Social interaction skills: a bridge to inclusion

Main Article Content

Iris Valdés Valdés
Sonia Guerra Iglesias
Magalis Camargo Ramos

Abstract

The inclusive education happens of the conviction that the right to education is a human basic right that is in the base of a fairer society, to achieve this right, has the new generations' formation to go through an educational process of quality for all. It supposes an impulse to enable the schools in order to meet all the students, as part of an inclusive system and not like isolated practices of special nature. The present work   has as objective to offer learning situations that can be used in the process of teaching learning of the subject of Spanish Tongue to favor the abilities of social interaction at an inclusive school based in didactic procedures to favor the interactions in the different contexts and in this way contributing to its social inclusion where we all needed to be included. Theoretic, empiric methods and mathematical statisticians that they allowed compiling, interpreting and processing the information. The learning situations are stung with in the didactic conception of the subject of study Spanish Tongue for the included students. Of great worth is the corrective compensatory and developer character of the education of the students with educational special needs that sees itself reflected in this investigation considering its potentialities and needs

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés Valdés, I., Guerra Iglesias, S., & Camargo Ramos, M. (2020). Social interaction skills: a bridge to inclusion. Mendive. Journal on Education, 18(1), 74–88. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1646
Section
ARTICLES
Author Biographies

Iris Valdés Valdés, Universidad de Pinar del Río

Profesora del Departamento de Educación Especial y Logopedia. Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

Sonia Guerra Iglesias, Universidad Laica “Vicente Rocafuerte”. Guayaquil. Ecuador

vicerrectora académica de investigación, grado y postgrado. Universidad Laica “Vicente Rocafuerte”. Guayaquil. Ecuador

Magalis Camargo Ramos, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

Profesora del Departamento de Educación Especial y Logopedia. Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca».

References

Bernal Martín, L. (2017). Programa de intervención para potenciar las Habilidades Sociales en Infantil: ¡TE Ayuda! Recuperado a partir de https://reunir.unir.net/handle/123456789/5662

Caballo Manrique, V. E. (2009). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales (8. ed.). Madrid: Siclo XXI de España Editores S.A. Recuperado a partir de https://cideps.com/wp-content/uploads/2015/04/Caballo-V.-Manual-de-evaluaci%C3%B3n-y-entrenamiento-de-las-habilidades-sociales-ebook.pdf

Caballo Manrique, V. E., Salazar, I. C., Irurtia Muñiz, M. J., & Olivares Rodríguez, J. (2014). Relación de las habilidades sociales con la ansiedad social y los estilos / trastornos de la personalidad. Psicología conductual = behavioral psychology: Revista internacional de psicología clínica y de la salud, 22(3), 401-422.

Echeita Sarrionandia, G. (2017). Hacia una inclusión educativa: diversidad, variedad, elección. Recuperado a partir de http://www.eduforics.com/es/hacia-una-inclusion-educativa/

González Román, M. (2016). Programa para el desarrollo de habilidades sociales en personas con discapacidad intelectual. Recuperado a partir de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/44849

Guerra, S. Guirado, V.C. (2013). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza-aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Primera parte. La Habana: Pueblo y Educación.

Monjas Casares, M. I., Benito Pascual, M. P. de, Elices Simón, J. A., Francia Conde, M. a del V., & García Larrauri, B. (2009). Cómo promover la convivencia: Programa de Asertividad y Habilidades Sociales (PAHS)/ : (Educación Infantil, Primaria y Secundaria). España: CEPE. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=573133

Ortiz Jiménez, L., Figueredo Canosa, V., López Meneses, E., & Martín Padilla, A. H. (2018). Diversidad e inclusión educativa: Respuestas innovadoras con apoyo en las TIC (1.a ed.). Barcelona: Ediciones Octaedro. Recuperado a partir de https://www.amazon.fr/Diversidad-inclusi%C3%B3n-educativa-innovadoras-Universidad-ebook/dp/B07G79G8KT#reader_B07G79G8KT

Peña Bermúdez, N. E. de la. (2006). La preparación para la vida cotidiana en estudiantes con Retraso Mental (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.

Prioretti, L. A. J. L. (2016). Participación de la comunidad educativa para una educación inclusiva. Recuperado a partir de https://inclusioncalidadeducativa.wordpress.com/2016/06/27/participacion-de-la-comunidad-para-una-educacion-inclusiva/

Valdés Valdés, I. (2015). Concepción didáctica para favorecer el desarrollo de habilidades de interacción social del escolar con retraso mental desde la asignatura Lengua Española (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive, Pinar de Río, Cuba. Recuperado a partir de https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2548

Most read articles by the same author(s)