Manual for managing the evaluation process of the Institutional Educational Project
Main Article Content
Abstract
The changes brought about by the Third Improvement of the Education System have led to new forms of educational work, where the Institutional Educational Project plays a significant role in educational management and the evaluation process. The objective is to present the results of the manual for managing the evaluation process of the Institutional Educational Project in upper secondary teacher training. The research adopted the dialectical-materialist method as its general approach, employing a case study and using theoretical methods such as analysis-synthesis and historical-logical analysis to determine the relevant frameworks for educational management, the institutional educational project, the evaluation process, and management manuals. Empirical methods were also used, including document analysis and focus group interviews, which together allowed for an assessment of the current state of the manual's design and implementation. As a result, a manual was designed containing a methodological procedure described in a flowchart, guidelines, and tools and instruments that meet quality requirements. In conclusion, the implementation of the manual contributed to defining methodological procedures and impacted the organization and strategic planning by providing a tool for transforming the practices of the educational community, thus achieving greater agency and participation.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bravo-Morales, D., Delgado-González, Y., & Arteaga- González, S. R. (2023). La construcción del Proyecto Educativo Institucional desde la participación democrática de las agencias educativas. Atenas, (61), e11437. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/876
Caballero Rodríguez, T., Paz Domínguez, I. M., & Rodríguez Rodríguez, D. (2023). Modelo de gestión educativa institucional en la orientación profesional de estudiantes de escuelas pedagógicas. Varona. Revista Científico Metodológica, 76. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1992-82382023000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Chávez Saavedra, L., & Ludeña Torres, S. H. (2022). Importancia del proyecto educativo en la gestión de las instituciones educativas: Array. Maestro y Sociedad, 19(1), 70-86. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5485
Grass Arzola, Y. (2024). Percepción de la gestión del proyecto educativo de grupo escolar en la Educación Primaria. Varona. Revista Científico Metodológica, (79). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/2336
Hernández Rocha, S. J., & Martínez González, P. (2023). Metodología para la implementación de un manual de procedimientos. Tlatemoani: Revista Académica de Investigación. 14, (44). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9316455.pdf
Jääskä, E., Lehtinen, J., Kujala, J., & Kauppila, O. (2022). Game-based learning and students' motivation in project management education. Project Leadership and Society, 3, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.plas.2022.100055
León Burgos, G. P., Merizalde Áviles, M. L., & Guaigua Vizcaino, F. D. (2022). Indicadores para la medición de los proyectos de gestión educativa. Revista Conrado, 18(S1), 453-461. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2359
Maturell, A., Del Toro, J. J., Valiente, P., & Tamayo, A. (2023). El proyecto educativo institucional: su novedad en Cuba. Roca. Revista Científico-Educacional de la provincia Granma, 19(1). http://portal.amelica.org/.../440/4403729004/html
Medina, A.; Medina, M., González, R., & Gómez, R. M. (2023). Liderazgo de los equipos directivos de las instituciones educativas: desempeño profesional desde una cultura de colaboración. En Gestión escolar, gobernanza e innovación educativa, procesos y construcciones desde la complejidad. https://www.academia.edu/110241368/L_gestion_escolar_gobernanza_e_innovacion_educativa?uc-sb-sw=102946083
Navarro Orellana, S., Santos Jiménez, O. C., & Teves Quispe, J. (2021). Proyecto educativo institucional en el marco de la calidad en la gestión educativa en una institución educativa. Ugel 03. Lima 2020. Estudio preliminar. IGOBERNANZA, 4(15), 432-465. https://doi.org/10.47865/igob.vol4.2021.145
Navarro Piedra, A. C. (2023). Propuesta de plan de intervención autoevaluativa: Manual de evaluación interna de los procesos de inclusión en el sistema educativo regular. Revista Gestión de la Educación, 9 (2). https://doi.org/10.15517/rge.v9i2.55445
Paz Domínguez, I. M., & Rodríguez Rodríguez, D. (2023). Modelo de gestión educativa institucional en la orientación profesional de estudiantes de escuelas pedagógicas. Varona, Revista Científico-Metodológica, 76, enero-junio. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1932
Sánchez Armas, M., & Delgado Bardales, J. M. (2020). Gestión Educativa en el desarrollo del aprendizaje en las Instituciones Educativas. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 1819-1838. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.196
Sollied, S. A., Nordahl-Pedersen, H., & Lind Kassah, B. L. (2025). An educational project using simulation: What made it successful? Nursing students' experiences. Procedia Computer Science, 256, 1879-1887. https://doi.org/10.1016/j.procs.2025.02.329
Wahl, K., & Wiesche, M. (2024). Selecting Project Management Approaches: The Importance of Client-Specific Characteristics. Procedia Computer Science, 239, 751-758. https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.06.232