Teaching professionalism seen by indicators in a university context of primary teacher training

Main Article Content

Daniel Agustín Rojas Plasencia
Carlos Alberto Rojas González
Mirta Valle Vargas

Abstract

University teaching professionalism enters into the problems inherent in the quality of higher education, a relevant task for the sake of training competent university graduates in the conditions of highly complex contexts scientifically and technologically. The analysis of the relationships between teacher professionalization and professionalism in educational processes, in addition to its conceptualizations, constituted core aspects in both its theoretical and practical approach, necessarily with a dialectical approach. The study presented had the objective of evaluating the teaching professionalism in the teachers of the Department of Primary Education of the Hermanos Saíz Montes de Oca University, for which indicators of teaching professionalism were determined and these were subjected to evaluation through written questionnaires built with the scheme of the Likert scale; information processing was done on the basis of percentage analysis, class grouping of data and data triangulation. Based on criteria established by the authors, the indicators of professionalism achieved, those not achieved and those in which successes are identified, but not sufficient satisfaction, were identified; in general, there was a high appreciation of the professionalism demonstrated by the teachers. The research was considered as a reference for other studies on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rojas Plasencia, D. A., Rojas González, C. A., & Valle Vargas, M. (2022). Teaching professionalism seen by indicators in a university context of primary teacher training. Mendive. Journal on Education, 20(2), 618–631. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2908
Section
ARTICLES
Author Biographies

Carlos Alberto Rojas González, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Ciencias. Especialista de Humanidades. Profesor aistente. Profesor de Gramática en la Facultad de Educación Infantil de la universidad Hermanos Saíz Montes de Oca. Tiene 14 años de experiencia en la Educación preuniversitaria y cinco años en la Educación Superior.

Mirta Valle Vargas, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Ciencias. Especialista de la Educación Primaria. Profesora auxiliar. Profesora de Didáctica de la Lengua Española en el Departamento de Educación primaria de la universidad Hermanos Saíz Montes de Oca, Tiene 32 años de experiencia profesional, 15 de ellos en la Educación Superior.

References

Bernal Delgado, L. L. (2019). El lugar del maestro en la escuela contemporánea y sus relaciones con la profesionalización docente y las nuevas tecnologías. Revista Educación y ciudad 37, 27-36. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7390638.pdf

González, V. (2002) ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista cubana de educación superior. XXII.(1), 45-53. Disponible en: https://rieoei.org/historico/deloslectores/Maura

González-González, K., Molina-Velazco, M., & Rodríguez-Torres R. (2019). El desarrollo profesional de los docentes en la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas. Educación y Sociedad, 17. (1), 52-62. Disponible en: http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1265/html

Imbernón, F. & Guerrero C. (2018) ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? RED. Revista de Educación a Distancia, 56. Disponible en: https://www.um.es/ead/red/56/imbernon_guerrero.pdf

Jiménez Moreno, J. A. & Gutiérrez Zavala, A. P (2017). La calidad educativa en educación superior: la importancia de su definición por parte de las IES y la evaluación de sus estudiantes al egreso de la licenciatura. Congreso Nacional de Investigación Educativa San Luis Potosí. Disponible en: http://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2046.pdf

Mas-Torelló, O. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Profesorado, 15(3). Disponible en: https://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL1.pdf

Matus, J. y Linares, C. (2016). La carrera docente y la profesionalización de la docencia. Reencuentro, 71, 85-106. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/340/34047632006.pdf

Moreno Hernández, O., Pérez Casillas, I. & Martínez Pérez, L. (2020). Reflexión de la práctica: la profesionalización del docente. Revista Digital Universitaria 21(3). Disponible en: https://www.revista.unam.mx/2020v21n5/reflexion_de_la_practica_la_profesionalizacion_del_docente

Moya (2017). Introducción a un modelo de profesión y de profesionalidad docente. En Moya, J. & Manso, J. Profesión y profesionalidad docente. Una acción educativa comprometida con el desarrollo humano (pp 11-23). Asociación Nacional de Editores de Libros y material de Enseñanza - ANELE - Disponible en: https://anele.org/pdf/profesion-y-profesionalidad-docente.pdf

Ramírez Masariegos, L. G. (2020) Profesionalización docente: competencias en el siglo XXI. Observatorio del Instituto para el Futuro de la Educación. Disponible en: https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/profesionalizacion-docente-competencias-siglo-xxi

Razo, I. Y., Dibut, L. S., & Íñigo, E. R. (2016). Aseguramiento de la calidad en la Educación Superior: experiencia de la Universidad del Golfo de California, México. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 190-198. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202016000100028&lng=es&nrm=iso

Rojas-Zapata, A. F., Luna-Hernández, J. A. & Hernández-Arteaga, I. (2018). Competencias docentes transversales para el quehacer de profesores de pregrado en Psicología. Educación y Educadores, 21(3), 461-481. Disponible en: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/viewFile/8506/4951

Ruiz, A. & Oñorbe, A. (2019). Propuestas para un nuevo modelo de profesión docente. En Colectivo de Autores. Formación y profesionalización docente en América Latina: experiencias y resultados de investigación (pp. 133-142). Disponible en: https://www.redem.org/wp-content/uploads/2020/02/libro-REED-2019-oficial.pdf

Tejeda-Díaz, R. (2015). Necesidad y utilidad de la profesionalización del docente universitario. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. Disponible en: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/11033

Riol, M., Morell Alonso, D. & Armas Crespo, M. (2019). La profesionalización docente del claustro universitario: retos culturales desde la gestión de proyectos socioculturales. Pedagogía y Sociedad, 22(54), 169-193. Disponible en: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/799

Most read articles by the same author(s)