Models, Simulators, and Software Engineering

Main Article Content

Sonia Itati Mariño
Pedro Luis Alfonzo

Abstract

An interdisciplinary approach is presented that connects models, simulators, and Software Engineering. In particular, Software Engineering addresses and adapts issues of agility and the SWEBOK knowledge guide. The methodology for achieving the proposal involves literature exploration and an adaptation of SCRUM to assist in managing educational projects and contribute to the teaching-learning process. Additionally, the practices developed in an undergraduate course are explained with the aim of achieving meaningful learning, centered on students oriented towards project-based learning. It is concluded that the SWEBOK guide provides knowledge areas that are addressed through modeling and simulation of systems, contributing to meaningful learning through the appropriation and integration of disciplinary knowledge. In the future, other areas of Software Engineering knowledge that would be related to the proposed approach in the course will be identified and analyzed, focusing on the profile of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mariño, S. I., & Alfonzo, P. L. (2024). Models, Simulators, and Software Engineering. Mendive. Journal on Education, 22(4), e3599. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3599
Section
ARTICLES
Author Biographies

Sonia Itati Mariño, National University of the Northeast. Argentina

Investigador de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Profesora Titular, Dedicación Exclusiva, del Departamento de Informática de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Nordeste. Licenciada en Sistemas. Es Magíster en Informática y Computación. (UNNE - Universidad de Cantabria - España). Magíster en Epistemología y Metodología de la Investigación Científica (Facultad de Humanidades - UNNE). Doctora en Ciencias Cognitivas (UNNE). Antecedentes en la formación de Recursos Humanos de grado y posgrado. Dirección de proyectos de investigación aplicada e I+D

Pedro Luis Alfonzo, National University of the Northeast. Argentina

Experto en Estadística y Computación. Especialista en Ingeniería del Software. Magister en Ingeniería del Software. Docente-Investigador. Docente dedicación exclusiva del Departamento de Informática. Antecedentes en la formación de Recursos Humanos de grado y posgrado. Proyectos de investigación aplicada e I+DFacultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. Universidad Nacional del Nordeste. Argentina.

 

References

Abran, A., Yurkov, A., Khalin, V. y Shilova, O. (2022). Quantitative analysis of informational significance of SWEBOK knowledge areas in IEEE/ACM curriculum guidelines. In System Analysis in Engineering and Control (pp. 561-573). Cham: Springer International Publishing. https://www.researchgate.net/publication/359998231_Quantitative_Analysis_of_Informational_Significance_of_SWEBOK_Knowledge_Areas_in_IEEEACM_Curriculum_Guidelines

Alenezi, M. y Akour, M. (2022). Methodical Software Testing Course in Higher Education. International Journal of Engineering Pedagogy, 12(1). https://www.researchgate.net/publication/358504537_Methodical_Software_Testing_Course_in_Higher_Education

Arias, M., Tomaselli, G. P.y Tortosa, N. (2021). Computación afectiva y agilidad en entornos virtuales de educación: una revisión sistemática de la literatura. VIII Simposio Argentino sobre Tecnología y Sociedad (STS 2021) - JAIIO 50 (Modalidad virtual). Argentina. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131519302027

Botella Nicolás, A. M. y Ramos Ramos, P. (2020). La relación con los demás y la motivación en un Aprendizaje Basado en Proyectos. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(1), 145-160. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000100145

Bourque, P. y Fairley, R. (2014). SWEBOK Guide to the Software Engineering Body of Knowledge, Version 3.0. IEEE Computer Society. https://www.computer.org/education/bodies-of-knowledge/software-engineering

Capuña y Uceda, O. E. y Antón Perez, J. M. (2021). Influencia de SCRUM en los plazos de entrega y rendimiento en los proyectos de las asignaturas de Desarrollo de Software. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, no. 29, 36-42. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592021000200005

Hernández Sola, G. (2021). Nuestro análisis de la agilidad en 2021 a partir del 15th Annual State of Agile Report. https://www.Scrum.org/resources/blog/nuestro-analisis-de-la-agilidad-en-2021-partir-del-15th-annual-state-agile-report

Kamthan, P. y Washizaki, H. (2022). Educational and Professional Implications of SWEBOK. Proceedings of the 34th International Conference on Software Engineering and Knowledge Engineering. SEKE 2022. KSIR Virtual Conference Center Pittsburgh, USA. https://worldscientific.com/doi/10.1142/S0218194022500590

Romillo, A. y Polaino, C. (2019). Aplicación del Modelo de Gestión Pirámide del Desarrollo Universitario en la Universidad de Otavalo, Ecuador. Formación Universitaria, 12(1), 3-12. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071850062019000100003

Ruiz de Mendarozqueta, A., Bustos, F. y Colla, P. (2022). Relationship between mature software engineering practices and agility practices. Electronic Journal of SADIO, 21(2). 79-109. https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/142904/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1

Soriano, K., Rosero, P., Guzmán, J. y Nieves, Z. (2024). Implementación en el aprendizaje basado en proyectos (ABP) en la educación universitaria: impacto en la motivación y el rendimiento de los estudiantes. Revista Social Fronteriza, 4(5), 456. https://www.revistasocialfronteriza.com/ojs/index.php/rev/article/view/475

Vila Grau, J. L. y Capuz-Rizo, S. (2021). La extensión de la agilidad al ámbito docente a través de Scrum & EduScrum. In 25th International Congress on Project Management and Engineering At: Alcoi (Spain). 1, 2276-2290, Project: PhD research Project of Juan Luis Vila Grau. http://dspace.aeipro.com/xmlui/handle/123456789/3047

Villanueva Morales, C., Ortega Sánchez, G. y Díaz Sepúlveda, L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 433-445. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.022