Extraclases system activities to contribute to the process of teaching vocational guidance in the pre - university / Sistema de actividades extraclases para contribuir al proceso de orientación profesional pedagógica en el preuniversitario

Main Article Content

Lázara Raymelys Martínez Hernández
Isbel Barrera Cabrera

Abstract

The article is part of the research project entitled: Vocational and professional orientation in lower secondary and upper secondary education, in correspondence with the needs of local development in Pinar del Río. Its objective was to develop a system of extra-class activities that contributes to the process of professional pedagogical guidance in the high schools of the municipality of Pinar del Río. It is an experimental investigation, in its pre-experiment variants, in which the dialectical-materialist method was assumed as a methodological basis, which supported the use of theoretical level methods, used in the determination of theoretical referents; Methods of the empirical level were used, which together made it possible to verify the initial state of the problem. Descriptive statistics techniques were used in the processing of the information. The system of extra-class activities is based on a system of principles, based on which extra-teaching and extra-curricular activities are developed that allow modeling the process of pedagogical professional guidance. Its implementation in practice made it possible to obtain a more organized, systematic and systemic process, where the joint work of the degree teachers allowed the students to appropriate the content related to the pedagogical profession and the work of the teacher, awakening interests and motivations for pedagogical careers, which shows the validity of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Hernández, L. R., & Barrera Cabrera, I. (2021). Extraclases system activities to contribute to the process of teaching vocational guidance in the pre - university / Sistema de actividades extraclases para contribuir al proceso de orientación profesional pedagógica en el preuniversitario. Mendive. Journal on Education, 19(1), 227–245. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2125
Section
ARTICLES
Author Biographies

Lázara Raymelys Martínez Hernández, University of Pinar del Rio "Hnos Saíz Montes de Oca"

Profesora de la Disciplina Matemática de la Facultad de Educación Media. Profesora instructora. Master en Ciencias de la Educación.

Isbel Barrera Cabrera, University of Pinar del Rio "Hnos Saíz Montes de Oca"

Departamento Formación Pedagógica General. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Especialista en Docencia en Psicopedagogía. Profesor Auxiliar


References

Almeyda, A., y García, A. (2019). Elección Profesional: referentes para la comprensión de sus dinámicas actuales en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 38(4). http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/337

Barrera, I., Reyes, A, C., y Cueto, R, C. (2018). Estrategia de orientación profesional pedagógica con enfoque grupal para el desarrollo de intereses profesionales pedagógicos. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 517-548. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1421

Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona". Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

Cancio, E. (2019). Estrategia con enfoque multifactorial para la orientación profesional pedagógica. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(3), 45-59.

Caro, Y., Cueto, R., y Sánchez, S. (2019). Hacia el enfoque familiar de la orientación profesional pedagógica. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 69-83. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1475

Cedeño, M. A., Palma, M. A., y Echeverría, L. O. (2019). La orientación profesional hacia carreras pedagógicas una tarea docente impostergable. Órbita Científica, 25(109), 1-10.

Chávez, J. A., y Pérez, L. (2015). Fundamentos de pedagogía general. Parte I. Texto para la carrera Pedagogía Psicología. La Habana: Pueblo y Educación.

Cueto, R., Barrera, I., y Piñera, Y. C. (2016). Un estudio pedagógico sobre la orientación profesional vocacional pedagógica con enfoque multifactorial. Mendive. Revista de Educación, 14(3), 227-236. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/812

Gabasa, M. P. (1992). Orientando se educa y educando se orienta. Revista Comunidad Educativa, (197), Madrid, España.

Hernández, J. R., Becalli, L. E., y Rouco, D. (2018). Claves para el perfeccionamiento de la labor de orientación profesional pedagógica. Atenas. Revista Científico Metodológica, 3(43), 129-144.

Inocêncio, A. (2016). Modelo pedagógico para la orientación profesional de los estudiantes en los primeros años de formación pedagógica superior en Angola. Revista EduSol, 16(56), 167-181.

Lenin, V. I. (1964). Cuadernos Filosóficos. La Habana: Política

Lorences, J. (2009). El sistema como resultado científico de la investigación educativa. En: De Armas, N., Rodríguez, M.A., Rodríguez, A., Figueras, E., Pino, R.E., Pérez, S.D. Lorences, J., Marimón, J.A., y Guelmes, E.L. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa (pp. 41 - 50) Universidad de Ciencias Pedagógicas "Félix Varela". Villa Clara. Material digitalizado.

Martínez de Osaba, C, R., Paula, C, M., y Hernández-Cruz, R. A. (2020). La profesionalidad en la orientación profesional hacia la carrera licenciatura en Educación. Física en la educación preuniversitaria. Mendive. Revista de Educación, 18(3), 541-558. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1966

Merino, A. (2016). Fundamentos sobre la Orientación Profesional actual en la construcción de proyectos académico-profesionales. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 13(31), 37-41.

Pérez, P. (2017). El proceso de orientación profesional hacia las especialidades agropecuarias para los estudiantes del nivel preuniversitario. Mendive. Revista de Educación, 15(2), 184-193. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1086

Pino, J. L., Manzano, R., González, M. C., y McPherson, M. (2009). Orientación profesional pedagógica; su inserción en el proceso docente educativo del centro escolar. La Habana: Ministerio de Educación, IX Seminario Nacional a Educadores.

Rojas, A. L., Torres, L. C., y Pérez, M. A. (2020). El proceso de orientación hacia la carrera, desde el rol del psicopedagogo en la institución educativa. Revista Conrado, 16(73), 35-40.

Sagardoy, J. (1992). Orientar; sólo eso. Revista Comunidad Educativa, (197), Madrid, España.

Valido, T. T., Cueto, R. N., y Piñera, Y. C. (2017). Hacia el enfoque artístico de la Orientación Profesional Pedagógica. Mendive. Revista de Educación, 15(3), 327-341. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1156

Velázquez, K. y Hernández, L. (2020). La formación vocacional y orientación profesional pedagógica: prioridad en las Escuelas Pedagógicas. Luz. 19 (3), 131-140.

Vigotski, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico Técnica.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.