Historical approach to the professional orientation toward the technical specialties in the high school

Main Article Content

Yamilé Ramos Cordero
Taymí Breijo Worosz

Abstract

Introduction:  A major theme is presented in the Cuban educational system: professional orientation specialties from technical secondary school. a tour of the historical evolution of this process, in which the features that it had during different times in Cuba, to become a necessity for conscious formation of the skilled workforce required by the national economy are highlighted performed  for the present and  the future.
Objective: To make an approach to the historical evolution of the vocational orientation towards the technical specialties from the basic secondary as an education precedent to the professional formation of average level.
Development:  a literature review was conducted in order to make an approach to the historical development of vocational guidance to the technical specialties from junior high school as a precedent for mid-level vocational education.
Conclusions:  This historical tour related to the development of vocational guidance to the technical specialties from junior high school, allowed to check the growing trend towards the need to strengthen this process. Cuban education has focused his interest in science education with humanistic rather utilitarian purposes, focusing on the formation of a man who meets his time and the most legitimate interests of their country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramos Cordero, Y., & Breijo Worosz, T. (2017). Historical approach to the professional orientation toward the technical specialties in the high school. Mendive. Journal on Education, 15(2), 242–252. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1059
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Yamilé Ramos Cordero, Comité Municipal del Partido en Pinar del Río

Funcionaria del Comité Municipal de Partido Comunista de Cuba en Pinar del Río. Estudiante de la maestría en Pedagogía Profesional

Taymí Breijo Worosz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesora investigadora del Centro de Estudios de las Ciencias de la Educación Superior

References

Alcántara Paisán, F. C. (2015). Experiencias adquiridas sobre formación vocacional y orientación profesional de las ciencias médicas en Villa Clara. EduMeCentro. Recuperado a partir de http://www.revedumecentro.sld.cu

Bermúdez, R. (2015). Concepción de los procesos formativos en la educación técnica y profesional. En C. Cuevas & R. Abreu (Eds.), Compendio de resultados de postgrado ETP (pp. 49-72). La Habana: Pueblo y Educación.

Bermúdez, R., León, M., Abreu, R., & Pérez, L. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Carvajal Pérez, K., & Person Sayú, M. (2014). Consideraciones acerca de la institución educativa como el centro cultural más importante de la comunidad. MINED. Orientaciones para el curso escolar 2014-2015. La Habana: U. B. Producciones Graficas. MINED.

Castellano, E., & Manzano, R. (2014). ABC del proceso de formación vocacional y orientación profesional. Recuperado 29 de octubre de 2015, a partir de http://www.monografías.com/trabajos101/ orientacion-profesional-especialidad-agropecuaria/orientacion-profesional-especialidad-agropecuaria.shtml#ixzz4YZIUAEhQ.

Chinique Almeida, A. (2015). La formación vocacional desde y para la comunidad. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Recuperado a partir de http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php?option=com_content&view=article&id=205: vocacional&catid=29&Itemid=153.

Del Pino Calderón, J. L. (2008). La orientación profesional pedagógica. Seminario Nacional de preparación del curso 2009-2010. U. B. Producciones Graficas. MINED.

García, D. (1995). La enseñanza de la lengua materna en la escuela primaria. La Habana: Pueblo y Educación.

Gómez Betancourt, M. (2015). La orientación profesional de la personalidad como contenido de la educación. La Habana: Pueblo y Educación.

Gómez Cabrera, S. (2012). Fortalecimiento de líderes rurales. Oficina de Intercambio de Conocimientos, Investigación y Extensión, FAO. Roma: Oficina de la FAO.

Hidalgo Gutiérrez, L. M. (2015). El factor de la formación: clave en el desarrollo tecnológico del sector TIC. (Tesis doctoral). Universidad de León. España.

Jaime, H. (2014). ¿Qué es y de qué se encarga la orientación educativa? Recuperado a partir de http://www.utel.edu.mx/blog/10-consejos-para/que-es-y-de-que-se-encarga-la-orientacion-educativa/

López, A. M., & Mena, J. A. (2016). La orientación profesional en la especialidad Gestión del Capital Humano. Mendive, 14(1), 56-64.

Martí, J. (2016). Escritos pedagógicos. La Habana: Ciencias Sociales.

Mena, J. A. (2012). Relación educación –trabajo: una necesidad de la formación profesional. Berlín: EAE.

Mena, J. A., & Sarracino, N. (2015). Historia de la Educación Técnica y Profesional en Pinar del Río. Primera Parte.

Mena, J. A., & Sierra, A. (2014). Relación demanda, formación profesional y orientación hacia las profesiones. Mendive, 12(4), 541-543.

MINED. (1981). Resolución Ministerial 18. Sobre el trabajo de formación Vocacional y Orientación Profesional. La Habana: U. B. Producciones Graficas. MINED.

MINED. (1983). Resolución Ministerial 93. Metodología de las actividades de formación vocacional y orientación profesional. La Habana: U. B. Producciones Graficas. MINED.

Moreno, L. (2013). Enseñanza Manual en la escuela cubana de formación general. Publicationsfromthe.Faculty of Educación. Helsinki: Äbo Akademi University.

Partido Comunista de Cuba. (1976). Primer congreso del Partido Comunista de Cuba. Tesis y Resoluciones. La Habana: Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Partido Comunista de Cuba. (2016). Actualización de los lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.

Pereira Souza, J. (2014). La formación profesional y el mercado laboral de los técnicos agrícolas del Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología del Estado de Maranhão. Campus São. Universidad de Alcalá. Recuperado 3 de octubre de 2016, a partir de http://dspace.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/15301/Tesis%20doctoral. %20 Jandira%20Pereira%20SouzaDIC%20%281%29.pdf?sequence=1.

Rodríguez Ojeda, M. (2012). Orientación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Vicente Sánchez, B. M. (2016). Orientación y formación vocacional hacia la carrera de Medicina. Medisur, 12(1), 267-281.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>