Intersectorality: a challenge for educational attention to school diversity in Mozambique

Main Article Content

Carlos Joao Figueiredo Canivete
Olivia García Reyes
Julio Antonio Conill Armenteros

Abstract

The transformation process that the educational system in Mozambique is undergoing is aimed at complying with the sustainable development goals declared at a universal level. The human and social progress achieved highlights the challenge that educational attention to diversity implies in the context of the inclusive school. The actions developed led to the analysis of the foundations that support the objective of proposing a pedagogical conception for intersectoral work in educational attention to school diversity in Mozambique. The research methods used followed a descriptive-explanatory approach, supported by theoretical level methods, including historical-logical, analysis and synthesis, induction and deduction, structural-functional systemic and modeling; in addition to methods of the empirical level, such as documentary analysis, observation, interview, evaluation by expert criteria and the methodological triangulation technique, as well as the procedures of descriptive statistics based on the calculation of the index and inferential statistics for performing hypothesis tests; those that allowed to analyze, interpret and process the information related to the object of investigation, highlighting the role of intersectorality in the educational field as a social need. The pedagogical conception, with an intersectoral approach, reveals the participation of various government agencies and institutions in achieving quality educational care. The results obtained confirmed the need to treat aspects related to intersectorality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Figueiredo Canivete, C. J., García Reyes, O., & Conill Armenteros, J. A. (2022). Intersectorality: a challenge for educational attention to school diversity in Mozambique. Mendive. Journal on Education, 20(3), 742–758. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2874
Section
ARTICLES
Author Biographies

Carlos Joao Figueiredo Canivete, Técnico del Ministerio de Educación y Desenvolvimiento Humano en Mozambique.

Licenciado en Educación Especial. Máster en Psicología Escolar.

Olivia García Reyes, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Licenciada en Educación. Máster en Educación Especial.

Julio Antonio Conill Armenteros, University of Pinar del Rio “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Dr.C. Pedagógicas. Licenciado en Educación. Especialidad Educación Especial.

References

Barbón, O. & Añorga, J. (2013). Aproximación a una concepción teórico-metodológica de los procesos de profesionalización pedagógica en la educación superior. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 1(4), 45-50.Disponible en: http://www.upse.edu.ec/rcpi/index.php/contenido-dic-2013/23.

Castell Florit-Serrate, P. (2014). La intersectorialidad. Conceptualización. Panorama Internacional y de Cuba. Horizonte Sanitario, 2(3), 21-45. Disponible en: https://doi.org/10.19136/hs.a2n3.326.

Ceballos-Higuita, L., & Otálvaro-Castro, G. J. (2021). Tramas en la construcción de la intersectorialidad para atender la primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 1-25. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4873

Cunill-Grau, N. (2014). La intersectorialidad en las nuevas políticas sociales. Un acercamiento analítico-conceptual. Gestión y Política Pública, XXIII (1), 5-46. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792014000100001&lng=es&tlng=es

ILO. (2018). Ley núm. 18/2018, de 28 de diciembre, que establece el régimen jurídico del Sistema Nacional de Educación de la República de Mozambique (SNE). Boletín de la República, (254), págs. 3748(19-45). Disponible en: http://www.ilo.org/dyn/natlex/natlex4.detail?p_isn=108938

Mandlate, M. S. (2021). A formação de professores como catalisador da inclusão escolar. En: Educación: teorías, métodos y perspectivas. Vol. III, 2021, ISBN 978-65-87396-46-0. Universidad de la Rioja. España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=5540573

Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano, Moçambique. (2017). Estatuto organico del Ministerio de la educacion y desarrollo humano. Moçambique: Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano

Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano, Moçambique. (2020). Plano Estratégico da Educação 2020-2029. Moçambique: Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Disponible en: http://www.mined.gov.mzy www.globalpartnership.org

Núñez Aliaga, F., García Arias, P. M., & González Acosta, E. (2016). Reflexiones sobre la concepción teórica como resultado científico. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 12(4), 132-140. Recuperado a partir de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/491

Rossetti, A. & Monasterolo, N. (2018). Salud mental y derecho: Derechos Sociales e Intersectorialidad - 1a edición. - Córdoba: Espartaco Córdoba.

Warcnock, M. (1978). Informe sobre necesidades educativas especiales. Siglo Cero, 130.

Warschauer, M.; Carvalho, Y. M. (2014). O Conceito "Intersetorialidade": contribuições ao debate a partir do Programa Lazer e Saúde da Prefeitura de Santo André/SP. Revista Saúde e Sociedade, São Paulo, 23(1), p. 191 203. Disponível em: https://goo.gl/xB7SUT.

Valle, A. (2007). Metamodelos de la investigación pedagógica. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, MINED: La Habana. Cuba. Disponible en: https://es.scribd.com/document/429662744/Libro

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>