The training of the Caribbean cultural identity on the teacher of English

Main Article Content

Paulina Marlen Casañas Oliva
Arturo Pulido Díaz

Abstract

The wholesome and competent training of the teacher of English at the University of Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca" presented limitations, as the contents of the Caribbean cultural identity were not worked on in a coherent and systemic way, so this article had as its objective to propose a set of strategic pedagogical-didactic actions to better the training process of the Caribbean cultural identity, in the teachers of English at the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". The dialectical research paradigm was used and a set of methods at the theoretical level (analysis and synthesis and induction and deduction), at the empirical level (document analysis, interviews, and focus groups), as well as descriptive statistical techniques. A preliminary diagnosis of the initial state of the training of the Caribbean cultural identity of the teacher of English at the University of Pinar del Río was carried out. A theoretical-practical basis related to the training of the Caribbean cultural identity was presented that served to develop the set of six strategic pedagogical-didactic actions to better this process. The updating, redesign, methodological work, training, and evaluation actions were articulated in a coherent and systemic way and allow the training of the Caribbean cultural identity of the teacher of English at the above mentioned University.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Casañas Oliva, P. M., & Pulido Díaz, A. (2024). The training of the Caribbean cultural identity on the teacher of English. Mendive. Journal on Education, 22(2), e3682. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3682
Section
ARTICLES

References

Álvarez de Zayas, C. (2000). La escuela en la vida. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Corujo, Vallejo, Y. (2022). Factores influyentes en la formación de las culturas caribeñas. En Entorno a la identidad cultural. Santiago de Cuba: Ediciones UO.

Lozano, R. (13 de septiembre de 2021). Competencias de sostenibilidad y enfoques pedagógicos para la educación. Estados Unidos Mexicanos: Observatorio del Instituto para el Desarrollo de la Educación. Universidad de Monterrey. (WEBINAR) https://observatorio.tec.mx/edu-news/competencias-de-sostenibilidad-y-enfoques-pedagogicos-educacion/

México (2021). Competencias directivas: factor clave de éxito en las IES. Acciones para fortalecer liderazgos, un estudio en colaboración Quebec-México. Quebec-México: Puntoaparte Editores. https://oui-iohe.org/wp-content/uploads/2021/06/Competencias_Directivas_Factor_Exito_IES.pdf

Ministerio de Educación Superior (2016a). Documento base para el diseño de los planes de estudio E. La Habana: Ministerio de Educación Superior. https://docplayer.es/96717918-Documento-base-para-el-diseno-de-los-planes-de-estudio-e.html

Ministerio de Educación Superior (2016b). Plan de estudio E. Carrera Licenciatura en Educación, Lenguas Extranjeras. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Ministerio de Educación Superior (2022). Resolución Ministerial 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Molano, I. O. (2007). Identidad cultural, un concepto que evoluciona. Revista Ópera, 7. http://foros.uexternado.edu.co/ecoinstitucional/index.php/opera/article/view/87

Moreno Fraginals, M. (2002). Cuba/España. España/Cuba: Historia Común. (Serie Mayor). Editorial Crítica. ISBN: 9788484323198. https://www.amazon.com/-/es/Manuel-Moreno-Fraginals/dp/8474237289

Mori, R. (2020). La construcción de la identidad caribeña: la utopía inconclusa. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.com https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-construccion-de-la-identidad-caribena-la-utopia-inconclusa/html/aaaf3af0-7751-4d7b-919f-59a7f16761ca_5.html

Naciones Unidas (2018). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/40155.4

Rodríguez Bencomo, D. (2022). El tema de la identidad en la obra martiana desde una perspectiva filosófica. (Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Filosóficas, Universidad de La Habana) La Habana.

UNESCO (25 de octubre de 2017). Cultura para construir la paz. Revista The UNESCO Courier, octubre-diciembre 2017. https://courier.unesco.org/es/articles/cultura-para-construir-la-paz

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>