The formation of physics experimental skills in Agronomy students

Main Article Content

Juan Carlos Martin Llanos
Jorge Luis Mena Lorenzo
Norberto Valcárcel Izquierdo

Abstract

The study focuses its attention on the formation of experimental skills in agronomic engineering students. Its objective was directed to propose a didactic conception for the process of formation of experimental skills of physics in the career of Agronomy of the University of Pinar del Río. Theoretical methods (modeling, systemic-structural, analysis, synthesis, induction and deduction) and empirical methods (survey of physics teachers and document review) were used. The research was descriptive and assumed a mixed approach. The work was taken into account with integrative experimental projects with a systemic, investigative and professional approach that regulates didactic mediation and assigns distinctive and leading roles to professors and students to guarantee the efficiency of the teaching-learning process. The evaluation of experts made allows recommending the proposed conception as a valid option to enhance the efficient development of the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martin Llanos, J. C., Mena Lorenzo, J. L., & Valcárcel Izquierdo, N. (2018). The formation of physics experimental skills in Agronomy students. Mendive. Journal on Education, 16(2), 204–221. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1326
Section
ARTICLES
Author Biographies

Juan Carlos Martin Llanos, Universidad de Pinar del Río"Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor del Departamento de Física

Jorge Luis Mena Lorenzo, Universidad de Pinar del Río"Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas.Profesor Titular.Máster en Ciencias de la Educación. Máster en Agroecología y Agricultura Sostenible

Norberto Valcárcel Izquierdo, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

References

Aragón, A. (2015). Retos y perspectivas de la ETP en Cuba /Cdrom/. Presented at the II Taller Nacional «La Pedagogía Profesional y su influencia en el desarrollo socioeconómico». Pinar del Río: Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive».

Arencibia, H.M., Morales, H.J. & Torres, M. (2017). «Las habilidades experimentales en la formación del profesor de Química». In Ciencia e Innovación Tecnológica (Vol. I). Académica Universitaria.

Benítez, S. & Mena, J.A. (2016). «Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río». Mendive. Revista de Educación, 14(4), 302307.

Blas, E. (2000). Sistema de habilidades experimentales de la disciplina Química Inorgánica para la Licenciatura en Educación, Especialidad de Química (Tesis doctoral). Universidad de Holguín, Holguín.

Calzado, A. E. (2016). Estrategia de superación para los profesores de Educación Física dirigida al desarrollo de la psicomotricidad en niños del primer ciclo con parálisis cerebral (Tesis doctoral). Universidad de Camagüey «Ignacio Agramonte y Loynaz», Camagüey.

Estévez, B. (2000). Sistema de habilidades experimentales de la disciplina Química Inorgánica para los Institutos Superiores Pedagógicos (Tesis doctoral). Institutos Superiores Pedagógicos, Holguín.

Fiallo, J. (2001). La Interdisciplinariedad en la escuela: Un reto para la calidad de la educación /CDROM/. Presented at the Maestría de Amplio Acceso, La Habana: IPLAC.

Garriga, M. (2005). Sistema de tareas docentes del método de proyectos en las asignaturas de ciencias en cuarto grado de las escuelas primarias del municipio Pinar del Río (Tesis de Maestría). Universidad «Hermanos Saíz Montes de Oca», Pinar del Río. Retrieved from http://rc.upr.edu.cu/

Hernández, E. (2015). Modelo didáctico para la formación y desarrollo de las habilidades profesionales básicas de la especialidad Zootecnia-Veterinaria en la Educación Técnica y Profesional. Presented at the IV taller Internacional «La Educación Técnica y Profesional del siglo XIX,» Camaguey: Universidad Ciencias Pedagógicas «José Martí».

Jenaro, C. (n.d.). Hablando con Julio Fermoso. Retrieved from https://campus.usal.es/~inico/newsletter/n9v3/hablando9.htm

Martin, J.C., Mena, J.L. & Valcárcel, N. (2017). Concepción didáctica para la formación de habilidades experimentales de Física en la carrera de Agronomía. In Ciencia e Innovación Tecnológica (EDACUN). (Vol. I, pp. 665675). Editorial Académica Universitaria.

Mena, J.L., Cabrera, J.S. & Navarro, J.I. (2017). «Actitudes de los estudiantes de ingeniería hacia el aprendizaje de las ciencias». En: Ciencia e Innovación Tecnológica (Vol. I, pp. 17311741). Editorial Académica Universitaria.

Mena, J.L. & Mena, J.A. (2011). «Concepción didáctica para una enseñanza-aprendizaje de las ciencias básicas centrada en la integración de los contenidos, en la carrera de Agronomía». Revista Pedagogía Universitaria, 16(4). Retrieved from http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/base-de-datos/2011-vol-xvi-no.-4

Ministerio de Educación Superior. (2016). Programa de la Disciplina Química Inorgánica. La Habana: autor.

Morales, H.J. (2014). Desarrollo de las habilidades profesionales pedagógicas en la Física, en los estudiantes de la especialidad Matemática-Física de las Universidades de Ciencias Pedagógicas (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Enrique José Varona», La Habana.

Perera, F. (2004). «La práctica de la interdisciplinariedad en la formación de profesores». En: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias: interdisciplinariedad. La Habana: Pueblo y Educación.

Petrovski, A.V. (1979). Psicología General. La Habana: Libros para la educación.

Pozo, E.G. (2013). El trabajo experimental en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, especialidad de Matemática-Física (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive», Pinar del Río.

Ramírez, Y., Mena, J.A. & Mena, J.L. (2017). «Habilidades profesionales de la Agronomía: historia de su formación y desarrollo en Pinar del Río». Mendive. Revista de Educación, 15. (4), 410422.

Valcárcel, N., Pérez, A.M & Porto, A.G. (2016). Primer curso internacional de actualización docente. Bolivia: Universidad Mayor de San Andrés.

Valencia, H.A. (2017). «Estrategia de superación profesional dirigida al desarrollo de la competencia docente en el deporte voleibol para la Secundaria Básica, desde una perspectiva CTS». En Ciencia e Innovación Tecnológica (Vol. I, pp. 414). Editorial Académica Universitaria.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>