The training of directives and reserves of Technical and Professional Education: evaluation of their impact
Main Article Content
Abstract
In the article a thematic essential is approached in the Technical and Professional Education: the evaluation of the impact of the training of directives and reserves. Specifically, he goes managed to the evaluation of the results of the training program of department bosses' and their reservations in the municipality Minas of Matahambre. The objective proposed in the work is managed to determine the impact of the training of the those referred fellows that he took place during the school course 2015-2016. They were employees theoretical and empiric methods of quantitative and qualitative type. The investigation had explanatory character and it assumed an integral or dialectical focus. The results reached with the evaluation of the initial impact of the training program show a high efficiency, these they evidenced the preparation reached by the students as well as their levels of satisfaction for the received training that puts them under conditions of causing transformations in the pedagogic process and in the educational institutions.
Downloads
Article Details
References
Añorga, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Varona, 58, 19-31.
Billorou, N., Pacheco, M., & Vargas, F. (2012). Guía para la evaluación de impacto de la formación. Organizacion Internacional del Trabajo. Montevideo: OIT/Cinterfor.
Bravo, B., Fernández, C. L., & Mainegra, D. (2017). La evaluación de impacto del proceso de formación de profesores. Mendive, 15(1), 39-53.
Cordero, E. F. (2013). Estrategia Metodológica para la evaluación del impacto del programa de la disciplina Sanidad Agropecuaria con enfoque integral en la formación profesional de la carrera Agropecuaria. (Tesis Doctoral). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca».
Ferrer Cosme, J. L. (2017). La evaluación de la calidad del proceso de Educación Técnica y Profesional inicial de la especialidad Mecánica Industrial. (Tesis Doctoral). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saiz Montes de Oca».
Junta de Acreditación Nacional. (2014). Sistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías. La Habana: Junta de Acreditación Nacional.
Kirkpatrick, D. L. (1959). Evaluating Training Programs. San Francisco: Berrett Koehler.
Mena, J. A. (2017). La superación profesional en el desarrollo de la cultura ambiental de los docentes de especialidad agronomía. IPLAC, (2), 44-59.
MINED. (2016). Concepción curricular de la Educación Técnica y Profesional en el marco del perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Proyección estratégica. La Habana: U. B. Producciones Graficas. MINED.
Oficina Nacional de Normalización. (2008). NC-ISO 9001. Sistemas de Gestión de la Calidad – Requisitos. La Habana: Impresiones ONC.
Partido Comunista de Cuba. (2016). Actualización de los lineamientos sobre política económica y social. VII Congreso del PCC. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.
Pineda, P. (2000). Evaluación del Impacto de la Formación en las Organizaciones. Educar. Universidad Autónoma de Barcelona.: Departamento de Pedagogía Aplicada.