Environmental Popular Education, a training program for social actors

Main Article Content

Yelineis Pacheco Suárez
Liselis Valdés Hernández

Abstract

The environmental problems of the contemporary stage become for man a mitigating factor towards life. In the Popular Council of San Andrés, municipality of La Palma, the environmental problems caused by the lack of awareness and of Popular Environmental Education are evident, which causes inadequate modes of action with the environment. Correspondingly, the present work aimed to present a program of Popular Environmental Education for social actors in the Popular Council of San Andrés, municipality of La Palma. Theoretical and empirical methods were used for the documentary review and the systematization of knowledge. As results obtained, a Popular Environmental Education Program was designed that included the following stages: assessment of the current environmental situation, organization, intervention and evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pacheco Suárez, Y., Valdés Hernández, L., & Pacheco Suárez, Y. (2022). Environmental Popular Education, a training program for social actors. Mendive. Journal on Education, 20(3), 988–1002. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3006
Section
ARTICLES
Author Biography

Yelineis Pacheco Suárez, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Departamento Gestión Sociocultural

References

Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición Extraordinaria No. 5. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/constitucion-de-la-republica-de-cubaproclamada-el-10-de-abril-de-2019

Calixto, R. (2010). Educación popular ambiental. Trayectorias, 12(30), 26. Disponible en: DOI:10.13140/RG.2.1.4298.9924

Cevallos, B. y Úcar, X. (2019). Educación Popular, Educación Ambiental y Buen Vivir en América Latina: Una experiencia socioeducativa de empoderamiento comunitario. Revista Semestral para animadores y animadoras sociales, 30. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7497637

Collado, J. (2017). Educación y desarrollo sostenible: La creatividad de la naturaleza para innovar en la formación humana. Educación y Educadores, 20, 248. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942017000200229&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Citma. (2016). Estrategia Ambiental Nacional 2016-2020. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (p. 37). Disponible en: http://repositorio.geotech.cu/jspui/handle/1234/2727

Freire, P. (1968). Pedagogía del Oprimido (Colectivo Nacional del CEEAL en Cuba).

García, O. (2020). Educación popular ambiental en contextos de crisis. Orientaciones pedagógicas para transitar las alternativas ecosociales. Paulo Freire. Revista De Pedagogía Crítica, (24), 38-55. Disponible en: https://doi.org/10.25074/07195532.24.1812

González, M. (2012). Pedagogía Social. Contribuciones para una Teoría. La Habana: Pueblo y Educación

Jiménez, R., Díaz, D., y Rojas, J. (2019). Actores claves en la gestión de proyectos de adaptación al cambio climático. Una propuesta metodológica para su identificación. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(Extraordinario), 5. Disponible en: https://redib.org/Record/oai_articulo2045159-actores-claves-en-la-gesti%C3%B3n-de-proyectos-de-adaptaci%C3%B3n-al-cambio-clim%C3%A1tico-una-propuesta-metodol%C3%B3gica-para-su-identificaci%C3%B3n-key-actors-management-climate-change-adaptation-projects-a-methodological-proposal-its-identification

Landaburo, M., y Monzón, D. 2010. Los programas como instrumento de gestión de las políticas sociales. La Habana: Centro Nacional de Superación para la Cultura.

Leff, E. (2010). Globalización, Ambiente y Sustentabilidad. Saber Ambiental. Siglo XXI, 6. Disponible en: https://www.academia.edu/22269845/Globalizaci%C3%B3n_Ambiente_y_Sustentabilidad

Martínez, M. (2015). Introducción a la Gestión Sociocultural para el Desarrollo. La Habana: Félix Varela.

Pérez Hernández, M.Á. (2021). La educación popular ambiental, concepción metodológica a favor de una pedagogía sustentable. Mendive. Revista de Educación, 19(2), 506-523. Epub 02 de junio de 2021. Recuperado en 26 de junio de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000200506&lng=es&tlng=es

Pérez Rodríguez, N. & Oviedo Álvarez, V. (2019). Medio ambiente, medio ambiente urbano y Administración Pública. Universidad de La Habana, (287), 175-184. Recuperado en 26 de junio de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762019000100175&lng=es&tlng=es

Reyes, J. (1994). La Educación Popular y la Dimensión Ambiental del Desarrollo. Documento de Discusión. Asamblea de CEAAL. Santiago de Chile.

Simons, B. (2009) Guía para elaborar programas de educación ambiental no formal. Mexico: Centro de Educación y Capacitación para el Desarrollo Sustentable (Cecadesu). Disponible en: http://cecadesu.semarnat.gob.mx

Sosa, M. (2012). ¿Cómo entender el territorio? Editorial Cara Parens.

Touraine, A. (1997). ¿Podremos vivir juntos? ¿Iguales y diferentes? Fondo de Cultura Económica.

Urrea-Camargo, D., y Gómez-Andrea, M. (2020). Ecología Política al debate. Escuelas de la sustentabilidad y Educación Popular Ambiental: Vol. II.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.