The esthetic education in the students of the career Bachelor of Education in Spanish-Literature/La educación estética en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura

Main Article Content

Yosmany Ventura Pérez
Taymi Breijo Worosz
Marialina Ana García Escobio

Abstract

The article addresses the main research results of the authors, about of the aesthetic education process and its impact on the training of the student of the Bachelor of Education in Spanish-Literature. Its objective is to epistemologically analyze the main defined theoretical elements that are addressed in the national and international literature on the category of aesthetic education and its importance in the context of the training of education professionals. A descriptive study was carried out based on a bibliographic review and from the theoretical point of view, the following methods were used: historical-logical, analysis-synthesis and inductive-deductive, which allowed us to analyze conceptions on the subject from different approaches and contexts. At the empirical level, documentary analysis was used to collect information. In this paper, relevant concepts are systematized, based on the importance of the aesthetic education as a specific social phenomenon that has many centuries of history, which presupposes developing skills to correctly assess the beautiful, distinguishing it from what is not. is, to form aesthetic attitudes towards reality and create new aesthetic values.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ventura Pérez, Y., Breijo Worosz, T., & García Escobio, M. A. (2021). The esthetic education in the students of the career Bachelor of Education in Spanish-Literature/La educación estética en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura. Mendive. Journal on Education, 19(2), 673–688. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2328
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Yosmany Ventura Pérez, Universidad de Pinar del Río

Profesor de Español-Literatura

Taymi Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

 

Licenciada en Educación, especialidad de Marxismo-Leninismo e Historia, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca». Cuba.


Marialina Ana García Escobio, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, especialidad de Español-Literatura, Máster en Didáctica de la lengua española y la literatura. Universidad Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca». Cuba

References

Adorno, Th. W. (2004). Teoría estética (J. Navarro Pérez, Trad.). Ediciones Akal.

Bernal Rivera, B. E. (2020). La educación estética en Friedrich Schiller: Armonizar sentir y pensar. Revista Filosofía UIS, 19(1), 81-101. https://doi.org/10.18273/revfil.v19n1-2020012

Blanco Pérez, A. (2002). Introducción a la sociología de la educación (1ra ed.). Editorial Pueblo y Educación. https://isbn.cloud/9789591309310/introduccion-a-la-sociologia-de-la-educacion/

Breijo Worosz, T. B., & Mainegra Fernández, D. (2020). En torno al desarrollo de la identidad profesional docente en la formación inicial de los profesores. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 1-4. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1891

Cabrera, O., & Frómeta, C. (2017). La educación estética en la escuela cubana. Educación estética y educación artística en el Sistema Nacional de Educación. Curso 15. Pedagogía 2017. ISBN 978-959-18-1171-4.

Collado Ruano, J., Madroñero Morillo, M., & Álvarez González, F. J. (2018). Educación transdisciplinar: Formando en competencias para el buen vivir. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(100), 619-644. https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601487

Díaz Peralta, L. E., Hernández Alfonso, E. A., & Paz Enrique, L. E. (2019). La educación estética de profesionales de la educación en formación inicial desde la extensión universitaria. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(1), 235-246. https://doi.org/10.15359/rep.14-1.10

Estévez, P.R. (2017) . El perfeccionamiento de la educación estética. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte, (2), https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/1424

Estévez, P. R. (2011). Educar para el bien y la belleza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Estévez, P. R. (2013). La estética, la educación y el socialismo del siglo XXI. Revista Científico Pedagógica Atenas, 2(22), 129-138. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/59

Estévez, P. R., Sánchez Ortega, P. M., Frómeta Rodríguez, C. M., & Velázquez López, V. (2011). Educación estética y educación artística: Realidades y desafíos. La Habana: Sello Editor EDUCACIÓN CUBANA.

Fernández, F. A. (2004). Didáctica: Teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

García Ramis, L., Gómez Castañedo, S., & Valle Lima, A. (1996). Los retos del cambio educativo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Gordillo Mera, S. M., Guerrero, A. del C., Sarango Camacho, F. B., & Ordoñez Gordillo, J. E. (2018). La cultura estética pedagógica y las estrategias didácticas en el desempeño docente. Roca. Revista científico - Educacional, 14(3), 218-229. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/147

Horruitiner Silva, P. (2011). La universidad cubana: El modelo de formación. Editorial Universitaria. http://eduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=311&db=0

Infante Miranda, M. E., Salazar Rosabal, S. L., & Pupo Pupo, Y. (2016). El desarrollo de la conciencia estética: Un imperativo pedagógico para la educación estética de los estudiantes. Revista LUZ, 15(Especial), 61-73. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/784

Kagan, M. (1984). Lecciones de estética marxista leninista .Trad. Natalia Labzóvskaya. La Habana: Editorial Arte y Literatura.

Mañalich Suárez, R. B. (2007). La enseñanza del análisis literario: Una mirada plural (1ra ed.). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Mariño, V. (2011). Conjunto de actividades para favorecer el desarrollo de la Educación Estética en los estudiantes de la carrera Estudios Socioculturales.

Ministerio de Educación Superior (MES) (2016). Plan de estudio E. Carrera Licenciatura en Educación. Español-Literatura. La Habana: MES. https://www.mes.gob.cu/es/planes-de- estudio

Ministerio de Educación (MINED) (2012). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Núñez Villavicencio, H. (2008). La estética en la formación humana. La Colmena: Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, 57, 11-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6323941

Paniagua, M. E. (2002).La formación y actualización de los docentes de Secundaria. Herramientas para el cambio en Educación Secundaria: un camino para el desarrollo humano. Cuba. Red Universitaria

Peralta Pérez, Y., Páez Rodríguez, B., & Carbonell Izquierdo, L. C. (2019). Modelo didáctico para la formación estética del estudiante de Marxismo-Leninismo e Historia. 17(2), 193-203. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1524

Pérez Viñas, V. M., Bravo Echevarría, B., Pulido Díaz, A., & Breijo Worosz, T. (2020). El desarrollo local sostenible en la concepción del diagnóstico del Plan de Estudio "E". Cooperativismo y Desarrollo, 8(3), 448-465. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2310-340X2020000300448&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Puebla-Rodríguez, M. G., & Villarreal-Valera, J. A. (2018). Metodología para la formación de la cultura estética en la carrera Licenciatura en Estudios Socioculturales. Revista Santiago, 145, 193-203. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/3419

Saborido, J. R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba. Conferencia inaugural, Universidad 2020. 12 Congreso internacional de Educación Superior. MES. Cuba.

Sanz, T. y González, M. (2016). "Categoría educación, instrucción, enseñanza, aprendizaje, proceso de enseñanza-aprendizaje.". En Otiz, T. y Sanz, T. Visión pedagógica de la formación universitaria actual (Comp). Editorial UH. La Habana. Pp. 170-190.

Soussan, G. (2002). La formación de los docentes en Francia. Los institutos universitarios de formación de maestros IUFM. En: Formación docente: un aporte a la discusión. La experiencia de algunos países. UNESCO/OREALC, Santiago, Chile. p.123. https://docplayer.es/8159409-Formacion-docente-un-aporte-a-la-discusion-la-experiencia-de-algunos-paises.html

Ventura Pérez, Y., Breijo Worosz, T., & García Escobio, M. (2021). La educación estética en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura. Mendive. Revista de Educación, 19(2). Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2328.

Vergara, G. (2002). Los valores artísticos y estéticos como fundamento ontológico del mundo literario. Revista de Humanidades: Tecnológico de Monterrey, 13, 71-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2060929

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>