The pedagogical practice for the development of the professional skills of the Physical Educator in Colombia

Main Article Content

Claudia Patricia Castaño Herrera
Mario Acevedo Ruisánchez

Abstract

The improvement of educational quality in Latin American nations is one of the main goals to be achieved by the member countries of the Organization of Ibero-American States (OEI) by 2021. For this reason, teacher training has a preponderant role, hence this result focuses its attention on contributing to the improvement in the training of future teachers of Physical Education, for the important social mission they have in the education of future generations. In the present article, the method of bibliographic analysis was used, going from the international context to the Colombian reality. The main results are in determining the background that marks the beginning of the search for competitiveness and quality in Higher Education, and the participation of Colombia in this challenge, as well as how practices for the acquisition of skills in the exercise of professional activities; and, finally, the current status of said competences in the students of pedagogical practice of the Bachelor's Degree in Physical Education of the University Institution María Goretti Higher Education Center.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castaño Herrera, C. P., & Acevedo Ruisánchez, M. (2018). The pedagogical practice for the development of the professional skills of the Physical Educator in Colombia. Mendive. Journal on Education, 16(1), 140–157. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1189
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Claudia Patricia Castaño Herrera, Institución Universitaria. Centro de Educación Superior María Goretti

Docente adscrita al Programa de Licenciatura en Educación Física I.U CESMAG; estudiante de doctorado en la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, República de Cuba.

Mario Acevedo Ruisánchez, Institución Universitaria. Centro de Educación Superior María Goretti

Licenciado en Educación Física, Licenciado en Cultura Física., Especialista en Deportes de Combate, Instituto Superior de Cultura Física, Manuel Fajardo La Habana Cuba. Magister en Pedagogía, Universidad Mariana. Docente adscrito al Programa de Licenciatura en Educación Física I.U CESMAG; estudiante de doctorado en la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, República de Cuba. Correo electrónico: macevedo@iucesmag.edu.co. celular 3153710840

References

Asociación Colombiana de Facultades de Educación. (2016, abril 6). Asociación Colombiana de Facultades de Educación (ASCOFADE). Recuperado a partir de http://www.usbbog.edu.co/eventos/1090-%C2%A1la-asociaci%C3%B3n-colombiana-de-facultades-de-educaci%C3%B3n-ascofade-se-consolida-como-comunidad-acad%C3%A9mica

Cabrera, K. & González, L. (2006). Currículo universitario basado en competencias. Barranquilla: Uninorte. Recuperado a partir de https://issuu.com/elpapaupa/docs/curr__culo_universitario_basado_en__e75857a21e9b5b

Castaño, C. & Acevedo, M. (2015). Aportes del estudiante en formación del programa de Educación Física en el desarrollo integral de la niñez en el Municipio de San Juan de Pasto, Colombia (Vol. 1, pp. 166-171). Presentado en Primer Congreso Internacional Todos Ponemos. Aportes a la construcción social de la infancia, Colombia.

Claude Passeron, J. & Bourdieu, P. (2009). Los Herederos: Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires, Argentina: Labor. Recuperado a partir de https://existenciaintempestiva.files.wordpress.com/2014/03/bourdieu-passeron-los-herederos-los-estudiantes-y-la-cultura.pdf

Conferencia Ministerial de los países de la Unión Europea, de América Latina y el Caribe sobre la enseñanza superior. (2000, noviembre 3). Recuperado a partir de http://www.mecd.gob.es/dms-static/f418ab71-66f3-4064-a663-4acb99499e46/6-declaracionparisesp-pdf.pdf

Declaración de Bolonia conjunta de los Ministros Europeos de Educación (1999). Recuperado a partir de http://www.educacion.gob.es/boloniaensecundaria/img/Declaracion_Bolonia.pdf

Departamento Nacional de Planeación (2014). Bases del Plan Nacional de desarrollo 2014-2018. Bogotá: Gobierno Nacional de Colombia. Recuperado a partir de https://www.google.com.cu/search?source=hp&ei=Y9lTWv2SDYvQmwGaiIiADQ&q=Bases+del+Plan+Nacional+de+desarrollo+2014-2018.+Bogot%C3%A1%3A+Gobierno+Nacional+de+Colombia&oq=Bases+del+Plan+Nacional+de+desarrollo+2014 -2018.+Bogot%C3%A1%3A+Gobierno+Nacional+de+Colombia&gs_l=psy -ab.12...225756.225756.0.226625.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.2.64.psy -ab..0.0.0....0.qK7xkYzNrdE#

Díaz Barriga, Á. (2006). «El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio?». Scielo, 28(111), 7-36.

