Historical trends of process of emotional education process of high school students in Ecuador

Main Article Content

Leonor Elizabeth Bravo Vélez
Georgina Amayuela Mora
Silvia Colunga Santos

Abstract

The objective of this article is to unveil the main historical trends of the process of emotional education at the baccalaureate level in Ecuador. For its development are used methods of theoretical and empirical level, specifically: analysis-synthesis, historical-logical, as well as documentary analysis, interview and questionnaires to students and teachers. The fundamental scientific result is the establishment of three historical trends in the process of emotional education at the baccalaureate level in Ecuador, which account for theoretical and methodological failures in the educational process. The scientific reliability of the same is confirmed as part of the doctoral thesis of the first author.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bravo Vélez, L. E., Amayuela Mora, G., & Colunga Santos, S. (2017). Historical trends of process of emotional education process of high school students in Ecuador. Mendive. Journal on Education, 15(3), 305–315. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1121
Section
ARTICLES
Author Biographies

Leonor Elizabeth Bravo Vélez, Unidad Educativa Fiscal Simon Bolivar

Rectora

Georgina Amayuela Mora, Universidad de Camaguey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Licenciada en Educación, especialidad, Pedagogía-Psicología, Máster en Educación Superior, Doctora en Ciencias Pedagógicas

Silvia Colunga Santos, Universidad de Camaguey "Ignacio Agramonte Loynaz"

Licenciada en Psicología, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Máster en Trabajo Social, Profesora Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación "Enrique José Varona"

References

Araujo de Solís, S. (2010). Actualización y fortalecimiento curricular de la Educación Básica. Quito, Ecuador: Ministerio de Educación. Recuperado a partir de http://www.educar.ec/noticias/7moanio.pdf

Ayala, E. (2009). El buen Vivir. Universidad Andina Simón Bolívar 2009-2013. Quito-Ecuador: Ediciones Abya-Ayala. Recuperado a partir de http://www.elcomercio.com/actualidad/buen-vivir.html

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona, España: Praxis-WoltersKluwer.

Bisquerra, R. (2003a). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación educativa, 21(1), 7-43.

Bisquerra, R. (2003b). Inteligencia emocional y su contexto. Recuperado 27 de septiembre de 2016, a partir de http://www.rafaelbisquerra.com/es/inteligencia-emocional.html

Bisquerra, R. (2010). El concepto de la educación emocional. Recuperado 27 de septiembre de 2016, a partir de http://sentirypensar.aprenderapensar.net/2010/11/18/el-concepto-de-la-educacion-emocional/

Bisquerra, R., & Pérez, E. (2007). Las competencias emocionales. Educación, 21(10), 61-82.

Colunga Santos, S., & García Ruiz, J. (2016). Intervención educativa para desarrollar competencias socioemocionales en la formación académica. Humanidades Médicas, 16(2), 317-335.

Del Ecuador, O. D. G. (2011). Ley orgánica de Educación Intercultural. Quito, Ecuador: Registro Oficial Ecuador, 2o suplemento, 127. Recuperado a partir de https://spryn.finanzas.gob.ec/esiprenweb/archivos_html/file/Ley%20Org%C3%A1nica%20de%20Educaci%C3%B3n%20Intercultural%202011-04-05.pdf

Delors, J. (1996a). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana –UNESCO.

Delors, J. (1996b). Los cuatro pilares de la educación en La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana/UNESCO.

Habók, A. (2015). Learnig to Lear in Years 1 and 2 of Hungarian primary Schools. Education, 43(2), 153-163.

Hortigüela, D., Ausín, V., Abella, V., & Delgado, V. (2017). Percepción de docentes y estudiantes sobre el trabajo de la educación emocional en el aula. Contextos educativos. Revista de Educación, 20(2017), 27-41.

Medina, J. (2008). Brain rules: 12 principles for surviving and thriving at word, home, and school. Seattle, WA: PearPress.

Ministerio de Educación. (2002). Modelo de atención integral de los departamentos de Consejería estudiantil. Subsecretaria de calidad y equidad educativa. Dirección nacional para la democracia y el Buen Vivir. Recuperado a partir de 27/9/2016

Ministerio de Educación. (2010). Actualización y fortalecimiento curricular de la educación general básica. Recuperado 27 de septiembre de 2016, a partir de https://es.scribd.com/doc/86164381/ACTUALIZACION-Y-FORTALECIMIENTO-CURRICULAR-DE-LA-EDUCACION-GENERAL-BASICA-2010

Ministerio de Educación. (2011). Análisis de la propuesta del nuevo bachillerato. Universidad Andina Simón Bolívar. Recuperado 27 de septiembre de 2016, a partir de http://www.uasb.edu.ec

Winans, A. (2012). Cultivating critical Emotional Literacy: Cognitive and Contemplative Approaches to Engaging Difference. College English, 75(2), 150-170.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.