ICT in the Intensive Spanish subject: diagnosis in a Chinese university

Main Article Content

Qinghua Qiu
Meivys Páez Paredes
Xu Kong

Abstract

The appropriate integration of information and communication technologies into the curriculum contributes to achieving high-quality education. Both the international community and the Chinese government have launched various policies and actions to promote the integration of information and communication technologies in education. This research was motivated by the improvement of the integration of information and communication technologies in the curriculum of Intensive Spanish at Linyi University, so its objective is to diagnose the current state of this integration process. Based on a Materialist Dialectical approach, this research used quantitative and qualitative research methods and techniques. A survey was applied to 107 students who had participated in the curriculum of Intensive Spanish and to 5 teachers who had taught this curriculum. The results show that the integration of information and communication technologies in the curriculum of Intensive Spanish at Linyi University still shows limitations in the creation of the computerized teaching-learning environment, the application of new ways of teaching-learning, and the transformation of the traditional teaching-learning structure of Spanish. Thus, the need and direction for improving the integration of information and communication technologies in the curriculum of Intensive Spanish at Linyi University was concluded in order to improve the quality of teaching and learning of Spanish.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Qiu, Q., Páez Paredes, M., & Kong, X. (2023). ICT in the Intensive Spanish subject: diagnosis in a Chinese university. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3622. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3622
Section
ARTICLES

References

Antonio Cruz, C. L., & Carrión Rodríguez, J. D. (2023). Uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la enseñanza-aprendizaje del inglés, una revisión de literatura. Espacio I+ D, Innovación más desarrollo, 12(33), 31-46. https://doi.org/10.31644/IMASD.33.2023.a02

Cao, W., & Zhang, B. (2019). An Empirical Study on the Ecological Reconstruction of Spanish Intensive Reading Classes by CRS. Journal of Yulin University, 29(4), 50-54. https://www.cnki.net/KCMS/detail/detail.aspx?dbcode=CJFD&dbname=CJFDLAST2019&filename=YLGD201904013&uniplatform=OVERSEA&v=nMX34nT6dgxaNu3kAG2mZ4yodaGLQ2Vl2b4h_RGnZk1c4IklslwGxgh0mVZ2-a4y

Centro de Innovación en Educación Superior de la UNESCO, & Instituto de Investigación de Educación de la Universidad de Tsinghua. (2022). Informe de investigación sobre la transformación digital de la enseñanza en la educación superior. UNESCO. https://cn.ichei.org/Uploads/Download/2022-05-06/6274833408a85.pdf

Fella, A., & Rabéa, B. L. (2021). La contribución de las TIC a la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras: Aproximaciones teóricas y estrategias didácticas. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(6), 122-135. https://doi.org/10.51896/atlante/LIED6325

Guan, R. (2020). Exploración y práctica de métodos de enseñanza en línea bajo la nueva epidemia de neumonía corona: tomando como ejemplo el curso de pregrado "Español intermedio". Journal of Science and Education, (16), 181, 182, 188. https://doi.org/10.16871/j.cnki.kjwha.2020.06.080

Han, F. (2020). Exploración del modo de enseñanza basado en los antecedentes de la enseñanza en línea bajo la epidemia: tomando como ejemplo un curso intensivo de lectura en español. Journal of News Research, 11(10), 222-223. https://www.cnki.net/KCMS/detail/detail.aspx?dbcode=CJFD&dbname=CJFDLAST2020&filename=XWDK202010126&uniplatform=OVERSEA&v=SSiLaRBB7h4H4b-zZCV1EqRvAAaQLZ5p79J0gymY4h8qj-UuaSwcTaY3hZSnNWmx

He, K., & Wu, J. (2019). Integración de la tecnología de la información en las asignaturas: teoría y práctica de la integración profunda de la tecnología de la información en las asignaturas. Higher Education Press.

Hernández-Torres, A. (2022). La enseñanza de Español como Lengua Extranjera en ambientes híbridos de aprendizaje. En C. Soler Montes, R. Díaz-Bravo, & V. Colomer I Domínguez (Eds.), Avances investigadores y pedagógicos sobre la enseñanza del español: Aportes desde el contexto universitario británico (pp. 173-189). Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2022.58.1405

IIEP de Unesco. (2023). Tecnologías de la información y la comunicación (TICs) en la educación. Unesco IIEP Learning Portal. https://learningportal.iiep.unesco.org/es/fichas-praticas/mejorar-el-aprendizaje/tecnologias-de-la-informacion-y-la-comunicacion-tics-en-la

Imaicela Vega, R. E., Conza Chuquirima, J. H., Cango Alejandro, M. C., Conza Chuquirima, L. Á., & Chuquimarca, K. de la N. J. (2023). La Integración de las TIC en la Enseñanza de la Literatura: Impacto en el Aprendizaje y la motivación de los Estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 5022-5036. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5662

Li, B., Zhang, Y., & Zhou W. (2023). The Development of Precision Teaching Model under the Background of Big Data. People's Education, 2023(09), 27-32. https://oversea.cnki.net/KCMS/detail/detail.aspx?dbcode=CJFD&dbname=CJFDLAST2023&filename=RMJY202309007&uniplatform=OVERSEA&v=xJ-yA7snb-KvYRfl9e4yUclcoZcKZy-t8dbJ9p4cSnO1wxDDin68V_XwvRrngGYD

Lomos, C., Luyten, J. W., & Tieck, S. (2023). Implementing ICT in classroom practice: What else matters besides the ICT infrastructure? Large-Scale Assessments in Education, 11(1), 1-28. https://doi.org/10.1186/s40536-022-00144-6

Ministerio de Educación de China. (2022). Acelerar el desarrollo de alta calidad de la educación. Conferencia Nacional de Trabajo Educativo de 2022. http://www.moe.gov.cn/jyb_xwfb/gzdt_gzdt/moe_1485/202201/t20220117_594937.html

Subcomité Directivo Nacional de Enseñanza de Español en Institutos y Universidades del Ministerio de Educación de China. (2022). Guía didáctica para carrera de español de universidades. En Comité Directivo Nacional de la Enseñanza de Lenguas Extranjeras en Institutos y Universidades del Ministerio de Educación de China. Guía didáctica para carreras de lengua y literatura extranjeras de universidades (86-107). Foreign Language Teaching and Research Press. https://www.fltrp.com/c/2022-10-18/514160.shtml

Zhu, Z. (2016). New Developments of Smarter Education:From Flipped Classroom to Smart Classroom and Smart Learning Space. Open Education Research, 22(1), 18-26,49. https://www.cnki.net/KCMS/detail/detail.aspx?dbcode=CJFD&dbname=CJFDLAST2016&filename=JFJJ201601003&uniplatform=OVERSEA&v=CCByvXHWcfXQVXIO_VM3HIU7oVyJimwapZwmvb8AwR2c3btFIuf_j27Kaw2V_pDZ

Most read articles by the same author(s)