Learning by Projects in Teaching Statistics during Initial Formation of Mathematics Teachers

Main Article Content

Carlos Luis Fernández Peña
Leonel Reinoso Acosta

Abstract

Current trends related to teaching statistics for mathematics teachers in formation, who follow a series of exercises and problems out of context, lack of any kind of professional approach and too far from research activities, do not respond to the need of forming a teacher able to master the contents as a part of the whole thing they teach, and a resource to investigate. This situation tells us the need of making teaching innovations to be over such insufficiency. This article reveals the solution to the problem described above at the Pinar del Rio University “Hermanos Saiz Montes de Oca” The solution is based on three stone posts of learning by projects: integration, exploration and problematization. Under these ideas we guaranteed an approach based on solving professional problems using data they proposed which also were useful in supporting all teaching activities such as lectures, practical lessons, and seminaries. In seeking and processing information, quantitative and qualitative methods were used; meanwhile, all the theoretical info was treated using methods like historical – logical and modelation. All that was brought to context on fourth and fifth years of 2016 class with very encourage outcomes in terms of independence significance of contents, flexibility, continuity, profundity and comprehension of mental process during the activity of solving problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández Peña, C. L., & Reinoso Acosta, L. (2017). Learning by Projects in Teaching Statistics during Initial Formation of Mathematics Teachers. Mendive. Journal on Education, 15(1), 6–20. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/942
Section
ARTICLES
Author Biographies

Carlos Luis Fernández Peña, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación. Especialidad Matemática. Máster en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Actualmente labora como profesor de Probabilidades y Estadística y es miembro del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educdación General.

Leonel Reinoso Acosta, Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca de Pinar del Río

Licenciado en Educación, Especialidad Matemática. Máster en Ciencias de la Educación. Actualmente es profesor de Probabilidades y Estadística en el departamento de Matemática-Física de la Universidad.

References

Batanero, C. (2003). Veinte años de conferencias internacionales de educación estadística. Granada, España: Departamento de Didáctica de las Matemáticas Universidad de Granada. Recuperado en: https://www.researchgate.net/profile/Carmen_Batanero/publication/282281442_Veinte_anos_de_conferencias_internacionales_de_educacion_estad'istica_27_CONGRESO_NACIONAL_DE_ESTADISTICA_E_INVESTIGACION_OPERATIVA/links/560cd90308ae6c9b0c42d988.pdf

Díaz Fernández, I., Zurbano Fernández E. y Corral Zapico, C. (2003). Un indicador privilegiado: el porcentaje. España: 27 Congreso Nacional de Estadística e Investigación Operativa, Universidad de Oviedo.

Fiallo, J. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela: un reto para la calidad de la educación. La Habana: ICCP.

Gutiérrez, R. B., & i Cintas, P. G. (2001). Mil y una dimensiones del aprendizaje de la Estadísitica. Revista “Estadística Española”43(148), 189-208

Martinez LLantada, M. (1998). Enseñanza problémica y pensamiento creador. Ciudad de La Habana: Impresión ligera, 27.

Mattana, G. & Castellanos, S. J. (2008). Propuesta interdisciplinaria para el aprendizaje de la estadística en la carrera de pedagogía del Instituto Varzeagrandense de Educación (IVE) Ciudad de la Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba

Ottaviani, M. G. (1998). Developments and perspectives in statistical education. In Proceedings IASS/IAOS Joint Conference, Statistics for Economic and Social Development, Aguascalientes, Mexico, 1-4 September 1998 (CD-ROM).

Weaver, W. (2003). Matemáticas en el Mundo Moderno1. Selecciones de Scientific American. Madrid. Recuperado en: http://www.ugr.es

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.