WhatsApp as an academic platform for Higher Education in Cuba/WhatsApp como espacio académico de la Educación Superior en Cuba

Main Article Content

Dianelkys Martínez Rodríguez
Geidy Díaz Crespo

Abstract

The WhatsApp Messenger application for smart phones has been recognizing in the education as a way to improve teaching-learning processes. However, some authors, taking into account that its study is not completely examined, consider that it will be the object of several researches of educational sciences. In Cuba its uses with educational aims was increasing because of the COVID-19 pandemic, hence it was necessary to research emerging experiences. The present paper has the objective to expose research results as of studying WhatsApp groups in the Faculty of the Social Sciences and Humanities at University of Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. The research was developed from a qualitative methodological approach and a phenomenological design. It was used research techniques as: words and ideas association and interviews, along with researchers' logs and literature review for to understand study object and results discussion. The qualitative analyzes of data show four dimensions: functional, affective, content and values. The main result revealed that functional category was prevalent between students and professors followed the affective and values ​​categories. The participants concur that use of application was extended to scientific and academic area. In the main conclusion was established that WhatsApp groups are socio-cultural spaces close to its collective management for to be in parallel communicated and define process form participation and interdependence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Rodríguez, D., & Díaz Crespo, G. (2021). WhatsApp as an academic platform for Higher Education in Cuba/WhatsApp como espacio académico de la Educación Superior en Cuba. Mendive. Journal on Education, 19(3), 732–742. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2183
Section
ARTICLES
Author Biographies

Dianelkys Martínez Rodríguez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctora en Pedagogía. Decana de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades.

Geidy Díaz Crespo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Psicología. Máster en Piscología Social y Comunitaria.
Profesora Auxiliar de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades.

References

Andújar, A. & Cruz, M. S. (2017). Mensajería instantánea móvil: Whatsapp y su potencial para desarrollar las destrezas orales. Comunicar, 25(50), 43-52. https://doi.org/10.3916/C50-2017-04

Fuentes, V., García, M., & Aranda, M. (2017). Grupos de clase, grupos de WhatsApp. Análisis de las dinámicas comunicativas entre estudiantes universitarios. Revista Prisma Social, 18, 144-171. https://revistaprismasocial.es/article/view/1448

Gómez del Castillo, M. T. (2017). Utilización de Whatsapp para la Comunicación en Titulados Superiores. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4), https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.003

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5ta. ed.). McGRAW-HILL/INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.

Marín, V., Negre, F. & Pérez, A. (2014). Entornos y redes personales de aprendizaje (PLE-PLN) para el aprendizaje colaborativo. Comunicar, 42, 35-43. https://doi.org/10.3916/C42-2014-03

Márquez, M. M. & Valenzuela, J. R. (2017). El uso de WhatsApp como herramienta de andamiaje colectivo para el impulso de la literacidad. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí, Bolivia. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0342.pdf

Mireles, O. (2014). Asociación de palabras y Redes semánticas: Recursos Metodológicos para develar Representaciones Sociales. Un caso de investigación educativa. 3erd Multidisciplinary International Conferenceon Educational Research, Asociación Multidisciplinar de Investigación Educativa, Segovia, España. http://amieedu.org/actascimie14/wp-content/uploads/2014/12 /Mireles-A7-Asociaci%C3%B3n-y-redes.pdf

Monguillot, M., González, C. & Guitert, M. (2017). El WhatsApp como herramienta para la colaboración docente. Emásf. Revista Digital de Educación Física, 8(44), 56-62. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5807534

Noscué, M. E., Pauloni, S. M. & González, L. (2019). Prácticas socio-comunicativas y consumos culturales en WhatsApp. Actas de Periodismo y Comunicación, 5(2), https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/5762

Ramos, A. I., Herrera, J. A. & Ramírez, S. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: Un estudio de casos. Comunicar, 34, 201-209. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-20

Suárez, B. (2018). Whatsapp: Su uso educativo, ventajas y desventajas. Revista de Investigación en Educación, 16(2), 121-135. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/342

UNESCO. (2013). Directrices de la UNESCO para las políticas de aprendizaje móvil. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219662

Vilches, M. J. (2019). Utilización de WhatsApp para el trabajo grupal por el alumnado de los títulos de Grado en Educación de la Universidad de Córdoba [Tesis Doctoral, Universidad de Córdoba]. http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/18341

Vilches, M. J. & Reche, E. (2019). Limitaciones de WhatsApp para la realización de actividades colaborativas en la universidad. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 57-77. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23741

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.