Self-employment as a teaching method in the teaching-learning process in the History of Cuba

Main Article Content

Iliana Malagón Cejas
Reinaldo Abreu Concepción

Abstract

The article in question presents the results of research carried out based on the deficiencies of the students of 2nd year of the race Mathematics - Physics, University of Pedagogical Sciences "Rafael Maria de Mendive" in the development of independent work as a teaching method from the discipline history of Cuba. The theoret ical foundations that support research depart from established theory and methodology for the development of independent work in the students of this level, which in turn are based on dialectical materialism, while taking into account the cultural historic al approach as a paradigm psychological and pedagogical Cuban modern conception that underlie the changes in education. Empirical and statistical methods used in practice led to evidence the scientific problem formulated, so according to their regularities and actual behavior, a strategy was developed methodological approach focused on self - employment, to contribute to the development of cognitive independence and the assumption of independent work as a method of learning in students of 2nd year of the race Mathematics - Physics. Its practical implementation demonstrated the effectiveness to contribute to solving the scientific problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Malagón Cejas, I., & Abreu Concepción, R. (2012). Self-employment as a teaching method in the teaching-learning process in the History of Cuba. Mendive. Journal on Education, 10(3), 262–268. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/542
Section
ARTICLES

References

ALVAREZ, RITA MARINA, PENDÁS DÍAZ, HORACIO, CHÁVEZ RODRÍGUEZ, JUSTO. Metodología de la Enseñanza de la Historia II. Ed. Pueblo y Educación, 1985.- 17p.

ACOSTA DÍAZ JORGE L. El perfeccionamiento de la dirección del trabajo independiente de los estudiantes de onceno grado como contribución al desarrollo del pensamiento lógico. La Habana. 1986. 115. p.

ÁLVAREZ DE Z. C.: Epistemología. ENPES, La Habana. 1996. ─ 289p.

________________. Hacia una Escuela de Excelencia. Editorial Academia, La Habana. 1996. ─ 121p.

________________. Curso 20 de Pedagogía 97. La Universidad, sus procesos y leyes. Editado por IPLAC. La Habana, Cuba. 1997. ─ 216p.

________________. La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad Habana. 1999. ─ 162p.

ÁLVAREZ DE ZAYAS, CARLOS. Y SIERRA, V. M.: Metodología de la Investigación Científica. Material Digitalizado. 1999. ─ 87p.

BAXTER PÉREZ, ESTHER. Estudio individual o estudio colectivo. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 1998. 102p.

BECOSME ARIAS, JUAN L. El trabajo independiente de los estudiantes. Revista científica metodológica semestral. Enero – junio. La Habana 1982. 44 -59 p.

CASA MUÑOZ A. Orientación del trabajo independiente. Revista Cubana de Educación Superior #2. Ciudad de la Habana. 1982. –47 p.

Colectivo de autores. El trabajo independiente de los estudiantes y la atención a las diferencias individuales. Seminario Nacional a dirigentes, metodólogos e inspectores de las direcciones provinciales y municipales de educación. La Habana. MINED. Febrero 1982. 43p. -----------------: Seminario Nacional a Dirigente, Metodólogos e Inspectores de las Direcciones Provinciales y Municipales de Educación, Documentos Normativos y Metodológicos, 2da Parte, Ed. Pueblo y Educación, La Habana, febrero 1982

DÍAZ IGLESIAS YANELIA. Propuesta metodológica de cómo desarrollar en las clases el trabajo independiente en duodécimo grado. Pinar del Río. 2003. 15 p.

GONZÁLEZ SOCA A. M, Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. Reinoso Cápiro C.-- La Habana Editorial Pueblo y Educación: 2002. – 46p.

KLIMBERG, L. Introducción a la Didáctica General. La Habana. Pueblo y Educación. 1978. 89p.

LABARRERE R. GUILLERMINA y PAIROL V. GLADYS E. Distintos tipos de tareas de trabajo independiente. Pedagogía. Tomo II. Editorial Pueblo y Educación. 1988. 66p.

LABARRERE R. GUILLERMINA y PAIROL V. GLADYS E. La actividad cognoscitiva y el trabajo independiente. Pedagogía. Tomo II. Editorial Pueblo y Educación. 1988. 45p.

LOIS JUAN M. La organización del trabajo independiente de los estudiantes. Revista científico metodológica semestral del ISP Enrique José Varona números 4 y 5. La Habana, enero – diciembre. 1980. 128 p.

LÓPEZ M., D. CORRALES Y C PÉREZ. La dirección de la actividad cognoscitiva. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 1986. 165p.

LÓPEZ NÚÑEZ IRMA V. El trabajo independiente. Revista Ciencias Pedagógicas #15, julio – diciembre 1987. 89 -140 p.

PETROVSKY A. V.: Psicología General. Alianza editorial Moscú. 1985. 556p. 21. PIDKASISTY, PI. La actividad cognoscitiva de los alumnos en la enseñanza. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. 1972. 200p. 22. ROJAS ANA ROSA. La planificación del trabajo independiente de los alumnos. Seminario sobre Educación Superior. Julio 1976 – junio 1977. 12p. 23. ROJA ARCE CARLOS. El trabajo independiente de los estudiantes. Pedagogía 86. La Habana. 1986. 16p. 24. ----------------------------------------. El trabajo independiente de los alumnos. Revista científico metodológica Varona. La Habana. 1978. 22p. 25. ----------------------------------------. El trabajo independiente de los alumnos. Su esencia y clasificación. Revista Varona #1. La Habana. Diciembre 1979. 19p. 26. SALMIRA, N. G. La actividad cognoscitiva de los alumnos y el modo de estructurar la asignatura. CEPES. La Habana. 1989. 36p.

TALIZINA N. F. La formación de la actividad cognoscitiva de los escolares Ministerio de Educación Superior, Cuba. 1988. ─ 14p.

TURNER, LIDIA. Enseñar a los estudiantes a trabajar independientemente, una necesidad insoslayable. Revista Varona #3. La Habana. Julio – diciembre 1971. p. 73. 29. VIGOTSKY, L.S. Obras Completas. Tomo IV y V. Edit. Pueblo y Educación. La Habana, 1989, 62118p.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.