Methodology for the systematization of research results in the professional training ofstudents of the Faculty of Electrical Engineering/Metodología para la sistematización de resultados investigativos en la formación profesional de estudiantes de la Facu

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Orvelis Alba Castellanos
Yunayssi Lemes Suárez
Nurman Colón Mustelier

Abstract

The article approached university professional training, from one of its main substantive processes, the research, which takes place in the undergraduate, in the period of preparation for employment and in the postgraduate. In this sense, the objective ofthe article was to propose a methodology for the systematization of the research results of the scientific potential of the Faculty of Electrical Engineering of the Universidad de Oriente, which contribute to the improvement of the continuing training of the graduates of the university programs. The research proposal was of an exploratory-explanatory type, which was developed through the use of theoretical methods such as analysis-synthesis, inductive-deductive and systemic-structural, which allowed an approach to theoretical referents of continuous training, the scientific-research activity, the research results and their systematization in the training process, as well as the characteristics of the proposed methodology were explained. Empirical methods were used, such as documentary analysis, interviews to directors, survey to heads of research projects, research professors and students, and triangulation for the processing and integral evaluation of the formative process, before and after the application of the methodology, together with other empirical methods such as socialization workshops and criteria of specialists and users, whose results revealed the pertinence and feasibility of the proposed methodology, accredited by the main transformations and impacts obtained in the formative process of the faculty.

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Alba Castellanos, O., Lemes Suárez, Y., & Colón Mustelier, N. (2021). Methodology for the systematization of research results in the professional training ofstudents of the Faculty of Electrical Engineering/Metodología para la sistematización de resultados investigativos en la formación profesional de estudiantes de la Facu. Mendive. Journal on Education, 19(3), 954–969. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2505
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ARTICLES
Author Biographies

Orvelis Alba Castellanos, Universidad de Oriente

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular y Vicedecano de Investigación y Posgrado de la Facultad de Ingeniería Eléctrica de la Universidad de Oriente. Tiene más de 20 años como profesor universitario, desempeñando varias responsabilidades relacionadas con la actividad científico-investigativa y colaborando con instituciones internacionalesde educación superior en la formación de posgrado. Es autor de varios libros y publicaciones sobre la didáctica especial de asignaturas técnicas de la especialidad Electricidad, la formación de competencias profesionales, laevaluación educativa y del impacto de la formación profesional.

Yunayssi Lemes Suárez, Universidad de Oriente

Máster en Investigación Educativa

Nurman Colón Mustelier, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Especialista de la Dirección de Información Científico-Técnica de la Universidad de Oriente.

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