la comprensión lectora. Revista Científica DE FAREM-Estelí, (20), 5-19. doi:10.5377/farem.v0i20.3064

García, MA., Arévalo, MA. & Hernández, CA. (2019). Estrategia de comprensión lectora: una propuesta para la lectura de hipertextos. Saber, Ciencia y Libertad, 14(1), 287-310. doi:10.18041/2382-3240/saber.2019v14n1.5230

Loor, KK. & Alarcón LA. (2021). Estrategias metodológicas creativas para potenciar los Estilos de Aprendizaje. Revista San Gregorio, 1(48), 1-14. doi:10.36097/rsan.v0i48.1934

Luna, HE., Ramírez, CY. & Arteaga, MA. (2019). Familia y maestros en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura. Una responsabilidad compartida. Conrado, 15(70), 203-208. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-203.pdf

Pereda, MA. (2015). Estrategias para la comprensión lectora. Una propuesta para profesores. Guadalajara: Editorial Universitaria Universidad de Guadalajara.

Ramos, M., Cáceres MP., Soler, R. & Marín, JA. (2020). El uso de las TIC para la animación a la lectura en contextos vulnerables: una revisión sistemática en la última década. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 13(3), 240-261. doi:10.35699/1983-3652.2020.25730

Tovar, K. & Riobueno, MC. (2018). El club de lectura como estrategia creativa para fomentar la lectura creativa en los estudiantes educación integral. Revista de Investigación,42(94), 1-20. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376160142004

Velásquez, J. (2017). Ambientes de aprendizaje para el desarrollo de la creatividad. En R. López, Estrategias de enseñanza creativa. Investigaciones sobre la creatividad en el aula (págs. 11-30). Bogotá: Universidad de La Salle.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.