Independent work in the training of the Law Degree/El trabajo independiente en la formación del Licenciado en Derecho

Main Article Content

Jorge Félix Gual Ramos
Elia Mercedes Fernández Escanaverino
Eldis Román Cao

Abstract

The Ministry of Higher Education of Cuba goes through a process of updating and improving its training system. The project The strengthening of Educational Sciences at the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez", has determined difficulties in the training of Law Graduates, since the articulation of independent work to the teaching and learning process is still insufficient learning. The objective of this article is to present a learning strategy so that the university students can use independent work in his class in the training of the Law Degree. The method used is census criteria. The model used is the case study since a specific sample is analyzed in the Law Degree. This is an investigation based on the analysis of qualitative and quantitative data. The qualitative ones in the form of participatory observations, and the quantitative ones obtained from semi-structured interviews, their study and description of the documentation. The article presents independent work as a learning strategy that allows improving the training of the Law Degree.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gual Ramos, J. F., Fernández Escanaverino, E. M., & Román Cao, E. (2021). Independent work in the training of the Law Degree/El trabajo independiente en la formación del Licenciado en Derecho. Mendive. Journal on Education, 19(3), 715–731. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2338
Section
ARTICLES
Author Biographies

Jorge Félix Gual Ramos, Empresa de Servicios Legales de Sancti Spíritus

Licenciado en Derecho.  Master en Ciencias de la Educación, Doctorando en Ciencias Pedagógicas, Profesor Instructor Adjunto del Departamento de Derecho de la Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Elia Mercedes Fernández Escanaverino, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular de la Universidad de Sancti Spíritus ´´José Martí Pérez ´´, Coordinadora de la Escuela doctoral.

Eldis Román Cao, Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Ciencias.

References

Addine Fernández, F. (2004). Didáctica: Teoría y Práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Arias-Gómez J, Villasís-Keever MÁ, Miranda-Novales MG. (2016) El protocolo de investigación III: la población de estudio. Rev Alerg Méx., 63(2), 201-206. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=486755023011

Blanco Pérez, A., & Recarey Fernández, S. (1999). Acerca del rol profesional del maestro. La Habana: ISPEJV.

Gutiérrez Pérez, R. (2005). Los estudios de casos: Una opción metodológica para investigar la educación artística. En: Investigación en educación artística/: temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la enseñanza de las artes y culturas visuales, ISBN 84-338-3690-0, págs. 151-174, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2166238

Macías Mozqueda, E. Y. (2012). Significado de las prácticas profesionales: La experiencia de un grupo de alumnos de nutrición de la Universidad Guadalajara Lamar. Revista Iberoamericana de Educación, 59(Extra 3), 7. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5894016

Ministerio de Educación Superior. (2018). Resolución No. 2 "Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior". La Habana: MES

Ortíz Guerra, J. G., Acosta Ávila, A., & Noguera Matos, J. L. (2020). Modelo didáctico de dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en la educación preuniversitaria. Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 16, 258-271. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1457

Portillo Torres, M. C. (2017). Educación por habilidades: Perspectivas y retos para el sistema educativo. Revista Educación, 4, 118-130. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21719

Rodríguez Rodríguez, A., Ponce Zavala, C. V., Pibaque Pionce, M. S., Solorzano Solarzano, S. E., Macías Parrales, T. M., Vélez Mejía, R. M., & Cañarte Ávila, J. W. (2019). Relaciones de las categorías pedagógicas en función del aprendizaje óptimo. Editorial Área de Innovación y Desarrollo,S.L. http://doi.org/10.17993/DideInnEdu.2019.47

Román Cao, E. (2013). Evolución histórica del concepto de trabajo independiente. Educación y educadores, 16(1), 10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5468368

Román-Cao, E., & Herrera-Rodríguez, J. I. (2010). Aprendizaje centrado en el trabajo independiente. Educación y Educadores, 13(1), https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1623

Schunk, D. H. (1991). Learning theories. An educational perspective. McMillan.

Toledo Rodríguez, O. del C., De Aparicio, X., & Florez Barzola, W. J. (2017). El trabajo independiente en la asignatura Contabilidad de costos de la carrera de Ingeniería en Gestión Empresarial. Universidad y Sociedad, 9(4), 19-26. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400003

Valdivia Cachón, D., Montes de Oca Recio, N., & Amayuela Mora, G. (2019). Las tareas de aprendizaje contextualizadas y el desarrollo de la motivación. Revista científica Olimpia, 16(54), 188-205. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/717

Varela-de-Moya, H. S., García-González, M. C., Menéndez-Parrado, A. L., & García-Linares, G. (2017). Las estrategias de enseñanza aprendizaje desde la asignatura "Análisis Químico Alimentos I". Revista Cubana de Química, 29(2), 266-283. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2224-54212017000200008&lng=es&nrm=iso

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.