The teaching-learning process of the Linguistic Studies: its impact on the motivation towards the study of the language

Main Article Content

Yelena Abreu Alvarado
Ana Delia Barrera Jiménez
Taymí Breijo Worosz
Ivón Bonilla Vichot

Abstract

Introduction: the teaching-learning process in school institutions is considered the center of the didactic research. Every educational intervention requires the support of scientific knowledge, offered in part by the different disciplines, in the complex educational processes of pedagogical careers.
Objective: this work aims to identify a study about the teaching-learning process of the discipline Linguistic Studies in the Spanish-Literature career and the impact it has on the motivation towards the study of the language and its structure with a professional approach.
Material and method:Theoretical methods: the dialectic, the historical, the logical, the systemic, structural-functional and the modeling and empirical methods: the observation of the teaching-learning process of the discipline Linguistic Studies, the documentary review and as applied techniques: surveys to students and teachers were used.
Results:
strengths and weaknesses are detected in the teaching-learning process of the discipline Linguistic Studies in the Spanish-Literature career.
Conclusions:
some elements related to a study related to the teaching-learning process of the discipline Linguistic Studies in the Spanish-Literature career and the impact that this has on the motivation towards the study of the language and its structure with professional approach are identified, aspect that taxes in the training of the specialist in language

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, A. D., Breijo Worosz, T., & Bonilla Vichot, I. (2018). The teaching-learning process of the Linguistic Studies: its impact on the motivation towards the study of the language. Mendive. Journal on Education, 16(4), 610–623. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yelena Abreu Alvarado, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Monte de Oca"

Licenciada en Educación, especialidad de Español y Literatura, Máster en Ciencias Pedagógicas, Profesora Auxiliar

Ana Delia Barrera Jiménez, Universidad Nacional de Educación

Licenciada en Educación, especialidad Español y Literatura. Doctora en Ciencias pedagógicas

Taymí Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Monte de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular

Ivón Bonilla Vichot, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Monte de Oca"

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular

References

Alonso Piña, J. (2009). Motivación en psicología y salud: motivación no es sinónimo de intención, actitud o percepción de riesgo. Revistas diversitas- perspectivas en psicología, 5(1), 27-35. http://revistas.usta.edu.co/index.php/diversitas/article/view/686/645 (consulta: 18 de abril del 2014).

Álvarez de Zayas, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. 3ra Edición. La Habana.

Bermúdez Morris, R. Aprendizaje formativo: una opción para el crecimiento personal en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Tesis de doctorado. Facultad de Psicología. Universidad de La Habana. La Habana, 2001.

Betto, F. (2015). Conferencia: educación crítica y protagonismo cooperativo. Pedagogía 2015.

Breijo. T. (2008). Concepción pedagógica del proceso de profesionalización para los profesores en formación de las carreras de la Facultad de Educación Media Superior durante la formación inicial. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Breijo. T. (2016) ¿Cómo enseñar y cómo aprender para formar competencias profesionales?: un enfoque didáctico desarrollador. Editorial: Universidad de Santander.

Castellanos, D. y otros (2001). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona". La Habana.

Castellano, A. (2012). El profesor, principal agente de la motivación (TFM). Universidad Internacional de la Rioja. http://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/575/castellano%20almudena.pdf?sequence=1 (consulta: 12 de marzo de 2013).

Fierro, B (2013). La formación lingüística y literaria de los estudiantes de las carreras pedagógicas de la provincia de Matanzas en la formación inicial. Informe de proyecto de investigación. Matanzas: S. E.

MINED (2007). Reglamento. Trabajo docente y metodológico. Resolución No. 210/2007. La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior. Programa de la disciplina Estudios Lingüísticos. Plan “E” de la carrera de Licenciatura en Educación. Especialidad Español-Literatura. 2016.

Ministerio de Educación Superior. Modelo del Profesional de la carrera Licenciatura en Educación. Especialidad Español-Literatura. 2016.

Morón Macías, M. C. (2011). La importancia de la motivación en educación infantil. Temas para la educación, 12, 1-5, recuperado de:http://www2.fe.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd7914.pdf (consulta: 1 de abril del 2014)

Pla López, R et al. (2010). Una concepción de la pedagogía como ciencia desde el enfoque histórico-cultural. Material en soporte digital, Centro de Estudios e Investigación “José Martí”. UCP “Manuel Ascunce Domenech”. Ciego de Ávila. Estudio sobre el discurso II. Barcelona: Ed. GEDISA.

Puñales, Ávila L. (2015). Antecedentes de la enseñanza de la lengua lengua y la literatura, recuperado dede: https:// atenas.renduniv.edu.cu/index/php/atenas/article/view175 (consulta: 8 de octubre del 2015).

Silvestre Oramas, M. Y. Zilberstein, J.,R. Portela (2000). Enseñanza y aprendizaje desarrollador. Ciudad de la Habana. Cuba. Material digitalizado.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.