Thematic progression and coherence as textual criteria in the construction of paragraphs

Main Article Content

Teresa Delfina Iglesias Hernández
Adaymí González Valdés
Deisy Leidy Hernández Rivera

Abstract

Given the indirect and mediate nature of written communication, it is necessary to present the ideas accurately and unambiguously. This implies not only exposing them, but organizing them progressively and relating them through certain connectors and the use of punctuation marks, hence the objective of this article is to reflect on the theoretical criteria based on the grammar of the text, about the thematic progression and coherence, on which the construction of paragraphs is based. Methods of bibliographic analysis, induction-deduction and analysis-synthesis were used in its development. The main result was a theoretical analysis on the subject that can serve as a basis for methodological proposals to reorganize the textual construction teaching processes. It was concluded that the structure of the written text in paragraphs constitutes essentially the logical expression of the meaning, based on the permanence or advancement of the theme and coherence, essential characteristics of any text.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Iglesias Hernández, T. D., González Valdés, A., & Hernández Rivera, D. L. (2019). Thematic progression and coherence as textual criteria in the construction of paragraphs. Mendive. Journal on Education, 17(2), 293–309. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1509
Section
REVIEW ARTICLES

References

Aijón Oliva, M. Á. (2017). Elección gramatical y construcción del discurso: la evolución formal y funcional de los referentes textuales. Onomázein: Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile, (35), 82-107. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6478232

Bedoya, S. P. (2015). Español y práctica textual desde la narrativa: «Una estrategia pedagógica para mejorar las competencias lingüísticas en castellano». Boletín Redipe, 4(10), 79-101. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6232372

Cabrera, C. del R. G., & Arévalo, N. G. (2017). Guiones sociales vs la construcción de mensajes. En Qué es el cine: IX Congreso Internacional de Análisis Textual, 2018, ISBN 978-84-8448-982-5, págs. 683-695 (pp. 683-695). Ediciones Universidad de Valladolid. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6666033

Cantillo Quintero, A., & Vargas Guerra, Y. (2015). La enseñanza-aprendizaje de la construcción textual científica en la carrera Español y Literatura. EduSol, 15(50). Recuperado de http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=475747191001

Cassany Comas, D., & Sanz Pinyol, G. (1994). Enseñar lengua. España: Publicacions Editorial Graó. Recuperado de https://www.grao.com/es/producto/ensenar-lengua

Co'eriu, E. (1981). El hombre y su lenguaje. España: Editorial GRAO. Recuperado de https://es.scribd.com/document/303958300/El-Lenguaje-y-El-Hombre

Dijk, T. A. van. (1983). La ciencia del texto: un enfoque interdisciplinario. Paidós. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/La_ciencia_del_texto.html?id=fTqoQgAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

García Caballero, Á. M., & Fierro Chong, B. M. (2015). La enseñanza del análisis de textos en el desarrollo de la competencia analítico-textual. Avanzada Científica, 18(2), 83-100. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5213940

Iglecias, R., Hernández, L. A., & Slisko, J. (2017). La construcción del modelo situacional de problemas de matemáticas en secundaria: los efectos de una intervención didáctica basada en estrategias de comprensión textual. Números, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 96, 7-28. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/12695/1/Iglecias2017La.pdf

Martínez Carro, E., & Santa María, T. (2019). Biblioteca Electrónica Textual del teatro español (1868-1936) e investigación con grafos. Revista de Humanidades Digitales, 3(0). https://doi.org/10.5944/rhd.vol.3.2019.23144

Pedraza, A. C., & Castiblanco, N. J. P. (2015). Las estrategias de comprensión textual y su eficacia en el aula. Rastros Rostros, 17(31), 77-84. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6515558

Penhavel, E., & Garcia, A. G. (2017). Tipos de linearização tópica na Gramática Textual-Interativa. Fórum Lingüístico, 14(1), 1792-1807. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6125239

Ramírez, S. Q. (2018). Infinitivo enunciativo en español y francés: estudio contrastivo desde una perspectiva pragmático-textual. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 73(0), 197-216-216. https://doi.org/10.5209/CLAC.59066

Repilado, R. (1966). Dos temas de redacción. La Habana, Cuba: Editorial Revolucionaria.

Rico, A. C. (2017). El Diccionario de Pedagogía de Labor (1936): la construcción icónico-textual de un discurso pedagógico ligado a los ideales de la Escuela Nueva. En Imágenes, discursos y textos en Historia de la Educación [Libro de resúmenes]: Retos metodológicos actuales / XIX Coloquio de Historia de la Educación, El Escorial (Madrid), 19-22 de septiembre de 2017, 2017, ISBN 978-84-88754-74-5, págs. 84-85 (pp. 84-85). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6192257

Rodríguez Monsiváis, R. E. (2016). Lengua, texto y ontología: De la ontología a las operaciones textuales. Hybris: revista de filosofía, 7(1), 85-108. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5504355

Romeu Escobar, A. (1985). El desarrollo del lenguaje y el aprendizaje escolar. Revista Varona, 14.

Romeu Escobar, A. (1992). Hacia un enfoque comunicativo en la enseñanza de la lengua materna. Presentado en Ponencia, Congreso Internacional Pedagogía 1992, La Habana, Cuba.

Saldívar Arreola, R., & Rodríguez Sánchez, I. (2018). Análisis del léxico en diferentes registros textuales en la construcción del imaginario social del narcotráfico en México. Literatura y lingüística, (37), 381-400. https://doi.org/10.29344/0717621x.37.1388

Suárez M., Z. (2017). La nueva novela, paradigma del polimorfismo textual. Atenea (Concepción): revista de ciencias, artes y letras, (515), 29-45. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6420117

Torres da Silva, J. (2016). La lógica argumentativa y proposicional en el proceso de construcción de argumentos científico-filosóficos. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, (21), 57-81. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5973043

Velarde, M. C. (1993). Introducción a la gramática del texto del español. Arco Libros. Recuperado de https://books.google.com.cu/books/about/Introducci%C3%B3n_a_la_gram%C3%A1tica_del_texto.html?id=74mIFmpGaPMC&printsec=frontcover&source=kp

_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Viramonte de Avalos, M. (1993). La nueva lingüística en la enseñanza media: fundamentos teóricos y propuesta metodológica. Ediciones Colihue SRL.

Hernando, F. Z. (1994). Las actividades gramaticales desde una perspectiva textual. En El enfoque comunicativo de la enseñanza de la lengua, 1994, ISBN 84-7509-891-6, págs. 199-222 (pp. 199-222). Paidós Ibérica. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2097335.

Most read articles by the same author(s)