A necessary approach to the formation of mathematical concepts
Main Article Content
Abstract
Mathematical knowledge is based on and expanded from the concepts and their relationships with various situations of practical life; hence, the relevance of taking advantage of the potential of its didactic treatment for the integral formation of students from the teaching-learning process of Mathematics. Consequently, the process of concept formation is recognized as a fundamental way for the development of thought and, to its analysis, special importance is given in the Didactics of Mathematics. That is why, this article aims to expose the fundamentals, the didactic regularities and the current demands to be considered during the process of formation of mathematical concepts. For its realization, theoretical and empirical methods were used; of the first, the logical historical, the analytical-synthetic and the inductive-deductive were used in order to make generalizations around the theme. From the latter, the documentary analysis was extracted to interpret the aspirations and methodological requirements of the current governing documents. Its main result is constituted by the theoretical and methodological ideas that were derived from the bibliographic review carried out; the characteristics should guide the process of formation of mathematical concepts in pedagogical practice.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Angulo Vergara, M. L. y Arteaga Valdés, E. (2018). Las representaciones mentales en la aprehensión de conceptos matemáticos: formación del concepto de fracción. Conrado, 14(63), p. 147-154. Article 20. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v14n63/1990-8644-rc-14-63-147.pdf
Angulo Vergara, M. L., Arteaga Valdés, E. & Carmenate Barrios, O. (2019). La significación del contexto para la formación y asimilación de conceptos matemáticos. Principios básicos. Universidad y Sociedad, 11(5), Article 5. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1340
Angulo Vergara, M. L., Arteaga Valdés, E. & Carmenates Barrios, O. A. (2020). La formación de conceptos matemáticos en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la Matemática. Revista Conrado, 16(74), Article 74. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1365
Ballester Pedroso, S., García La Rosa, J. E., Almeida Carazo, B. A., Santana de Armas, I. F., Álvarez Pérez, M. M., Rodríguez Ortiz, M., González Noguera, R. A., Villegas Jiménez, E. V., Fonseca González, A. L., Puig Reyes, N. I., Ortega Valdés, E., Valdivia Sardiñas, M. de los A. y Fernández Peña, C. L. (2018). Didáctica de la Matemática: Tomo 1. Editorial Universitaria Félix Varela. La Habana. Cuba.
Ballester Pedroso, S., Santana de Armas, H., Hernández Montes de Oca, S., Cruz, I., Arango González, C., García García, M., Álvarez Gómez, A., Batista Rosabal, L. C., Villegas Jiménez, E. V., Almeida Carazo, B. A., Torres Fernández, P., Machado, A. y González, J. M. (2002). Metodología de la Enseñanza de la Matemática Tomo II. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Ballester Pedroso, S., Santana de Armas, H., Hernández Montes de Oca, S., Cruz, I., Arango González, C., García García, M., Álvarez Gómez, A., Rodríguez, M., Batista Rosabal, L. C., Villegas Jiménez, E. V., Almeida Carazo, B. A. y Torres Fernández, P. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática Tomo II. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Bueno Hernández, R., Naveira Carreño, W. y González Hernández, W. (2020). Los Conceptos Matemáticos y sus definiciones para la formación de los ingenieros informáticos para la sociedad. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), p. 147-155. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n6/2218-3620-rus-12-06-444.pdf
Cueva Paulino, G. (2022). La resolución de problemas matemáticos en el desarrollo del pensamiento creativo. Maestro y Sociedad, 19(1). https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5503
Fernández Chelala, R. M., Alfonso Cruz, I. & González Pérez, R. (2017). La formación de conceptos matemáticos: Consideraciones teóricas y metodológicas. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/252
Locia Espinoza, E., Mederos Anoceto, O., Sigarreta Almira, J. M. & Villarraga Baquero, B. A. (2018). Aproximación teórico-metodológica a la formación de conceptos matemáticos. Premisa, 79, 24-38. http://funes.uniandes.edu.co/22893/
Mederos Anoceto, O. B. & Roldán Inguanzo, R. A. (2013). Generalizaciones del Concepto de Métrica. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 9(35), 43-58. https://www.revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/772
Mederos Anoceto, O. B. & Ruiz Pérez, A. M. (2007). Aplicación de la operación clasificación de conceptos al estudio de los cuadriláteros convexos. Números: Revista de didáctica de las matemáticas, 67, 2-7. http://funes.uniandes.edu.co/3477/1/Mederos2007Aplicaci%C3%B3nNumeros67.pdf
Mederos Anoceto, O. B., Negrón, C., Sánchez, J. L. & Sigarreta Almira, J. M. (2020). Clasificaciones y construcción del concepto de discontinuidad puntual. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 21(1), 1-13. https://www.redalyc.org/journal/6079/607963609008/html/
Mina Paz, Á. (2007). Aprende a pensar el texto como instrumento de conocimiento. Sánchez y Sierra Editores.
Navarro, V., Arrieta, X. & Delgado, M. (2017). Programación didáctica utilizando geogebra para el desarrollo de competencias en la formación de conceptos de oscilaciones y ondas. Revista Omnia, 23(2), 76-88. https://www.redalyc.org/pdf/737/73754834008.pdf
Pérez González, A., Rodríguez Rivero, L. & Gumba Marcolino, S. S. (2023). El aprendizaje del concepto función en estudiantes de Secundaria Básica: Una alternativa didáctica. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 19(67), Article 67. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/269
Riascos González, Y. & Curbeira Hernández, D. (2018). Acciones y operaciones para la formación de conceptos de la geometría plana. Revista Conrado, 14(65), Article 65. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000500360
Rojas Velázquez, O. J., Villarraga Baquero, B. A. & Sigarreta Almira, J. M. (2020). Metodología para la formación de conceptos asociados con las funciones de variable compleja. Espacios, 41, 24. https://www.researchgate.net/publication/344196880_Metodologia_para_la_formacion_de_conceptos_asociados_con_las_funciones_de_variable_compleja_Methodology_for_the_formation_of_concepts_associated_with_complex_variable_functions_Contenido
Tocto Maldonado, J. S., Quizhpe Uchuari, I. A. & Vivanco-Román, J. (2023). Dificultades en el aprendizaje del concepto de función en estudiantes de pedagogía de las matemáticas y la física. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 7225-7244. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5864
Zayas-Batista, R., Escalona-Reyes, M., Estupiñán-González, R. & Cedeño-Intriago, R. (2023). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los conceptos de la matemática superior en las carreras de Ingeniería. Revista Transdiciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.58594/rtest.v3i1.62