The process of professional orientation to military careers with a command profile: a pedagogical strategy

Main Article Content

Narciso Rivera Pérez
Jesús Torres Domínguez
Élida Fredesvinda Cordero Peña

Abstract

The Professional Orientation towards military careers of command profile constitutes one of the priorities in the Military Schools "Camilo Cienfuegos", for the importance the student has to make a conscious professional selection, based on their interests and real possibilities in accordance with the needs from the country. The objective of the work was to design a pedagogical strategy to perfect the process of professional orientation towards military careers with a higher education command profile. In the investigative process, the dialectical-materialist method was assumed as a general method, which supported the theoretical and empirical methods that made possible the study and systematization of the theoretical and methodological foundations of the process under investigation. The practical result consisted in the pedagogical strategy that from its curricular actions in close relation with the extracurricular ones propitiated the acquisition of knowledge, development skills, capacities, motives and professional interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rivera Pérez, N., Torres Domínguez, J., & Cordero Peña, Élida F. (2018). The process of professional orientation to military careers with a command profile: a pedagogical strategy. Mendive. Journal on Education, 16(1), 51–64. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1265
Section
ARTICLES
Author Biographies

Narciso Rivera Pérez, Universidad de Pinar del Rio "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, Especialidad Química

Jesús Torres Domínguez, Universidad de Pinar del Rio "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor titular

Élida Fredesvinda Cordero Peña, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación. Especialidad Agronomía. Dr.C. Pedagógicas

References

Bermúdez, R., León, M. & Cordero Peña, E. F. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Blanco, A. (1997). Introducción a la Sociología de la educación. La Habana: Instituto Superior Pedagógico «Enrique José Varona».

Colectivo de autores (2008). Didáctica de las Ramas Técnicas.

Cordero Peña, É. & Torres Domínguez, J. (2013). «La evaluación del impacto de los contenidos de la disciplina sanidad agropecuaria». Mendive. Revista de Educación, 11(3), 308-314.

De Armas, N, V., A. (2012). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Hernández, N. (2015). «Sistema de actividades para la orientación profesional en los estudiantes de la especialidad de contabilidad». Revista IPLAC, Universidad de Ciencias Pedagógicas «Enrique José Varona», 285-291.

Labarrere, A. & Vargas, A. (1999). La escuela desde una perspectiva cultural. Connotaciones para los procesos de desarrollo. Curso 9. Presentado en Congreso Internacional Pedagogía, La Habana.

León Mendoza, T. & Rodríguez Martínez, R. (2008). «El efecto de la orientación vocacional en la elección de carrera». Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5 (13), 10-16.

Mainegra, D. (2016). El futuro de la ciencia comienza hoy y la educación no puede olvidarse de él. Comunidad de Educadores para la Cultura Científica. Recuperado a partir de http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?El-futuro-de-la-ciencia -comienza-hoy-y-la-educacion-no-puede-olvidarse-de-el

Monteagudo, L., Sarduy, D. & Bagué, M. (2013). «La orientación profesional pedagógica en la carrera de Español-Literatura desde la lengua materna». Pedagogía y sociedad, 16 (37), 1-10.

Pino, J. L. del (2013). «Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos». Revista Alternativas Cubanas en Psicología, 1 (2), 43.

Valcárcel, N. (1998). Estrategia Interdisciplinaria de Superación para profesores de Ciencias de la Enseñanza Media (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Pedagógico «Enrique José Varona, La Habana.

Velázquez, R. M. (2015). «Transformaciones educacionales en el siglo XXI, cambios en el modo de actuación profesional». Revista Alternativas, 16 (2), 27-34.

Vigotsky, L. S. (1995). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico Técnica.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.