Characterization of the current state of the teaching-learning process of Calculus I in the Computer Engineering career of the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca" / Caracterización del estado actual del proceso de enseñanza-aprendiza

Main Article Content

Juan Miguel Valdés Placeres
Meivys Páez Paredes

Abstract

The current development in the field of science, such as the increasingly growing introduction of technologies in processes, both productive and educational, make the training of engineering students in Cuban higher education more demanding, where the role played by the basic sciences and especially the differential and integral calculus of functions of a real variable (calculus I) is fundamental in the achievement of such purposes. The research was motivated by the need to improve the process of teaching - learning the Calculus I in forming Informatics' Engineers at the University of Pinar of the Río "Hermanos Saiz Montes de Oca", so it is proposed as objective, to characterize the current process of teaching and learning Calculus I for students of the Engineering Computer Science at the University of Pinar of the Río "Hermanos Saiz Montes de Oca". It was developed, based on a Dialectical Materialistic approach, using research methods and techniques of a quantitative and qualitative nature. A survey was applied to 31 students of first year of the the career Computer Engineering, to 10 teachers graduated from the career which are part of the collective teaching of it, and eight teachers of the department of mathematics . It is noted that the process teaching - learning of Calculus I, from conception as a process and from the role that develop subjects participants (teachers and students), does not promote productive, creative and activity developer of the student depending on the resolution problems that contribute to the solution of problems of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés Placeres, J. M., & Páez Paredes, M. (2021). Characterization of the current state of the teaching-learning process of Calculus I in the Computer Engineering career of the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca" / Caracterización del estado actual del proceso de enseñanza-aprendiza. Mendive. Journal on Education, 19(2), 406–417. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2414
Section
ARTICLES

References

Báez Ureña, N; Heredia Soriano, W y Pérez González, O. (2017). El movimiento de la variable en el cálculo diferencial: Orientaciones didácticas. Transformación, ISSN: 2077-2955, RNPS: 2098, sep-dic. 2017, 13 (3), 416-426.

Cedeño Intriago, R; Escalona Reyes, M y Verdiel Reyes, C. (2019). La profesionalización de la enseñanza de la matemática en la educación superior. Experiencias en Cuba y Ecuador. ROCA. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 15(4), ISSN: 2074-0735.

Coello León, E y Páez Paredes M. (2017).Las matemáticas en el contexto de la carrera de Ingeniería Agro-industrial de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, (1), 38-46

Iglesias, N. y Alonso, I. (2017). Estudio exploratorio sobre la importancia de la matemática para la carrera de ingeniería civil en la Universidad de Oriente. Revista Electrónica de Formación y Calidad Educativa, (REFCalE), 5(1), 45-62. Ecuador.

Martin, A., Pérez, O. y Martínez, Y. (2017). Propuesta didáctica para la enseñanza del concepto espacio vectorial. Revista Electrónica de Formación y Calidad Educativa, (REFCalE), 5(2), 195-209. Disponible en http://runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/view/1796

MES (2017). Plan de estudio E .Carrera de Ingeniería Informática. MES: Cuba.

Morales Olivera, Y. y Blanco Sánchez, R. (2019). Análisis del uso de software para la enseñanza de la matemática en las carreras de ingeniería. Transformación, 15(3), 367-382. ISSN: 2077-2955.

Pico Macías, R., Díaz Silva, F y Escalona Reyes, M. (2017).Enseñanza y aprendizaje del cálculo diferencial aplicando el asistente matemático Derive. Revista Tecnología Educativa, 2(1), ISSN: 2519-9463

Reyes, D. y Pérez, M. (2015). Grupos de estudio para favorecer el aprendizaje del cálculo diferencial. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa. (2), 1-18. Recuperado en: http://www.rediech.org/inicio/images/k2/Oviedo-articulorevista1.pdf

Valdés Placeres, J. y Meléndez Ruiz, R. (2016). La enseñanza de la Matemática I en ambientes de programación: una propuesta para el desarrollo de habilidades matemáticas específicas en el primer año de la formación inicial de la carrera de Informática de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Revista Mendive, 14(3).

Ríos Obregon, J.M y Bernal Gutierez,R.M.(2018). Tendencias históricas del proceso formación en el cálculo infinitesimal para las carreras de ingeniería. Revista Órbita Pedagógica.Publicação quadrimestral, 5(2).

Most read articles by the same author(s)