Linguistic Studies in the Education Spanish-Literature career from a professional perspective

Main Article Content

Yelena Abreu Alvarado
Karina Machin Hernández Machin Hernández
Liliana Alvarez Alonso

Abstract

The study of the language is the focus of the Linguistic Studies discipline and is a necessity in the Degree in Spanish-Literature Education. The objective of this article is to propose a didactic strategy that bases the Teaching-Learning Process of the Linguistic Studies discipline from a professional perspective, in the Spanish-Literature career. For its elaboration, theoretical methods were used, such as the historical method; logical methods such as hypothetical-deductive, systemic and structural-functional together with modeling. As procedures of the theoretical methods, analysis and synthesis and induction and deduction were used; empirical methods such as documentary analysis and classroom observation; techniques such as the interview and the survey and the procedure of the scales was used, which allowed verifying the initial state of said process. The search for information on the subject showed that professionalization in this career has not been treated sufficiently; Limitations are evident from the didactics of the Linguistic Studies discipline in the treatment of the didactic components and in the learning of the students, in terms of the lack of content related to language as a system with a professional approach. The results achieved show levels of transformation that demonstrate that the strategy contributes to the linguistic training of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Abreu Alvarado, Y., Machin Hernández, K. M. H., & Alvarez Alonso, L. (2022). Linguistic Studies in the Education Spanish-Literature career from a professional perspective. Mendive. Journal on Education, 20(3), 970–987. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2797
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yelena Abreu Alvarado, Universidad de Pinar del Río

Profesora del departamento de Español-Literatura. Imparto en el curso actual las asignaturas: Fundamentos de Historia de la lengua española,  Historia de la lengua española, Lingüística General e Introducción a los Estudios Lingüísticos; en cursos anteriores he trabajado las antes mencionadas y otras como: Comunicación y Texto, Estilística y Pragmática.

Karina Machin Hernández Machin Hernández, Unoversidad de Pinar del Río

Profesora del departamento de Español-Literatura. Imparto la asignatura Literatura Universal.

Liliana Alvarez Alonso, Universidad de Pinar del Río

Profesora del departamento de Español-Literatura. Imparto la asignatura Lexicología y Semántica Española y soy la Jefa de la disciplina Estudios Lingüísticos.

References

Abreu, Y. (2020). Empleo de la Neutrosofía para el análisis de las consideraciones más significativas del proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Estudios Lingüísticos. Revista Neutrosophic Computingand Machine Learning. 11, 2020. ISSN- 2574-1101 (ONLINE), ISSN-2574-1098 (PRINT). Disponible en: http://fs.unm.edu/NCML2/index.php/112/article/view/90

Abreu, Y. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación profesional en la carrera Español-Literatura. Mendive. Revista de educación, 16(4), ISSN. 1815-7696 Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462

Addine, F y García, G. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Compilación. La Habana: Pueblo y Educación.

Alvarez Alonso, L., Machín Hernández, K., & Abreu Alvarado, Y. (2021). IADOV neutrosófico para validar la concepción pedagógica del proceso de formación del léxico pedagógico de los estudiantes de la carrera Español-Literatura. Revista Asociación Latinoamericana De Ciencias Neutrosóficas. ISSN 2574-1101, 12, 31-38. Recuperado a partir de http://fs.unm.edu/NCML2/index.php/112/article/view/92

Álvarez de Zayas, C. (2019). Metodología de la investigación científica. Libro digitalizado. Edición: Novena Edición Año: 2019

Bailey-Moreno, J., & Flores-Fahara, M. (2020). Procesos formativos durante el ejercicio docente: un estudio desde las creencias de profesores universitarios. Propósitos y Representaciones, 8(3), e527. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.490

Breijo Worosz, T., Mainegra Fernández, D.(2020). En torno al desarrollo de la identidad profesional docente en la formación inicial de los profesores. Mendive. Revista de educación, 18(1), p. 1-4. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1891

Fierro, B. (2018). V Simposio Internacional de Educación y Pedagogía. Libro de investigación: Educación y Pedagogía Cuba 2018. Varios autores iberoamericanos ISBN: 978 1 945570 74-2Primera Edición, Diciembre de 2018

García, Á.M. (2017). El análisis de textos como contenido mediador del eje lectura-nálisis-comprensión-construcción. En Memorias del II Coloquio Cuba-México, "Las ciencias de la educación al servicio de las nuevas generaciones". ISBN: 978-959-16-2459-8. 2015.

Hernández, S. R. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education, Año de edición: 2018, ISBN: 978-1-4562-6096-5, 714 p.

Mena Martín, O., Breijo Worosz, T., Orraca Castillo, O., & Martínez Orraca, B. (2017). El desarrollo de los modos de actuación profesional competentes en recién graduados de Ciencias Médicas. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 21(5), 677-683. Recuperado de http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3004

Miranda Vázquez, J., Miranda Vázquez, A., Santiesteban Labañino, M., & Heredia Heredia, R. (2017). La profesionalización de los docentes de la educación superior: implicaciones en el desarrollo social desde su competitividad. MEDISAN, 21(11). Recuperado de http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1644

Modelo del profesional de la educación. (2016). Plan de Estudio "E". Carrera: Español-Literatura. La Habana: MINED.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la enseñanza de la lengua y la literatura. Editorial Pueblo y Educación: La Habana.

Roméu, A. (2013). Didáctica de la lengua española y la literatura. La Habana: Ed. Pueblo y Educación. 2 tomos.

Most read articles by the same author(s)