Conceptualizations about the Communicative Competence in the English Language with a Cultural and Artistic Approach

Main Article Content

Daniuska Ferrales López
Vilma Violeta Borrero Ochoa
Frank Arteaga Pupo

Abstract

In the present article it is referred the topic related to the development of the communicative competence in the English language through the use of cultural and artistic elements in the discipline Integrated English Practice. The objective of this work consists in determining the main fundamentals of the communicative competence in the English language with a cultural and artistic approach. For this, theoretical assumptions are stated; highlighting communicative competence, Marti´s works of arts as an artistic fundamental, among others. The study was supported in the following research methods: critical analysis of the sources, consult to oral sources, workshops of critical opinions and collective constructions and pedagogical experience. As the result of this research, the formation of the categorical system was determined, which allows the authors to point out the next steps of this study. In the same way, it permitted to establish the possible lack in theory in order to provide a theoretical and practical contribution in the Foreign Language Didactics. It is concluded that this conceptualization is the epistemological base of the main author´s doctoral study for the elaboration of the integrated didactic conception.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ferrales López, D., Borrero Ochoa, V. V., & Arteaga Pupo, F. (2022). Conceptualizations about the Communicative Competence in the English Language with a Cultural and Artistic Approach. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1269–1283. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2974
Section
ARTICLES
Author Biographies

Daniuska Ferrales López, Universidad Las Tunas

Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente del Departamento de carrera de Lenguas Extranjeras

Vilma Violeta Borrero Ochoa, Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Departamento de carrera de Lenguas Extrannjeras

Frank Arteaga Pupo, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular e Investigador del Centro de Estudio de Ciencias Pedagógicas

References

Álvarez Cuéllar, Y. M. (2019). Importancia de la enseñanza de la Historia y Apreciación de las Artes en la Educación Superior. Revista Conrado, 15(68), 244-248. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Álvarez-Rodríguez, D., & Bajardi, A. (2016). Patrimonio e Identidad en la Investigación Educativa Basada en las Artes desde un Enfoque Multimodal. Arte, Individuo y Sociedad, 28(2), 215-233. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2016.v28.n2.47964

Arteaga, F. (2021). Martí's thought in Philosophy of Education. ITECAM Editorial Tecnocientífica Americana. DOI: https://doi.org/10.51736/ETA202CS1. ISBN: 978-0-3110-0013-5. IBIC Code: JNA

Castillo Moreno, M., Estrada Fonseca, L. y Arias Castro, Y. (2015). El logro de la competencia comunicativa en idioma inglés desde el proceso de formación del profesional de la Cultura Física. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, 20(205), http://www.efdeportes.com/

Espinoza Freire, E. E. (2020). Dinámica de los componentes del proceso enseñanza-aprendizaje en la formación de competencias en el ámbito universitario. Revista Conrado, 16(72), 171-177. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1227

Gamboa Graus, M. E. (2019). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 33-50. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/910

Glãveanu, V. (2018). Creating in and for Society. Sciendo. Theories- Research- Applications, 5(2), DOI: 10.1515/ctra-2018-0012

González Hernández, W., y Bueno Hernández, R. J. (2021). Modelo de aprendizaje desarrollador de la informática para el preuniversitario cubano. Ciencia Digital, 5(4), 27-45. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v5i4.1866

Margiotta, U. (2018). Developing intercultural competences through artMETA Methodological Report Dlv.2.2 (Short version). Erasmus+ Programme of the European Union. https://www.meta-project.eu/images/methodology/META_engl_web_copyFV-1.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de estudio "E" Carrera Licenciatura en Educación. Lenguas Extranjeras. Inglés para la Educación Superior. La Habana: Ministerio de Educación Superior. https://educa.uho.edu.cu/wp-content/uploads/2016/02/Plan-de-estudio-Educ-Leng_Extranjeras.pdf

Pupo Pupo, R. (1990). La actividad como categoria filosófica. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Torres Carceller, Andrés (2021). La cocreación como medio de aprendizaje cooperativo. Un modelo de debate y creatividad en la formación de futuros maestros. Tercio Creciente, (extra5), pp. 129141. doi: 10.17561/rtc.extra5.5751.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.