Fierro, C. (1999). Transformando la práctica docente. Barcelona: Paidós. Recuperado a partir de https://es.scribd.com/doc/301773685/Transformando-La-Practica-Docente-Cecilia-Fierro

González, J. & Wagenaar, B. (2003). Tuning educational structures in Europe. Recuperado a partir de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_EN.pdf

González, M. & Álvarez, C. (2012). «La formación de competencias profesionales del profesor: las competencias investigativas». Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias Investigativas, (5). Recuperado a partir de http://redec.utalca.cl/index.php/redec/article/viewFile/129/99

González Maura, V. & González Tirados, R. M. (2016). «Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria». Revista Iberoamericana de Educación, 47, 185-210.

Hammond, L., Wise, A. & Kline, S. (1999). A license to teach - Raising standards for teaching. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Institución Universitaria CESMAG (2013). Reglamento de práctica pedagógica. San Juan de Pasto: I.U.CESMAG.

Institución Universitaria CESMAG (2014). Proyecto Educativo Institucional. San Juan de Pasto: I.U.CESMAG.

Institución Universitaria CESMAG (2015). Proyecto Educativo de Programa. San Juan de Pasto: I.U.CESMAG.

Le Bofert, G. (2001). Ingeniería de las competencias. España: Gestión 2000.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 592. Por el cual se regulan las prácticas académicas externas de los estudiantes universitarios. Recuperado a partir de https://www.boe.es/boe/dias/2014/07/30/pdfs/BOE-A-2014-8138.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2013). Consejo Nacional de Acreditación (CNA). Recuperado a partir de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-196486.html

Ministerio de Educación Nacional (2014). Lineamientos de calidad para las Licenciaturas en Educación.

Ministerio de Educación Nacional (2016, abril 6). Acuerdo por lo Superior 2034. Propuesta de política pública para la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz. Recuperado a partir de http://www.dialogoeducacionsuperior.edu.co/1750/articles-319917_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional (primero) (2010). Orientaciones Pedagógicas para la educación física, recreación y deporte. Bogotá, DC: Revolución Educativa. Recuperado a partir de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340033_archivo_pdf_Orientaciones_EduFisica_Rec_Deporte.pdf

Ministerio de Educación y Ciencia (2007). Real Decreto 1393. Por el cual se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Recuperado a partir de https://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A-2007-18770-consolidado.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Ciencia y la Cultura (UNESCO & Universidad Pedagógica Nacional, 2004). La formación de los docentes en Colombia. Estudio diagnóstico. Bogotá, D.C.: Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado a partir de http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/139926s.pdf

Ortiz, A. (2012). Desarrollo del pensamiento y las competencias básicas cognitivas y comunicativas. Recuperado a partir de http://api.ning.com/files/W-BK82a1GsuwXGQC*rvC48E*hCIs6MlkFmKhPkFYBUfeeGMA82J1oKcUbZG40VxLjltWMnO7KWHF7u45gnRnQq6vowe7EOt/LIBROPENSAMIENTOYCOMPETENCIASALEXANDERORTIZ.pdf

Rué, J. (2007). Enseñar en la universidad. Madrid: Narcea.

Senge, P. (1996). La quinta disciplina. Madrid: Granica.

Silber, J. (2007). Algunas cuestiones relativas a la especificidad del saber pedagógico. Aportes a la Pedagogía y a su enseñanza. Debaten y escriben los pedagogos, 1-11.

Tardif, M. (2011). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid. Recuperado a partir de http://comunidad.udistrital.edu.co/geaf/files/2012/09/2011vol6no1-008.pdf.

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Bogotá, D.C.: Ecoe.

Velázquez, M. & López, J. (2014). «La clase de educación física». Tiempos nuevos, 20, 64-77.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.