Historical evolution of the english teaching methodology in Pinar del Río/Evolución histórica de la metodología del inglés en Pinar del Río

Main Article Content

Pedro Alejandro Vigil García
Rodolfo Acosta Padrón

Abstract

The history of the methodology of English teaching in Pinar del Río inexorably goes through the analysis of the economic, political, social, cultural and historical conditions of the development of the Cuban nation in its three historical periods: colony, neocolonial republic and socialist society. On the other hand, it reflects the scientific development of the different sciences related to education, particularly linguistics, psychology, pedagogy and didactics. Thus, it is intended to achieve a systematization of the evolution of the methodology of English teaching in the various stages of its historical evolution, tracing the teaching methods of teachers and the analysis of their pedagogical work. For its realization, the general methodology of the historical-pedagogical explanation is assumed, based on a qualitative research strategy with the combination of cabinet and field work from participant observation. The analytical-heuristic and synthesis-hermeneutical methods, the critical method and the orality method were used. A historical-methodological analysis of the English teaching is achieved, based on the economic and social context of the time, in such a way that it contributes to the enrichment of pedagogy, culture and history. Through research, regular changes in the historical evolution of the components of English teaching are noted: objectives, content, methods, means and evaluation, as well as differences in teacher training and ways of professional improvement at different times.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vigil García, P. A., & Acosta Padrón, R. (2021). Historical evolution of the english teaching methodology in Pinar del Río/Evolución histórica de la metodología del inglés en Pinar del Río. Mendive. Journal on Education, 19(3), 862–878. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2522
Section
ARTICLES
Author Biographies

Pedro Alejandro Vigil García, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, Lenguas Extranjeras (Inglés). Es profesor de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, Metodología Educativa y Práctica Integral de la Lengua Inglesa y Francesa en la Universidad de Pinar del Río. Coautor del libro Interactive English Use Learning (2019) y varios artículos en revistas científicas de alto impacto. Ha comenzado el Doctorado en Ciencias Pedagógicas

Rodolfo Acosta Padrón, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas,  Máster en la enseñanza del español y profesor titular de la Universidad de Pinar del Río. Imparte cursos de lingüística, comunicación, psicología educacional, metodología de la investigación y didáctica de lenguas. Ha escrito varios libros sobre la enseñanza de lenguas extranjeras, publicados en Brasil, Australia, Panamá y Cuba. Ha tutorado 6 tesis de doctorado y más de 50 tesis de maestría.

References

Acosta, R., y Alfonso, J. (2011). Didáctica Interactiva de Lenguas. Editorial Pueblo y Educación. ISBN 978-959-13-1894-7.

Acosta Padrón, R., Carreaga Pendás, N. (2020) el aprendizaje del uso real del mediante la literatura. Revista Mendive, 18(1), 5-21. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1688

Acosta y Gómez (2017). Nueva cultura para un excelente aprendiz interactivo de lenguas. Editorial Académica Española (EAE) IBSN 978-620-223974-5.

Acosta, R. y Vigil, P. A. (2021). Historia de la enseñanza del inglés en Pinar del Río. [manuscrito presentado para publicación] Departamento de Lenguas Extranjeras, Universidad de Pinar del Río.

Acosta, R. y Vigil, P.A. (2019). Interactive English Use Learning. Pinar del Río, Cuba: Editorial Hermanos Loynaz. ISBN: 978-959-219-610-0.

Acosta, R., Pérez, J. y Vasconcelos, A. (2017). Professional Tasks for Pedagogical Training of Foreign Language Teaching. Above: Editora e Publicações. 1a Edição. Brazil. ISBN: 978-85-8219-313-6.

Acosta, R. Vigil, P.A., y Gómez, A. (2019). Nueva cultura del aprendizaje del inglés para estudiantes universitario. Ciencia e Innovación Tecnológica. Editorial Académica Universitaria, Volumen VI, 705-714. http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/105

Hoge, A. J. (2019). Learn Real English. http://learnrealenglish.com

Richards, J. (2005). Communicative Language Teaching. Recuperado de http://www.professorjackrichards.com

Vigil García, P.A., Acosta Padrón, R., Andarcio Betancourt, E.E. (2020). La enseñanza interactiva del inglés: La cola de escritores de América. Revista Mendive, 18(3), 661-676. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2052

Vigil García, P. A., Acosta Padrón, R., Andarcio Betancourt, E. E., Dumpierrés Otero, E., & Licor Castillo, O. (2020). Mobile learning: el uso de Whatsapp en el aprendizaje del inglés. Revista Conrado, 16(77), 201-208. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1587

Vygotsky, L. (1975). Tools and Symbols in Child Development. The MIT. Press. Cambridge, Reino Unido: Massachussets Institute of Technology.