Metacognition-Communication relationship: Proposed actions for effective communication in Psychology students

Main Article Content

Lida Cabanes Flores
Reinelis Nápoles Socarrás
Dailé Fernández Morciego
Yamilet Alarcón Castillo

Abstract

The objective of this study is to disseminate actions based on the relationship between metacognition and communication that foster, from the training process, the achievement of effective communication in blended-learning Psychology students. The following theoretical methods were implemented: analysis-synthesis and induction-deduction; empirical methods: document analysis, observation, and interviews; and statistical-mathematical methods: percentage analysis. The proposed actions address the demands of competence-based training within the framework of the E curriculum, the specificities of communication, and specifically the development of communicative competence; as well as the need for the dimensions of metacognition to be expressed in actions aimed at the effective development of communication. The importance of guiding students toward: identifying the objective of the activity, the conditions of the communicative situation, and possible metacognitive actions to apply for the continuous improvement of verbal and nonverbal communication is emphasized. The treatment of the metacognition-communication relationship transcends its mere application to professional practice and positively impacts student behavior in different contexts. The teacher's role is essential to ensure that the orientation toward the activity, its execution, and evaluation consider elements that stimulate metacognitive development in students. This should be a topic of analysis within the program, discipline, and subject groups for the assessment of intra and interdisciplinary links, aimed at optimal treatment of the metacognition-communication relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabanes Flores, L., Nápoles Socarrás, R., Fernández Morciego, D., & Alarcón Castillo, Y. (2025). Metacognition-Communication relationship: Proposed actions for effective communication in Psychology students. Mendive. Journal on Education, 23(3), e3942. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3942
Section
ARTICLES

References

Corrales Peña, N. R., Quiñones Reyna, D. A., & Silva Téllez, N. (2021). Perspectiva metacognitiva para el desarrollo de la educación ambiental en los escolares primarios del segundo ciclo: La metacognición y su influencia en la educación ambiental. Didáctica y Educación, 12(2). https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1148

Espinoza Pastén, L. (2021). Pensamiento metacognitivo, crítico y creativo en contextos educativos: Conceptualización y sugerencias didácticas. Psicología Escolar e Educacional, 25, e220278. https://doi.org/10.1590/2175-35392021220278

Estévez Abad, F., & Estévez Vélez, A. (2021). Comunicación efectiva en salud: Evaluación de una experiencia docente en estudiantes de medicina de Cuenca, Ecuador. Revista de Bioética y Derecho, 52, 85-104. https://doi.org/10.1344/rbd2021.52.34162

Fernández Morciego, D., Nápoles Socarras, R., & Cabanes Flores, L. (2022). Particularidades de la competencia dialógica en estudiantes de la carrera de psicología de la Universidad de Camagüey. Didáctica y Educación, 13(5). http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/gateway/plugin/pubIdResolver/ark:/54724/DDE.v13i5.1560

Gutiérrez de Blume, A. P. (2021). Autorregulación del aprendizaje: Desenredando la relación entre cognición, metacognición y motivación. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 12(1). https://doi.org/10.18175/VyS12.1.2021.4

Linares González, E. E., García Monroy, A. I., & Martínez Allende, L. (2022). Análisis metacognitivo en estudiantes de educación superior a través de la narrativa. Revista Electrónica sobre Educación Media y Superior, 9(17). https://www.cemys.org.mx/index.php/CEMYS/article/view/313

Saborit Valdés, K. C. (2019). Estrategias docentes para una comunicación efectiva en el proceso docente educativo: Una visión desde presupuestos teóricos de la comunicación. Revista Pertinencia Académica, 3(3). https://revistas.utb.edu.ec/index.php/rpa/article/view/2488

Salazar Béjar, J. E., & Cáceres Mesa, M. L. (2022). Estrategias metacognitivas para el logro de aprendizajes significativos. Conrado, 18(84), 6-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442022000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Tobón Tobón, S. (2012). El enfoque socioformativo y las competencias: Ejes claves para transformar la educación. En Experiencias de la aplicación de las competencias en la educación y el mundo organizacional (1era ed.). Red Durango de Investigadores Educativos A. C. https://www.anahuac.mx/mexico/files/investigacion/2013/ene-feb/9.pdf

Tobón Tobón, S. (2019). ¿Cómo lograr clases motivantes y participativas? Un enfoque socioformativo (1era ed.). Kresearch. https://cife.edu.mx/recursos/wp-content/uploads/2019/12/guia-clases-motivantes-6.7.pdf

Vargas Schüler, A. A., & Aguilar Bustos, M. B. (2021). Instrumento de medición de la competencia de comunicación a través de estrategias metacognitivas en estudiantado universitario. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(2). https://doi.org/10.15359/rep.16-2.13

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.